kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
مدیر یک صندوق ذخیره طلا:

ارزش دلار در جهان سقوط می‌کند

یک مدیر صندوق ذخیره طلای بین‌المللی اعلام کرد سقوط دلار باید در زمانی در سال جاری اتفاق بیفتد و من معتقدم این‌طور‌خواهد شد.




به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، در ۵۰ سال گذشته بانک‌های مرکزی جهان، مقادیر عظیمی ‌طلا خریداری می‌کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۹ میزان ذخایر طلای خود را به رکورد 374/1 تن رساندند. این تغییرات غیرمنتظره از نظر بسیاری از تحلیلگران به‌عنوان حرکتی برای کنار گذاشتن دلار در نظر گرفته می‌شود.
‌ایگون ون‌گرییرز، از صندوق ذخیره طلای «گلد سویتسزرلند دات کام» طی اظهارات جالبی بیان کرد: همه کشورها طلا نمی‌خرند، بلکه بیشتر از همه بانک‌های مرکزی شرقی در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. منظور من روسیه، چین،‌ ترکیه، لهستان و مجارستان است.
وی افزود: در این میان روسیه و چین کشورهایی هستند که واقعاًً پیش‌بینی می‌کنند چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ آنها می‌دانند که دلار سقوط ‌خواهد کرد. چین که میزان ذخایر واقعی طلای خود را منتشر نمی‌کند، ممکن است ۲۰ هزار تن طلا را در طول یک دوره زمانی طولانی ذخیره کرده باشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: روسیه و چین متوجه شده‌اند که روزهای دلار به شماره افتاده است و من کاملاًً با آنها موافق هستم؛ پس سقوط دلار باید در زمانی در سال‌جاری اتفاق بیفتد و من معتقدم این‌‌طور‌خواهد شد. دنیا شاهد سقوط دلار‌ خواهد بود و این اتفاقی خیلی جدی برای جهان و البته بد برای آمریکا‌ خواهد بود.
در همین زمینه خبرگزاری فارس به نقل از هامودیا گزارش داد در معاملات اخیر بازارهای مالی آمریکا به‌دلیل رسیدن یک ویروس واگیردار از چین به آمریکا هر سه شاخص بورس این کشور منفی شدند. شرایط در بورس آمریکا زمانی بدتر شد که سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا وجود این ویروس در آمریکا و ابتلای یک نفر به آن را تائید کرد.
چارلی ریپلیر، کارشناس ارشد مؤسسه مدیریت سرمایه‌گذاری آلیانز در شهر مینیاپولیس آمریکا، در این‌باره گفت: ما شاهد ورود ریسک جدید به بازار هستیم و هر زمانی که بی‌ثباتی‌های جدید در بازار ورود می‌کنند می‌بینیم که نوسان در بازار افزایش یافته و سرمایه‌گذاران به سمت فرار از دارایی‌های با ریسک بالا می‌روند.
به‌طور کلی شاخص داوجونز صنعتی بورس وال‌استریت در این معاملات 0/52 درصد، S&P 500  معادل 0/26 درصد و نزدک هم 0/19 درصد از ارزش خود را از دست دادند. از دیگر دلایل منفی بورس آمریکا، گزارش صندوق بین‌المللی پول و کاهش پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال‌‌های 2020 و 2021 است.
کریستالینا جوجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرده است که تداوم اثرات منفی جنگ تجاری بین چین و آمریکا در کنار کاهش بیش از انتظار رشد اقتصادی هند و دیگر اقتصادهای نوظهور به کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال‌جاری و سال آینده منجر‌ خواهد شد.