kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
تأکید دوباره به عدم میزبانی باشگاه‌ها در زمین بی‌طرف

جلسه نمایندگان فوتبال ایران با مسئولان AFC /امروز تکلیف ماندن یا کناره‌گیری از آسیا مشخص می‌شود

جلسه نمایندگان چهار تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا با مسئولان AFC امروز در مالزی برگزار و تکلیف نهایی آنها برای ماندن یا کناره‌گیری مشخص می‌شود.




سرویس ورزشی-

صبح دیروز کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای، رسما تایید کرد که دیدار دو تیم استقلال- الکویت و شهر خودرو- الرفاع بحرین در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا، روز شنبه ۵ بهمن ماه در امارات برگزار می‌شود.  این بیانیه در حالی صادر شده است که هر چهار تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرده‌اند به هیچ وجه در کشور ثالث به عنوان میزبان بازی نخواهند کرد. از سویی مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری امروز پنج شنبه ساعت 14 در مالزی قرار است با دبیرکل فدراسیون فوتبال در این باره گفت‌وگو کنند.  کنفدراسیون فوتبال آسیا شب گذشته این تغییرات را در برنامه منتشره روی سایت اعمال کرده بود و حالا رسما توضیحات آن را نیز منتشر کرده که بعد از یک اشتباه اولیه به‌عنوان برنامه نهایی در سایت بارگذاری شده است. در عین حال تیم‌های ایرانی نامه مشترکی را امضا کرده‌اند که طبق آن در شرایط نرمال در لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود و قصد ندارند با میزبانی کشور ثالث در این رقابت‌ها شرکت کنند. البته تصمیم نهایی بعد از مذاکره با دبیرکل ای‌اف‌سی رسمی خواهد شد.
تمایل برخی گروه‌های AFC به بازگشت ایران
پرونده ۴ تیم ایرانی حاضر در آسیا هنوز به طور کامل و قطعی بسته نشده و تلاش‌ها برای بازگرداندن استقلال، شهر خودرو، پرسپولیس و سپاهان به این تورنمنت بزرگ ادامه دارد. روز سه شنبه هم تعدادی از مدیران و مسئولان این ۴ باشگاه و برخی از تصمیم سازان فوتبال در راستای بیانیه مشترک قبلی مصاحبه‌هایی انجام دادند که عدم حضور ایرانی‌ها در آسیا به دلیل سلب امتیاز میزبانی از این مسابقات را تایید می‌کرد.
در این بین کارشناسان داخلی هم اتفاق نظر ندارند، برخی از احتمال محرومیت دو ساله ایران در صورت انصراف از حضور در آسیا سخن می‌گویند و برخی دیگر معتقدند این انصراف به یک جریمه نقدی ختم می‌شود. در حالی که سطح رایزنی‌ها و تصمیم گیری در ایران از سیستم ورزش عبور کرده، در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در این خصوص اتفاق نظر وجود ندارد. از یک سو غیبت تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی شانس دیگر تیم‌ها را برای موفقیت افزایش می‌دهد و طبیعی است که این تیم‌ها و نماینده‌های آن کشورها در AFC از انصراف تیم‌های ایرانی استقبال کنند. از سوی دیگر شاید گروهی در کنفدراسیون فوتبال آسیا باشند که تمایل به بازگشت ایران داشته باشند. حضور ایران در لیگ قهرمانان آسیا نه تنها سطح کیفی آن را بالا می‌برد، بلکه به دلیل پر هوادار بودن تیم‌های ایرانی گردش مالی فوتبال آسیا نیز بالا خواهد رفت که همه این‌ها به سود فوتبال آسیا و کنفدراسیون آن می‌باشد.در کمیته‌های مختلف AFC که تصمیمات آنها تعیین‌کننده است، در این رابطه اتفاق نظر وجود ندارد و اعضای این کمیته‌ها نیز بعضا مخالف و بعضا موافق بازگشت تیم‌های ایرانی می‌باشند.
تیم‌های ایرانی در کشور ثالث به میدان نمی‌روند
امروز (پنجشنبه) روز مهمی برای فوتبال ایران و آسیا می‌باشد. دیروز نمایندگان چهار تیم ایرانی حاضر در این مسابقات راهی کوالالامپور شدند تا امروز نشستی حضوری و مستقیم با رئیس‌کنفدراسیون آسیا داشته باشند و تصمیم نهایی در این خصوص با حضور خود شیخ سلمان گرفته شود.
خبرگزاری مهر دیروز در گزارشی عنوان داشت در وهله اول ۴ تیم ایرانی تصمیمی واحد در این راستا می‌گیرند و بر اساس سیاست‌های اعمال شده یا هر ۴ تیم با هم به مسابقات باز می‌گردند یا هر ۴ تیم با هم از حضور در این مسابقات انصراف خواهند داد. در وهله بعدی نیز تنها راه بازگشت ایرانی‌ها به این مسابقات ضمانت رسمی کنفدراسیون و شخص شیخ سلمان برای بازگرداندن حق میزبانی در مرحله گروهی مسابقات است. در این صورت این امکان وجود دارد که استقلال و شهر خودرو از حق میزبانی خود در مرحله پلی آف مسابقات گذشت کنند و اولین دیدارهای خود را در کشوری ثالث (امارات) انجام دهند تا در صورت صعود به مرحله گروهی، همراه با سپاهان و پرسپولیس بازی‌های خانگی را در ایران برگزار نمایند.
البته برخلاف گزارش مهر که عنوان داشته بود در صورت ارایه ضمانت رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و شخص شیخ سلمان برای بازگرداندن حق میزبانی شاید تیم‌های استقلال و شهر خودرو از حق میزبانی خود در مرحله پلی آف گذشت کنند، مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان بر عدم میزبانی تیم‌های فوتبال ایرانی در زمین بی‌طرف، تأکید کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم او این صحبت‌ها را در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی ساختمان جدید فدراسیون دوچرخه‌سواری مطرح کرد و خاطرنشان کرد: تیم‌های ایرانی حتی برای مرحله پلی آف نیز در کشور ثالث به میدان نمی‌روند.