kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

لبنان، یک گام به جلو «حسان دیاب» دولت را تشکیل داد

«حسان دیاب» پس از 33 روز بالاخره موفق شد کابینه دولت لبنان متشکل از 20 وزیر را تشکیل دهد. تشکیل کابینه، یک گام بلند برای عبور لبنان از بحران سیاسی است که رژیم‌های سعودی و صهیونیستی برای آن خواب‌های زیادی دیده‌اند.


سرویس خارجی-

لبنان از 25 مهرماه و به بهانه اعمال مالیات بر مکالمات «واتس‌آپ»! شاهد اعتراضاتی شد که رفته رفته این مسئله به حاشیه رفت و با استعفای نابهنگام «سعد حریری» این کشور دچار یک بحران سیاسی و امنیتی شد. پس از استعفای مشکوک حریری، عوامل سعودی، آمریکایی و صهیونیستی وارد معرکه شده و تا توانستند از آب گل‌آلود ماهی گرفتند. حالا دیگر مشکل «مالیات بر واتس آپ» نبود و اعتراض‌ها بوی خشونت، براندازی و جنگ خیابانی می‌داد. گزینه‌های مختلفی برای نخست‌وزیری لبنان مطرح شد که هر یک به کلی به در بسته خورد اما در نهایت «حسان دیاب» 28 آذرماه به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. وی وعده داده بود یک دولت تکنوکرات طی 6 هفته تشکیل دهد. با آنکه «حسان دیاب» به صورت رسمی نزدیکی خود به حزب‌الله لبنان را اعلام نکرده، اما با توجه به اینکه گزینه جریان المستقبل و سعد حریری به شمار نمی‌رود می‌توان گفت او نزدیک به جریان مقاومت است.
سرانجام روز سه شنبه ۸۵ روز پس از استعفای «سعد حریری» و ۳۳ روز بعد از مامور شدن «حسان دیاب» برای تشکیل کابینه جدید، وزیران این کابینه را معرفی و سهم طایفه‌های لبنان در آن مشخص شد. کابینه دولت لبنان با 20 وزیر که 6 تن از آنها زن هستند، به نخست‌وزیری حسان دیاب رسماً تشکیل شد. «حسان دیاب» در مورد کابینه خود گفته «اعضای کابینه به دور از گرایش‌های حزبی و سیاسی فعالیت خواهند کرد، کابینه متشکل از نیرو‌های متخصص‏ هستند و تنها به دانش، منطق‏، تجربه و منافع میهن اهمیت می‌دهند و وابستگی سیاسی و حزبی ندارند و تحت تاثیر سیاست و منازعات آن نیستند».
ترکیب کابینه
در کابینه حسان دیاب مسلمانان ۱۰ وزیر دارند که در این میان، اهل سنت چهار وزیر با احتساب نخست‌وزیر، شیعه ۴ وزیر و دروزیان ۲ وزیر دارند. مسیحیان نیز 10 وزیر دارند. طبق گزارش رسانه‌های لبنانی به صورت کلی کابینه «حسان دیاب» از افراد متخصص تشکیل شده و برای اولین بار در تاریخ دولت‌های لبنان شش زن در این کابینه حضور دارند. وزیران کار، دفاع، دادگستری، اطلاع‌رسانی، امور مهاجران و پناهندگان، ورزش و جوانان زن هستند. شش وزیر نیز در این دولت وابسته به «التیار الوطنی الحر»، جبران باسیل و رئیس‌جمهور، دو وزیر وابسته به حزب‌الله، دو وزیر وابسته به حزب حرکة أمل، دو وزیر وابسته به «سلیمان فرنجیه» رئیس‌حزب «تیار المرده»، دو وزیر وابسته به «طلال ارسلان» رئیس‌«حزب الدیمقراطی اللبنانی»، چهار وزیر وابسته به حسان دیاب، یک وزیر وابسته به «اللقاء التشاوری» و یک وزیر وابسته به حزب «طاشناق»
است.
تشکیل دولت جدید لبنان از آنجا حائز اهمیت است که لبنان در سه ماه گذشته درگیر اعتراضات داخلی بود. بنابراین تشکیل کابینه اولین گام مهم برای برون رفت از این وضعیت است. در این راستا دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن استقبال از اعلام دولت جدید لبنان، ابراز امیدواری کرد که در حمایت از برنامه اصلاحات با نخست‌وزیر این کشور همکاری داشته باشد.
اولین وزیر دفاع زن در جهان عرب
دولت جدید لبنان شامل شش وزیر زن از جمله «زینه عکر عدرا» است که اولین وزیر دفاع زن در جهان عرب محسوب می‌شود. «زینه عکر عدرا» از یک خانواده مسیحی ارتدوکس است که از سوی فراکسیون «لبنان قدرتمند» به ریاست جبران باسیل، رئیس‌جریان آزاد ملی و میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان برای تصدی پست وزارت دفاع نامزد شده بود.
واکنش معترضان
اولین واکنش معترضان خیابانی به تشکیل دولت جدید، آمدن به خیابان‌ها، بستن مسیرهای اصلی در بیروت و آتش‌زدن لاستیک‌های خودرو بود. آنها در برابر ورودی پارلمان در میدان «النجمه» تجمع و اعلام کردند، دولت جدید دولت تکنوکرات نیست بلکه دولتی سیاسی است که وزرای آن نقاب‌های افراد متخصص را به چهره زده‌اند. تظاهرات معترضان لبنانی در برابر پارلمان این کشور در شرایطی صورت گرفت که حسن دیاب، نخست‌وزیر جدید لبنان تعهد داده با تصویب قانون جدید انتخابات‏‏، به اجرای برخی اصلاحات گسترده اقتصادی در این کشور مبادرت کند.
«حسان دیاب» حتی متعهد شده که کابینه جدید لبنان با پس‌گرفتن اموال غارت شده‏‏، با فساد و بیکاری مبارزه کند و به اجرای اصلاحاتی با هدف نجات اقتصاد این کشور بپردازد. دیاب گفته: «کابینه لبنان برای تحقق خواسته‌های مردم‏، استقلال سیستم قضایی‏‏، باز پس‌گیری اموال غارت شده و مبارزه با ثروت‌های نامشروع تلاش خواهد کرد و به حمایت از اقشار فقیر جامعه که با ظلم مالیاتی مواجه هستند خواهد پرداخت و ضمن مبارزه با بیکاری‏، برای تصویب قانون جدید انتخابات تلاش خواهد کرد.»
در کل تشکیل کابینه جدید لبنان در مرحله اول یک موفقیت برای حسان دیاب و در مرحل دوم نیز موفقیت برای میشل عون، رئیس‌جمهوری و جریان‌هایی نظیر ائتلاف مقاومت است که با نخست‌وزیر جدید برای تشکیل کابینه همکاری کردند. سعد الحریری نیز بزرگترین بازنده این معادله خواهد بود و به همین دلیل تلاش‌های خود را برای به شکست کشاندن دولت حسان دیاب تشدید خواهد کرد.