kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۴۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
پایگاه «دیلی ‌بیست» به نقل از یک مقام آمریکایی:

ترامپ به متحدان نزدیک خود تاکید کرده درگیری با ایران دیوانگی است

پایگاه دیلی بیست نوشت: دو فردی که بعد از ترور سردار سلیمانی با ترامپ صحبت کرده‌اند، می‌گویند هرچند که او در محافل عمومی از تشدید تنش با ایران دفاع می‌کند، اما همچنان به صورت خصوصی به متحدان نزدیک خود تاکید کرده که درگیری با ایران دیوانگی است.




پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی در مورد آشفتگی دولت آمریکا بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به شدت نگران بود که پاسخ ایران به این ترور می‌تواند شانس وی برای انتخاب دوباره را کاهش دهد.
این پایگاه با بیان اینکه دولت ترامپ بعد از انجام این ترور در توجیه اقدام خود به رسانه‌ها با مشکل روبرو شده بود، نوشته است: در صدر دولت رئیس‌جمهوری مضطرب قرار داشت که به اعضای دولت گلایه می‌کرد که اقدامی که اخیرا دستورش را صادر کرده بود، می‌تواند بر چشم‌انداز انتخاب دوباره‌اش تأثیر منفی بگذارد و او را به باتلاقی خودساخته در خاورمیانه بکشد.
دیلی بیست با اشاره به نقش «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا در تصویب چند ماه پیش طرح اولیه ترور سردار سلیمانی، نوشته است که بعد از ترور، مقام‌های ارشد دولت از جمله شخص ترامپ، «مایک پنس» معاونش و پمپئو برای بیش از یک هفته روزانه دو جلسه برگزار می‌کردند تا در مورد نحوه روایت تصمیم‌گیری در مورد انجام این حمله، با یکدیگر هماهنگ شده و سازمان‌های زیرمجموعه دولتی را نیز با هم هماهنگ کنند.
با این وجود، در نهایت بین روایت وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید، پنتاگون و شخص ترامپ در مورد نحوه تصمیم‌گیری در مورد انجام عملیات تناقضات زیادی ظاهر شد، تا جایی که وقتی ترامپ گفت سردار سلیمانی قصد داشته به چهار سفارت آمریکا حمله کند، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را رد کرد. ترامپ بعدا در گفت‌وگو با نزدیکانش از موضع‌گیری اسپر ابراز خشم کرده است.
دیلی‌بیست با بیان اینکه در روزهای بعد از انجام حمله پنتاگون به مقام‌های کاخ سفید هشدار داده بود که ایران در تدارک پاسخی سخت است، نوشته است‌: «رئیس‌جمهور با صدای بلند از اینکه این حمله می‌تواند بر دیدگاه رأی‌دهندگان به وی در انتخابات پیش رو اثر بگذارد، ابراز نگرانی می‌کرد. چراکه اجتناب از جنگ‌های پرهزینه در خاورمیانه یکی از وعده‌های کلیدی و یکی از نقاط تمایز وی با دیگر نامزدها، در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود».
یک مقام آمریکایی به این پایگاه گفته است که ترامپ بعد از انجام ترور تأکید داشت که او با ایران باید «به حالت عادی» بازگردد و به همین دلیل هم کاخ سفید تأکید داشت که این حمله را یک اقدام دفاعی و در جهت کاهش تنش جلوه دهد.
وحشت ترامپ
دیلی بیست می‌افزاید: دو فردی که بعد از ترور سردار سلیمانی با ترامپ صحبت کرده‌اند، می‌گویند هرچند که او در محافل عمومی از تشدید تنش با ایران دفاع می‌کند و به شدت هم روی این تصمیم مانور انتخاباتی داده و بابت آن منابع مالی جمع کرده، اما همچنان به صورت خصوصی به متحدان نزدیک خود می‌گوید کشیدن آمریکا به مداخله یا جنگ تمام عیار دیگری در خاورمیانه و درگیری با ایران، «دیوانگی» است.
ترامپ تأکید کرده است که «اجازه نمی‌دهد» در برابر «دیدگان او» چنین وضعیتی پیش آید. این گزارش با اشاره به اینکه آمریکا در ماه‌های گذشته دائما شمار نیروهای خود در غرب آسیا را افزایش داده، نوشته است که هدف قرار دادن سردار سلیمانی و بیم واکنش شدید ایران، به خصوص با توجه به هشدارهای نمایندگان کنگره، باعث شده تا ترامپ در این روند افزایش نیرو وقفه‌ای ایجاد کرده و به این فکر کند که شاید آنچه دستور انجامش را داده، آمریکا را با تبعاتی بلندمدت و جبران‌ناپذیر روبرو کند.
ناهماهنگی در توجیه ترور
به گزارش فارس، دیلی بیست در ادامه به ناهماهنگی میان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در توجیه انجام ترور سردار سلیمانی پرداخته و نوشته است در حالی که وزارت خارجه آمریکا بر سابقه اقدامات ایران به عنوان توجیهی برای این حمله تکیه داشت، مقام‌های کاخ سفید در مصاحبه‌های خود مدعی می‌شدند که دلیل این حمله این بوده است که ایران قصد داشته به زودی به سفارتخانه‌های آمریکا حمله کند.
رایزنی ضدایرانی آمریکا و اروپا
وزارت خارجه آمریکا خبر داد، «مایک پمپئو» در دیدار دوجانبه با وزیر خارجه آلمان در برلین، درباره «ضرورت مقابله با اقدامات تهاجمی ایران» صحبت کرد.
دیدار پمپئو و ماس در شرایطی انجام شد که پیشتر وزیر خارجه آلمان از رویکرد یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و سیاست فشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرده بود.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دیدار دوجانبه خود با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درباره «ضرورت مقابله با ایران» رایزنی کرده بود.
به گزارش خبرگزاری ها، وزیر خارجه آمریکا از فرصت حضور در کنفرانس برلین درباره لیبی برای رایزنی‌های ضد ایرانی با مقام‌های مختلف شرکت‌کننده در این نشست استفاده کرده است.
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست برلین، مدعی شدند که به توافق هسته‌ای با ایران متعهد هستند.
این ادعا در حالی است که اعضای اروپایی برجام به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بهانه تروئیکای اروپایی برای فعال سازی مکانیسم حل اختلاف در توافق هسته‌ای ایران را زیر سوال برد.
اولیانوف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: تروئیکای اروپایی مکانیسم حل اختلاف را به دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران کلید زدند. آنها فراموش کردند که این تروئیکای اروپایی بود که ابتدا تعهدات اقتصادی‌اش را زیر فشار آمریکا کاهش داد.
ادامه پرواز هواپیماها
 در آسمان ایران
خبرگزاری رویترز گزارش کرد که خطوط هواپیمایی قطر و امارات و چند شرکت هواپیمایی حاشیه خلیج فارس همچنان از آسمان عراق و ایران برای پروازهای خود استفاده می‌کنند.
رویترز مدعی شد که برخی شرکت‌های هواپیمایی حاشیه خلیج‌فارس نیز به دنبال حوادث اخیر در منطقه، مسیر پروازهای خود را تغییر داده‌اند که به اذعان این شرکت‌ها تغییر مسیر آن‌ها باعث وارد آمدن خسارت‌هایی برای آن‌ها شده است.
بر اساس این گزارش، برخی شرکت‌های هواپیمایی در منطقه همچون شرکت هواپیمایی الخلیج بحرین مسیر پروازهای خود به اروپا را تغییر داده و به جای استفاده از آسمان عراق از آسمان عربستان سعودی و مصر استفاده می‌کند که مسیر پروازی آن را طولانی‌تر و مصرف سوخت آن را بیشتر کرده است.
رویترز همچنین در گزارش خود آورده است که برخی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از جمله شرکت لوفت‌هانزا، ایر فرانس و خطوط هواپیمایی سنگاپور مسیر پروازهای خود از آسمان ایران و عراق را تغییر داده‌اند.
چهارشنبه گذشته «اکبر الباکر» رئیس اجرایی شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد که پروازهای این شرکت به ایران [و در آسمان ایران] ادامه خواهد داشت.
محمدرضا حاجی کریم جباری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئیس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دولتی «اس.‌آر‌.اف» درباره ایجاد کانال بشردوستانه بین ایران و سوئیس گفت: ما از نقش سوئیس قدردانی می‌کنیم. شرکت‌های سوئیسی در حال سرمایه‌گذاری در ایران هستند و طی ۲۰ ماه گذشته دولت سوئیس سعی کرده با ایجاد کانال تجاری بشردوستانه امکان ارسال اقلام دارویی را به ایران میسر سازد. برای حصول این امر نیز مذاکرات گسترده‌ با دولت آمریکا صورت گرفته، اما این کشور ریاکارانه رفتار می‌کند و به همین دلیل این کانال تاکنون بازدهی نداشته است.