kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
تشدید اقدامات ضدایرانی فرانسه در پسابرجام

استفاده از عبارت مجعول برای خلیج‌فارس توسط ماکرون نتیجه دیپلماسی انفعالی است

رئیس‌جمهور فرانسه در توئیتی ضدایرانی، از عبارت مجعول برای خلیج ‌فارس استفاده کرد. این اقدام خصمانه، بیش از پیش ثابت کرد که دولت روحانی و به‌خصوص وزارت امور خارجه به ریاست ظریف باید ریل گذاری خود در سیاست خارجی و نحوه مواجهه با دولت‌های غربی را به‌طور اساسی تغییر دهند.


سرویس سیاسی-

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی گستاخانه در توئیتی ضدایرانی، از عبارت «عربی-  فارسی» برای نام بردن از خلیج ‌فارس استفاده کرد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به استفاده رئیس‌جمهور فرانسه از نام جعلی برای خلیج ‌فارس در توئیتی نوشت: به جناب ماکرون یادآور می‌شوم خلیجی که در جنوب ایران واقع است، تنها یک نام دارد و آن خلیج ‌فارس است».
موسوی افزود: حضور نظامی شما در خلیج ‌فارس به اندازه اشتباه شما در نامیدن آن اشتباه است. هر دو اشتباه بزرگ اما قابل جبران است.
توئیت گستاخانه و ضدایرانی مقام فرانسوی، طبق روال معمول با واکنش حداقلی و منفعلانه دولت و دستگاه دیپلماسی مواجه شد.
میزبانی از منافقین
سؤال اینجاست که آیا این توئیت خصمانه و ضدایرانی از سوی رئیس‌جمهور فرانسه، اقدامی عجیب و دور از انتظار بود؟! پاسخ منفی است. کارنامه فرانسه در چند دهه اخیر، مملو از اقدامات ضدایرانی است.
گروهک تروریستی منافقین، 17 هزار ایرانی را به شهادت رساند، اما فرانسه در اقدامی غیرانسانی و مغایر با حقوق بشر، از این گروهک جنایتکار حمایت کرد.
اکنون پاریس میزبان اعضای گروهک تروریستی منافقین است و این گروهک جنایتکار هر ساله در پایتخت فرانسه، کنفرانس برگزار می‌کند!
البته، فرانسه میزبان چندین گروهک دیگر ضدایرانی و جدایی‌طلب نیز هست و برخی معاندین نظام نیز در این کشور حضور دارند.
لازم به ذکر است که در تیرماه ۹۶ تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت ظریف از فرانسه، پاریس نشست گروهک تروریستی منافقین را برگزار کرد!
تجهیز صدام
فرانسه همچنین تجهیز صدام به سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح شیمیایی را نیز در کارنامه سیاه حقوق بشری خود ثبت کرده است.
حمایت دولت فرانسه از رژیم صدام از جنبه تسلیحاتی تا بدانجا پیش رفت که این کشور به دلیل محدودیت‌هایی که برای فروش هواپیماهای پیشرفته سوپر اتاندارد داشت، برای تقویت قدرت هوایی عراق، جهت حمله به‌نفتکش‌ها و پایانه‌های نفتی ایران در خلیج ‌فارس، چند فروند از این هواپیماها را به‌صورت «اجاره» در اختیار صدام قرار داد.
پیش از حمله رژیم بعث به ایران، دولت فرانسه از این مسئله مطلع شده بود اما چون این اقدام را در راستای سیاست‌های استعماری خویش برای تضعیف انقلاب اسلامی می‌دید، مخالفتی با آن نکرد. ژاک شیراک نخست‌وزیر وقت فرانسه، بعدها اعلام کرد که وی از قبل در جریان حمله رژیم بعث به ایران بوده است. کلود شسون وزیر خارجه وقت فرانسه نیز از عراق به‌عنوان خط مقدم رویارویی با خطری که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند یاد کرد و خواستار کمک به وی برای مقابله با به اصطلاح خطر ایران شد.
فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپای غربی بود که در ردیف دومین صادر‌کننده تسلیحات به عراق جای گرفت و قبل از شروع جنگ و تا پایان آن، در کنار صدام باقی ماند.
فرانسوی‌ها که از سال‌ها قبل بخشی از نیازمندی‌های رژیم بعث را تأمین می‌کردند، تلاش قابل توجهی برای تقویت قدرت تهاجمی‌هوایی و واحدهای ضد هوایی رژیم بعث انجام دادند و به تدریج میراژهای فرانسوی در پی سفارش این رژیم به این کشور ارسال شد. همچنین فرانسوی‌ها با تحویل موشک‌اندازهای رولاند، شبکه دفاع هوایی رژیم بعث را تقویت کردند. 13 دستگاه موشک‌انداز متحرک نیز علاوه‌بر سکوهای ثابت، به رژیم بعث تحویل داده شد.  در ژانویه سال 1981 (دی ماه 1359 ) تحویل 60 فروند هواپیمای میراژ اف - 1 مجهز به موشک که ابتدا از سوی رئیس‌جمهور فرانسه معلق شده بود، آغاز شد. در ادامه رفتار خصمانه دولت فرانسه نسبت به جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ هشتم مرداد 1360، فرانسه به بنی‌صدر رئیس‌جمهور مخلوع و مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین - که هر دو نفر در پشت پرده با صدام رابطه داشتند - پناهندگی سیاسی داد.  دولت فرانسه در سال 1361 و در جریان جنگ تحمیلی، یک وام به مبلغ یک میلیارد دلار را در اختیار رژیم بعث قرار داد. همچنین دولت فرانسه از سپتامبر 1980 (شهریور 1359 ) تا اوایل 1983 (زمستان 1361 ) مبلغ 6،5 میلیارد دلار اسلحه و 7،4 میلیارد دلار کالاهای غیرنظامی به دولت عراق فروخت که از این مبالغ، حداقل 7 میلیارد دلار آن به‌صورت وام بود. افکار عمومی ‌هنوز خاطره بمباران شیمیایی شهر‌های «سردشت»، «حلبچه»، «سرپل ذهاب»، «گیلانغرب»، «اشنویه» و «فاو» توسط رژیم صدام و با حمایت دولت‌های غربی از جمله فرانسه را فراموش نکرده است.
پرونده خون‌های آلوده
پرونده خون‌های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت عفونی C واقعه هولناک جدی در زمینه بهداشت عمومی‌جهانی بود که در اواخر دهه 1970 تا  1985میلادی رخ داد. شرکت‌های درگیر در این پرونده شامل انستیتو مریو فرانسه، شرکت بایر آمریکا و آلفا‌تراپیوتیک، باکستر و کاتر می‌شدند. در دوران نخست‌وزیری فابیوس بود که خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را صادر کرد. به این‌ترتیب در نتیجه کوتاهی فرانسوی‌ها  تعدادی از بیماران هموفیلی و سایر دریافت‌کنندگان کشورهای مقصد، به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند. از جمله این کشورها می‌توان به آمریکا، ایتالیا، کانادا، ژاپن، پرتغال، عراق، ایرلند، عربستان و ایران‌ اشاره کرد.
یکی از بدهکارها در برجام
فرانسه که کارنامه بسیار ضعیفی در توافق سعدآباد(سال 82 تا 84) از خود به‌جای گذاشت، در توافق هسته‌ای نیز به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.
در طول مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی با 1+5، کارشکنی فرانسه به حدی زیاد شد که در کنار آمریکا لقب «پلیس بد مذاکرات» را گرفت.
پس از امضا و اجرای برجام نیز فرانسه کوچکترین اقدامی در راستای اجرای تعهدات خود انجام نداد.
در تابستان ۹۷ و در دوران پسابرجام، فرانسه در اقدامی گستاخانه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور اخراج کرد!
در مهرماه ۹۷ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفت: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست»!
لازم به ذکر است که فرانسه در مهرماه ۹۷ فرانسه در اقدامی خصمانه اموال وزارت اطلاعات و دو ایرانی در فرانسه را بلوکه کرد!
در آذرماه ۹۷ نیز دفتر ریاست جمهوری فرانسه به آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران واکنش نشان داد و آن را تحریک‌برانگیز و بی‌ثبات‌کننده خواند و مدعی شد که ایران باید آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند!
دیپلماسی انفعالی!
فرانسه که میزبانی از منافقین و عناصر ضدانقلاب و تجهیز صدام به سلاح‌های کشتارجمعی را در کارنامه خود دارد و به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است، به ایران بدهکار است ولی به دلیل انفعال عجیب دستگاه دیپلماسی، در جایگاه طلبکار نشسته و ایران را به اقدامات تروریستی در اروپا متهم کرده و با گستاخی مدعی است که ایران باید توان موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کند! دولت فرانسه به بهانه‌های مختلف به ایران توهین می‌کند. روحانی بهمن 94 پس از سفر به پاریس در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه گفت یکی از اهداف ما، ایجاد‌ اشتغال برای جوانان ایران است»! روحانی همچنین بعدها در اظهارنظری عجیب گفت: «رئیس جمهور فرانسه گفت سال ۹۱ ما پنج کشور [؟!] تصمیم به جنگ با ایران گرفته بودیم، اما وقتی شما رئیس‌‌جمهور شدید، دیدیم شرایط عوض شده ما هم دست نگه داشتیم ببینیم شرایط جدید چه می‌شود»! متأسفانه دیپلماسی انفعالی دولت روحانی در مواجهه با کشورهای غربی، روز به روز بر گستاخی آنان می‌افزود. وزیر خارجه وقت فرانسه بهمن 95 ضمن سفر به تهران، در مهمانی سفارت این کشور شرکت کرد. مقارن این سفر، ناوهای فرانسوی به همراه آمریکا و انگلیس در خلیج ‌فارس مانور نظامی ‌برگزار می‌کردند. تجار فرانسوی با اظهار نگرانی پرسیده بودند آیا این مانور نظامی بر روابط ما تأثیر نمی‌گذارد؟
ژان مارک آیرو، در پاسخ گفت: «خیر بنده هیچ نگرانی ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات برنامه‌ریزی سفر، به این مانور معترض نشدند. دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم نخواهیم شنید»!
پیشتر رادیو فرانسه- مهر 92- در تحلیل رفتار دولت روحانی در سیاست خارجی نوشته بود: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده، قیمت را کمتر خواهد کرد»!
گفتنی است پس از خروج آمریکا از برجام و متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریسم از سوی واشنگتن، وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری گستاخانه گفت: «ما قبل از آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرده‌ایم»!
متأسفانه دولت آقای روحانی در چند سال اخیر به موازات اقدامات خصمانه آمریکا و‌ تروئیکای اروپایی-  از جمله بدعهدی شرکت‌های فرانسوی مانند توتال و سپس مطالبه مذاکرات موشکی و واگذاری قدرت منطقه‌ای ایران-  امید موهوم به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را برجسته می‌کرد.
در ماه‌های گذشته، برخی دولتمردان همصدا با رسانه‌های زنجیره‌ای، مدعی بودند که فرانسه یک میانجی و ناجی دلسوز در برجام است. این در حالی است که رئیس‌جمهور فرانسه، نه یک ناجی و میانجی بلکه دلالی بی‌آبرو برای دیکته کردن دستورات سلطه‌گرانه ترامپ بود. به عبارت دیگر فرانسه، نوچه و پادوی ترامپ برای باج‌خواهی از ایران بود.
لازم به ذکر است که فرانسه از اقدام جنایتکارانه دولت تروریست آمریکا در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حمایت کرد.  حالا رئیس‌جمهور فرانسه در آخرین نمونه از اقدامات خصمانه، در توئیتی ضدایرانی، از عبارت «عربی-  فارسی» برای نام بردن از خلیج ‌فارس استفاده کرده است.
این اقدام خصمانه، بیش از پیش ثابت کرد که دولت روحانی و به‌خصوص وزارت امور خارجه به ریاست ظریف باید ریل‌گذاری خود در سیاست خارجی و نحوه مواجهه با دولت‌های غربی را بطور اساسی تغییر دهند.