kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

اروپا اهلیت مذاکره با ایران را پس از نقض برجام از دست داده است(خبر ویژه)

«دلیلی ندارد از حالا به بعد، اروپا طرف مذاکره با ایران باشد.»

سایت «دیپلماسی ایرانی» که زیرنظر صادق خرازی فعالیت می‌کند، در یادداشتی تحلیلی نوشت: هیچ دلیلی وجود ندارد بعد از این اروپا طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات باشد. اولا اروپا به عدم اختیار برای تصمیم‌گیری اذعان کرده و از سوی دیگر جز سوءاستفاده از عقبه 27 عضو اتحادیه در روابط با ایران هیچگونه فایده‌ای نداشته است. هرچند سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان بر تبیین سیاست خارجی مشترک در مقابل جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند اما مناسب است هیچ گونه ارتباطی به صورت جمعی بین آنها و جمهوری اسلامی ایران صورت نپذیرد.
بدیهی است در اولین گام باید سیاست خارجی نوین جمهوری اسلامی ایران با استراتژی منفی غرب برای خاورمیانه همخوانی داشته باشد لبخند رضایت در حالیکه غرب در راستای اعمال سیاست انهدام کشورهای منطقه پیش می‌رود، معنا ندارد.
«دیپلماسی ایرانی» همچنین در یادداشت دیگری، با تصریح بر این که «برجام مرده اما کسی مرگ آن را اعلام نمی‌کند» نوشت: بالاخره سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان ماشه برجام را کشیده و تیر خلاص را به آن شلیک کردند؛ هر چند اروپا فعال‌سازی «اسنپ بک» را گامی در جهت حفظ و زنده ماندن برجام اعلام کرده، اما واقعیت این است که چیزی از این توافق نمانده که حفظ شود. برجام کلا بر دو رکن و ستون استوار بود. یکی رفع تحریم‌ها که به دنبال خروج آمریکا از آن به شکلی شدیدتر و بی‌سابقه بازگشته و دیگری تعهدات هسته‌ای ایران که در واکنش به این خروج و پیامدهای آن در پنج گام کاهش یافت و دیگر قید و بندی نمانده است که بدان پایبند باشد.