kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸

«آرامش اجتماعی» و «استمرار مقاومت» عصاره خطبه‌های تاریخی رهبر معظم انقلاب

رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی دو هفته پس از شهادت بزرگ سردار بی‌بدیل جبهه مقاومت و نیز بدرقه و آیین تشییع حماسی آحاد امت، این‌بار برای ارائه‌ تبیین اساسی از جایگاه کنونی انقلاب و ایران و مسیر آینده. پس از هشت سال دوری از‌ تریبون نماز جمعه، همین‌تریبون را برای گفت‌وگو با ملت برگزید.

 
  سرویس سیاسی-  

آنچه در این خطبه ماندگار اهمیت داشت تلاش رهبر معظم انقلاب برای مقابله با تحلیل‌های نادرست و زمین‌گیرکننده‌ از ملت و وضعیت کشور بود. «ایام‌الله» دانستن آیین شهادت و تشییع سپهبد شهید سلیمانی و یاران شهیدش و صبار و شکور دانستن مردم ایران، مقدمه‌ای بود برای بیان اینکه نباید تحت تأثیر وقایع تلخ و شانتاژ تبلیغاتی دشمن حوادث بزرگ و حمایت‌های الهی را نادیده گرفت.
نظم اجتماعی جدیدی
در حال شکل‌گیری است
 ابراهیم فیاض جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در تحلیل خود از خطبه‌های رهبر انقلاب در نماز جمعه گفته است: رهبر انقلاب در خطبه نخست نماز جمعه روز گذشته به موضوع سیاسی پرداختند در حالی که خطبه اول دینی و خطبه دوم سیاسی است؛ به این دلیل که موضوعات سیاسی رخ‌داده (شهادت سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد) یوم‌الله و روزهای خاص تجلی خدا بودند. رهبر انقلاب روز گذشته مبانی سیاسی- قرآنی (علم کلام سیاسی) جدیدی را پایه گذاشتند که به‌نظر می‌رسد از مدت‌ها پیش درباره آن اندیشه کرده‌اند.
وی معتقد است: ظهور و پدید آمدن یوم‌الله به معنای آن است که جهان در حال تغییر است. یوم‌الله شهادت سردار سلیمانی ویژگی‌های خاصی دارد چراکه سعادتمندترین آدم‌‌ها توسط ‌اشقی‌ترین ‌اشقیا ناجوانمردانه‌ به شهادت رسیدند. شهادت حضرت علی(ع)، ناجوانمردانه‌‌ترین شکل ممکن بود. ایشان در حالی که در سجده نماز صبح بودند، مورد ضرب خصم قرار گرفتند. همچنین شهادت سردار سلیمانی ‌تراژدیک است که‌ تراژدی در ادبیات موضوع بسیار مهمی ‌است.
فیاض در ادامه می‌گوید: نظام سرمایه‌داری جهان که منزلش آمریکاست، در حال فروپاشی است.‌ ترور سردار سلیمانی هم از نشانه‌های فروپاشی این نظام است. جالب این است که این ‌ترور توسط پنتاگون (وزارت دفاع و ارتش رسمی ‌آمریکا) و نه سازمان سیا انجام گرفت. نشانه بزرگ‌تر این فروپاشی هم این است که وقتی ایران به‌طور رسمی ‌به اقدام‌ تروریستی آمریکا، پاسخ داد، آمریکا هیچ کاری نتوانست بکند. از این رو، روز حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد یوم‌الله است؛ چراکه نشانه فروپاشی آمریکا و نظام سرمایه‌داری غرب آشکار و آمریکا رسوا و بی‌آبرو شد. به‌نظر من حضور پوتین در سوریه همزمان با این اتفاقات معنادار است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه «شهادت سردار سلیمانی موجب خواهد شد که غرب آسیا از غربی‌ها خالی شود و امت اسلامی به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد» تصریح می‌کند: در گام دوم انقلاب اسلامی شاهد خواهیم بود که با شهادت سردار سلیمانی، زمان خدا در مکان جغرافیایی اسلام بسط پیدا خواهد کرد. امت اسلامی به معنای واقعی کلمه شکل خواهد گرفت و تمدن نوین اسلامی آغاز خواهد شد. اکنون با شهادت یک بنده مخلص خدا، انقلابِ زمانی انجام گرفته که در پی آن انقلاب مکانی یعنی خروج آمریکا از منطقه و... رخ خواهد داد.
چرایی تلاش دشمن
 برای فراموشی تشییع حماسی حاج قاسم
 و واقعه‌ عین‌الاسد
همچنین عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل این بخش از سخنان رهبر انقلاب و چرایی یوم‌الله بودن این وقایع طی سخنانی اظهار داشت: علت اینکه این دو رخداد از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان یو‌م‌الله خطاب می‌شود این است که هر دو آنها دارای پیوندهای جدی هستند. در مسئله تشییع پیکر سردار سلیمانی به‌عنوان نماد مقاومت ما یک وحدت کم‌نظر را در جامعه شاهد بودیم. وحدتی که بار دیگر منجر به انسجام و قدرت ملی شد. انسجامی ‌که در سال‌های اخیر با عملکرد دولت و سعه‌صدر کم‌ بخشی از جریان رقیب او و مسائلی از این دست موجب چندپارگی اقشار مختلف مردم شده بود. از سوی دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده که مردم این‌گونه حول شخصی که نماد مقاومت است، گرد هم بیایند. البته این رخداد تماماً از عنایت خداوند است که قلب‌ها را به هم نزدیک کرده و گردهم می‌آورد و نمایشی از قدرت بزرگ ملی را تجلی می‌بخشد. همان‌طور که رهبر انقلاب به آن‌ اشاره کردند که فریاد متحد مردم مبنی بر درخواست انتقام خون حاج قاسم سوخت واقعی موشک‌ها شد و معادلات آمریکایی‌ها را کاملاً به‌هم ریخت.
وی با‌ اشاره به حربه‌های دشمنان انقلاب برای به فراموشی سپردن دستاوردهای این ایام، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی دشمن قدرت پاسخگویی ندارد و بازتاب این مطلب در داخل ایران و در جهان هر روز تبعات و آثار منفی بیشتری برای او در پی دارد و دیگر ملت‌ها نیز خواهند فهمید که در صورت داشتن اتحاد ملی، هیمنه آمریکا قابل شکسته شدن است این مسئله برای آمریکایی‌ها بسیار سنگین و غیرقابل پذیرش خواهد بود.
سلیمی نمین ادامه داد: با دیدن تشییع جنازه میلیونی حاج قاسم برای آمریکایی‌ها مسجل شد که قادر نیستند با اقداماتی چون ‌ترور، عزم و اراده ملت ایران را در هم بشکنند و همین مسئله بود که آنها را به این نتیجه رساند که علی‌رغم تهدیدات رسمی ‌ولی در عمل هیچ‌گونه واکنشی به حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد از خود نشان ندهند.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: امروز این سؤال مطرح است که اگر حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی به وقوع نمی‌پیوست آیا آمریکایی‌ها از طرق دیگر به‌دنبال به‌وجود آوردن حادثه‌‌ای دیگر برای به فراموشی سپردن حمله به پایگاهشان نبودند؟ در پاسخ باید گفت که قطعا این کار را می‌کردند تا شکست فاحش خود را تحت‌الشعاع قرار دهند تا این مسئله موجب آگاهی مردم دنیا از جمله مردم کشورمان از واقعیت حقیقی آمریکا نشود. بنابراین لازم است که ماهیت یوم‌الله و ظرفیتی که در پرتو آن برای کشور به دست آمده ابتدا به درستی شناخته شود.
تلاش دشمن
برای تحت‌الشعاع قرار دادن پیروزی ایران
عماد افروغ، جامعه‌شناس و پژوهشگر و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی هم ضمن تشریح دستاوردهای مراسم تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران باوفایش، اظهار داشت: اگر برای تحت‌الشعاع قرار گرفتن تشییع باشکوه پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و حمله موشکی ما به پایگاه عین‌الاسد، شاهد هیچ اقدامی از سوی دشمن نبودیم، جای تعجب داشت. این اتفاقات نشان داد که هم مراسم تشییع پیکر، یک مراسم باشکوه، باعظمت و غیرمترقبه بوده و هم واکنش نظامی ‌ما به پایگاه عین‌الاسد موجب شد تا بسیاری از بلندپروازی‌ها، بزرگنمایی‌ها و غیرمترقبه‌ها شکسته و قابل مترقبه شود.
وی ادامه داد: یادمان نرود که آمریکا با استفاده از آن فرآیند هژمونیک‌اش، آمریکا شده است، یعنی قطع نظر از اینکه آمریکا یک قدرت نظامی ‌است(نمی‌توان قدرت نظامی‌آن را انکار کرد)، اما این قدرت نظامی‌ بیش از حد بزرگنمایی شده بود و این بزرگنمایی قدرت نظامی ‌در گرو آن سازمان‌ها و رسانه‌هایی بوده که در اختیار آمریکا است.
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ آمریکا بیش از آنکه متکی به قدرت نظامی‌اش باشد، متکی به قدرت نرم است و سعی می‌کند از این طریق این قدرت سخت را بیش از حد جلوه دهد و آن هم از طریق رسانه‌های اغوایی و القایی که در اختیار دارد.
افروغ با تأکید بر اینکه قدرت نرم آمریکا در حمله به عین‌الاسد و تشییع باشکوه سردار سلیمانی شکسته شد و زمانی که قدرت نرم یک نظامی ‌فرو می‌ریزد، روی قدرت سختش هم اثر می‌گذارد، افزود: با اقدامات اخیر قدرت هژمونیک و استیلای آمریکا فروریخت و قدرت واقعی سخت و نرم ما به رخ جهانیان کشیده شد و چون این قدرت به رخ کشیده شد،‌ترسم‌مان فروریخت و شجاعت‌مان احیا شد و گفتمان انقلاب اسلامی دوباره بازتولید و رخ‌نمایی کرد.
باطن معنوی عمیق جامعه،
همراهی مردم با مقاومت
مهدی جمشیدی عضو هیئت علمی ‌پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی هم در تبیین خطبه‌های رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران تصریح کرد: شخصیتی در قد و قواره ایشان و با وزانت و اعتبار معنوی و معرفتی آیت‌الله خامنه‌ای لازم بود که به صحنه بیاید و وقایع را به‌گونه‌ای بازتفسیر کند که دل مردم آرام بگیرد. مهم‌ترین کارکرد داخلی خطبه‌ها همین بود. رهبری نیامده بود وعده انتقام مجدد بدهد یا در مورد انتخابات مفصل صحبت کند یا جواب جریان غیرانقلابی را به‌صورت صریح و مفصل بدهد. خیر! آن را در جاهای دیگری هم می‌توان گفت و نیازی به نمازجمعه نیست. ایشان از بستر و موقعیت زمانی و مکانی متفاوت برای هدفی متفاوت استفاده کرد و هدف، القای آرامش و طمانینه به جامعه بود و‌ترجیح دادند فوری‌ترین و عاجل‌ترین نیاز جامعه که همین آرامش و سکینه بود را برآورده کنند.
وی تأکید کرد: نکته بعدی بیانات ایشان‌ اشاره به روحیه مقاومت در مردم بود و اینکه دست قدرت الهی در کار است و ما‌ آن را مشاهده می‌کنیم. ایشان هم جامعه را دعوت به صبر و شکر کرد و هم جامعه را از این حیث تمجید کردند. ایشان فرمودند هرجامعه باطنی دارد که در بزنگاه‌های تاریخی و نقاط بحرانی خودش را نمایان می‌کند و فرمودند تشییع جنازه‌ حاج قاسم سلیمانی و حضور انبوه مردم در این تشییع، باطن معنوی جامعه ما را نمایان کرد. در واقع رهبری از این انبوه خلق و‌ تراکم جمعیت دو برداشت کردند. برخلاف آنچه گاهی اوقات جامعه رفتارهای نابهنجار بروز می‌دهد، باطن و کُنهِ جامعه معنوی و دینی است. اگر بر اساس ظواهر قضاوت کنیم به این جمع‌بندی نمی‌رسیم ولی اگر بر اساس باطن، سرشت و کُنهِ ماجرا قضاوت کنیم به این مسئله خواهیم رسید.
وی گفت: ایشان در فراز دیگری فرمودند این تشییع تاریخی باشکوه و عظیم در واقع یک نوع همه‌پرسی در باب «سازش» و «مقاومت» بود. مردم در واقع به مقاومت آری گفتند. در همین هفته‌ها و ماه‌ها مرتب مطرح می‌شد که تعامل سازنده با جهان یا تقابل ویرانگر! تعبیری که نیروهای تکنوکرات از تئوری مقاومت داشتند تقابل ویرانگر و مستمر با دنیا و رفتن در لاک انزوا بود اما حضور مردم انتخاب حرکتی بود که حاج قاسم سلیمانی نماد آن محسوب می‌شد و اتفاقا اکثریت آرا را به‌دست آورد و مردم مهر تایید بر آن زدند. رهبری از حرکت این جمعیت انبوه و بی‌سابقه دو نکته استمزاج کردند: یکی اینکه باطن جامعه عمیقا معنوی و قدسی و روحانی است و دوم اینکه، مردم با نظریه مقاومت و راهبرد مقاومت همدل و همداستان‌اند.