kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵

دستگیری 37 جلیقه زرد در شصت و دومین تظاهرات هفتگی فرانسه

پلیس فرانسه در یورش به «جلیقه‌زردها» که در شصت و دومین شنبه اعتراضی به خیابان‌ها ریخته بودند ۳۷ نفر از آنها را دستگیر کرد.

در جریان درگیری پلیس ضد شورش فرانسه و جلیقه زردها در شصت و دومین شنبه اعتراضی در پاریس 37 معترض جلیقه زرد دستگیر شدند. برخی رسانه‌های فرانسوی نوشته‌اند درگیری شدیدی بین معترضان و نیروهای پلیس در نزدیکی مترو «ریچار-لونوار» و در ایستگاه قطار
«گار دی لیون» پاریس رخ داده است. به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، پلیس ضدشورش از گاز ‌اشک آور و نارنجک‌های صوتی علیه معترضان استفاده کرد. بنابراین گزارش، جوانان حاضر در این تظاهرات با زدن نقاب بر صورت  در میدان «باستیل» در پاریس فریاد «انقلاب» سر دادند. فیلم‌های منتشر شده از این تظاهرات از حضور ماشین‌های آبپاش  و زد وخورد بین نیروهای امنیتی و مردم حکایت دارد. رسانه فرانسوی «لوپاریزین» نیز فاش کرده که شورای عالی عملکرد نظامی این کشور به دولت ماکرون هشدار داده، بدنه نیرو‌های مسلح فرانسه نیز مثل معترضان و کارگران اعتصابی با اصلاحات قانون بازنشستگی مخالفند.
افزایش جرم و جنایت
خبر دیگر از فرانسه اینکه جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور از افزایش آمار انواع «بزه» در این کشور از جمله قتل و تعرضات جنسی در سال ۲۰۱۹ میلادی حکایت دارد.
به نوشته «فیگارو»، این آمار که روز پنج‌شنبه از سوی وزارت کشور فرانسه منتشر شد، نشان می‌دهد میزان جرم و بزه در فرانسه به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده است. در برخی موارد از جمله «قتل‌های خانوادگی» وضعیت به شدت بحرانی عنوان شده و بیم بازگشت به ۴۰ سال قبل را از حیث آمار در این زمینه افزایش داده است. خشونت‌های جنسی در فرانسه نیز در سال گذشته میلادی به شدت افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹ این آمار افزایش ۱۲ درصدی را نسبت به سال قبل نشان  می‌داد. به نوشته فیگارو، نزاع‌های خانوادگی و خودزنی نیز در سال ۲۰۱۹ به میزان هشت درصد افزایش داشته است.آمار قتل در فرانسه نیز افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد طوری‌که در سال ۲۰۱۹، حدود 270  نفر در این کشور به قتل رسیده‌اند. این رقم در قیاس با سال ۲۰۱۸، افزایشی ۸.۵ درصدی نشان می‌دهد. سرقت بدون خشونت سه درصد و سرقت خودرو نیز یک درصد افزایش داشته است.