kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵

تحرکات مشکوک «افراد نقابدار» در نجف در آستانه تظاهرات میلیونی «نه به آمریکا»

در حالی که مردم عراق برای تظاهرات میلیونی آماده می‌شوند، افراد نقابدار مشکوک، تحرکات تازه‌ای را از شهر نجف آغاز کردند و برخی مراکز در این شهر، از جمله مقر نیروهای مقاومت، را به آتش کشیدند.

مردم عراق قرار است که جمعه آینده به دعوت گروه‌های سیاسی این کشور، تظاهرات میلیونی برگزار کنند و از آمریکا بخواهند که نیروهایش را از عراق خارج کند. این موج ضدآمریکایی و وحدت نظر ملت، گروهای سیاسی، دولت و مجلس عراق علیه حضور نیروهای بیگانه‌، محصول به شهادت رسیدن سرداران مقاومت است که هفته گذشته اتفاق افتاده است. در مقابل نیز‌، این وحدت، آمریکا و عوامل داخلی واشنگتن را کلافه کرده است و در حال حاضر، محافل سیاسی و رسانه‌ای وابسته به آمریکا، تمام تلاش‌های خود را روی بر هم زدن این وحدت و ایجاد تفرقه میان عراقی‌ها، متمرکز
کرده‌اند.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جریان‌های نفوذی و غربگرای عراق تلاش‌های خود را برای ایجاد و گسترش ناآرامی و آشوب بیشتر کرده‌اند. در همین ارتباط، شب یکشنبه افراد نقاب‌پوش، برخی مراکز شهر نجف و مقر نیرو‌های مقاومت در این شهر را به آتش کشیدند و ورودی‌های برخی ادارات دولتی را با دستگاه جوش، مسدود کردند.
این نفوذی‌ها و معترضان غربگرا که به «انقلابیون جوکری» معروف شده‌اند و مستقیما از سفارت آمریکا هدایت می‌شوند، برای تداوم آشوب در بغداد و مناطق جنوبی عراق، فراخوان داده‌اند، که البته ملت عراق به آن اعتنا نکرده‌اند.
پس از ترور شهدای مقاومت و مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر»، و همچنین رهبران گروه‌های مقاومت، خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی علیه آمریکا در جمعه آینده شدند.
پارلمان عراق 15 دی در جلسه‌ای ویژه و با رای اکثریت نمایندگان، طرح خروج نیرو‌های بیگانه از این کشور را تصویب کرده است.
آمریکا بامداد روز جمعه ۱۳ دی طی یک حمله هوایی‌، سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس‌، «ابومهدی المهندس» فرمانده «حشدالشعبی» و هشت تن دیگر از یاران آنها را در فرودگاه بغداد، به شهادت رساند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، طی یک کنفرانس خبری، رسما اعلام کرد که به دستور مستقیم او، این عملیات تروریستی انجام شده است.
موضع حزب بارزانی در‌باره خروج آمریکا
«مهدی عبدالکریم» عضو «حزب دموکرات کردستان عراق»، درباره خروج نیروهای خارجی از اقلیم کردستان‌، گفت که این امر منوط به تصمیم بغداد است.
وی توضیح داد: منطقه کردستان خروج نیروهای خارجی از اراضی خود را رد نمی‌کند و تصمیم منطقه خودگردان، به تصمیمات دولت مرکزی عراق وابسته است.
عبدالکریم افزود که «مسعود بارزانی» رئیس‌حزب دموکرات کردستان، تاکید دارد که تصمیم منطقه کردستان، تصمیم بغداد خواهد بود. وی در جریان سفر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور به اربیل، نیز بر این مسئله تاکید کرد و گفت: تصمیمی که دولت مرکزی در این‌باره اتخاذ کند، منطقه کردستان نیز به منظور حفظ حاکمیت عراق، به آن احترام خواهد گذاشت.
این در حالی است که «نیچروان بارزانی» رئیس‌منطقه کردستان عراق، جمعه (۲۷ دی)، در این‌باره گفته بود: «نظر ما این است که تصمیم پارلمان عراق [برای اخراج نظامیان خارجی] تصمیم خوبی نبود و کُردها و سنّی‌ها در آن دخیل نبودند... این اقدامی مهم بود که بدون اتفاق آراء انجام شد و در واقع روح قانون اساسی عراق را نقض کرد. این برای امروز یا آینده عراق خوب
نیست».
ادامه تقلای پمپئو برای ماندن
کاخ سفید که از یک طرف، آشوب‌های خیابانی را در عراق مدیریت می‌کند، به تلاش‌های سیاسی خود نیز برای ماندن در عراق، ادامه می‌دهد.
در همین چارچوب، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، با رئیس‌جمهور عراق تلفنی گفت‌و‌گو کرد. وی در این گفت‌و‌گو، مدعی شد که دولتش به کاستن از تنش‌ها در منطقه متعهد است. این اظهارات در حالی انجام می‌گیرد که تمام تلاش‌های آمریکا در عراق، روی افزایش تنش و حمایت از تروریسم، متمرکز شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اخیرا «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، از وزیر خارجه آمریکا خواسته بود نمایندگانی را به عراق برای تدوین مکانیزم اجرای مصوبه پارلمان درخصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق، اعزام کند. ولی مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند که به هر ترتیبی، به حضور خود در عراق ادامه دهند.
خبر دیگر اینکه، نیروهای عراقی سرکرده ‌امنیتی «داعش» در شهر«فلوجه» را شناسایی و بازداشت کردند. فلوجه در استان الانبار قرار دارد.