kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
روزنامه پاکستانی اعلام کرد

تایید حکم اعدام «پرویز مشرف» از سوی دیوان عالی پاکستان

دیوان عالی پاکستان درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام «پرویز مشرف» به اتهام «خیانت بزرگ» را رد و اعلام کرد که او برای درخواست تجدید نظر، باید خود را تسلیم مقامات پاکستان بکند.

یک منبع آگاه به روزنامه «داون» چاپ پاکستان گفت، دیوان عالی این کشور درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام مشرف رئیس‌جمهور سابق پاکستان، را رد و اعلام کرد، تا زمانی که درخواست‌کننده خودش را به مقامات تسلیم نکند، درخواست او از سوی دادگاه پذیرفته نخواهد شد. مشرف به خیانت بزرگ متهم شده است، او قبل از سال 1999، فرمانده ارتش پاکستان بوده و در این سال با برکناری «نواز شریف» نخست‌وزیر منتخب، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را تصاحب کرد و در سال 2001 نیز با برگزاری یک همه پرسی، رئیس‌جمهور پاکستان شد.
به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه مشرف از دیوان عالی پاکستان خواست، حکم دادگاه ویژه را لغو کند. این دادگاه 26 آذر او را به جرم خیانت بزرگ، به اعدام محکوم کرده بود.
این اولین بار در تاریخ پاکستان است که یک رئیس‌ارتش به جرم خیانت بزرگ، گناهکار شناخته و به مرگ محکوم می‌شود.
پرویز مشرف طی درخواست تجدید خود، که از سوی وکیلش ثبت شده است، اعلام کرد که روند محاکمه خود را ناقض قانون اساسی پاکستان می‌داند و به همین خاطر، باید این حکم لغو شود. مشرف 76 ساله، که به مدت 9 سال زمام امور را در پاکستان به عهده داشته، هم اکنون در بیمارستانی در شهر «دوبی» بستری است.
دستگیری عامل فراری دادن تروریست‌ها از زندان
«وقار امین» طراح حمله به زندان شهر «دیره اسماعیل خان» در سال ۲۰۱۳‌، پس از هفت سال در شهر «سکهار» واقع در جنوب پاکستان، بازداشت شد.
در ماجرای مذکور، ۱۵۰ شبه‌نظامی اواخر تیر ماه 1392 به زندان فوق حمله کردند و دست کم ۲۵۰ زندانی، از جمله ده‌ها تروریست وابسته به گروه غیرقانونی تحریک طالبان، را از زندان فراری داده‌اند.
این حمله، با تبادل آتش سنگین میان مهاجمان و نیروهای امنیتی همراه بود، که بر اثر آن، ۱۲ نفر از جمله چند نیروی پلیس، کشته شده‌اند.
نیروهای امنیتی پاکستان مهرماه سال گذشته نیز‌، درعملیات ضربتی علیه تروریست‌های تحت تعقیب، موفق شده‌اند «محمد عابد» یکی از عوامل اصلی دخیل در حمله به زندان شهر «دیره‌اسماعیل خان» را بکشند.