kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵

بازگشت آرامش به بیروت پس از یک شب به شدت نا آرام

ناآرامی در پایتخت لبنان، که صرفا برای به آشوب کشیدن شهر و ایجاد هرج و مرج صورت گرفت، با مداخله نیروهای امنیتی این کشور و بر جا گذاشتن شمار زیادی زخمی، پایان یافت.

شنبه شب تا بامداد یکشنبه پایتخت لبنان به شدت نا آرام بود و به گفته منابع خبری، افرادی که شعار مبارزه با فساد را سر می‌دادند، به بانک‌ها، مراکز عمومی و حتی به نیروهای امنیتی حمله کردند و تعدادی از مراکز و نهادها را به آتش کشیدند.
با گسترش یافتن این اعتراضات و آشوب‌های خیابانی نیروهای ارتش و پلیس لبنان به درخواست «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور، وارد عمل شدند و به مقابله با آشوبگران پرداختند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از برخی منابع، شمار زخمی‌های این آشوب کم سابقه خیابانی را حدود 400 نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، ۱۴۲ نفر از مجروحان، نیروی امنیتی، از جمله هفت افسر، هستند و سه مورد نیز شکستگی جمجمه گزارش شده است.
به گفته منابع لبنانی، شماری از معترضان با اتوبوس از شهر طرابلس وارد بیروت شده بودند.
در این میان، صدها نفر با تجمع مقابل پارلمان، تلاش کردند وارد محوطه آن شوند و به سمت خودروهای پلیس و نیروهای امنیتی حمله و به سوی آنها سنگ پرتاب کردند. رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان، اقدام به شلیک گاز‌اشک‌آور و استفاده از خودروهای آبپاش کردند.
لبنان از ۲۸ مهر تاکنون، صحنه اعتراضات مردمی است. خواسته معترضان در روزهای نخست، مبارزه با فساد و بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی بوده است.
«حسان دیاب» ۲۸ آذر ماه با ۶۹ رأی پارلمان، مأمور به تشکیل دولت شد و پیش‌بینی کرد ظرف شش هفته دولت را تشکیل می‌دهد، اما رایزنی‌های او طی هفته‌های گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.
موضع‌گیری جبهه صهیونیستی علیه حزب‌الله
در بحبوحه نا آرامی‌های داخلی لبنان، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا طی اظهار نظری خصمانه در صفحه توئیتر خود، حزب‌الله لبنان را عامل بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین در سال ۱۹۹۴ معرفی کرد و از تمام کشورها خواست تا این جنبش را در لیست تحریم‌های خود قرار دهند.
«اسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، هم طی پیامی توئیتری، از اقدام دولت انگلیس در تحریم حزب‌الله لبنان، تشکر کرد.
کاتس نوشت: «از دولت انگلیس به دلیل اعمال تحریم علیه شاخه سیاسی حزب‌الله، که یک سازمان تروریستی اعلام شده، قدردانی می‌کنم.»
اخیرا خزانه‌داری انگلیس در چارچوب سیاست‌های خصمانه خود علیه محور مقاومت، جنبش حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار‌داده است.