kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
ابعاد تازه از سیاسی‌کاری کنفدراسیون فوتبال آسیا

محرومیت از میزبانی لیگ قهرمانان تأیید شد تا اطلاع ثانوی هیچ بازی بین‌المللی در ایران برگزار نمی‌شود

کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خود را درباره میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد و بر اساس آن فوتبال ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا طبق مصوبه کمیته مسابقات AFC محروم شد.


سرویس ورزشی-

بعد از آنکه باشگاه‌های ایرانی اعلام کردند در صورت سلب میزبانی از آنها، از لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری می‌کنند، دوباره شاهد یک اقدام سیاسی دیگر از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بودیم. دیروز کمیته مسابقات ای‌اف‌سی بازی‌های نمایندگان ایران(استقلال و شهرخودرو) را از برنامه مسابقات مرحله دوم مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد.
مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا با حضور ۱۶ تیم (هشت تیم از منطقه غرب+ هشت تیم از منطقه شرق آسیا) پیش از این قرار بود روزهای اول و دوم بهمن‌ماه برگزار شود، اما وب‌سایت ای‌اف‌سی در آخرین به‌ روزرسانی انجام شده بازی استقلال ایران- الکویت کویت و شهرخودرو ایران- الرفاع بحرین را از برنامه مسابقات این مرحله حذف کرد.
عصر روز گذشته هم برخی سایت‌های عربی مدعی شدند کنفدراسیون فوتبال آسیا حکم عدم میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را تایید کرده است.
از جمله این سایت‌ها «ارم نیوز» بود که اعلام کرد دفتر اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا توصیه کمیته مسابقات AFC برای عدم برگزاری هر گونه مسابقه در ایران را تا اطلاع ثانوی تایید کرده است. همچنین «مصر الان» نوشت: کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از رای مقدماتی که درباره لغو میزبانی تیم‌های ایرانی صادر کرد یکشنبه تشکیل جلسه داد. براساس رای نهایی که کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان از امتیاز میزبانی محروم شدند.  یک سایت عربی دیگر از جمله «کورة آنلاین» و «شبکة ابوظبی» تأکید کردند که این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها شامل لیگ قهرمانان آسیا نمی‌شود، بلکه هرگونه بازی در چارچوب فوتبال آسیا در زمین ایران تا اطلاع ثانوی ممنوع است و به این ترتیب این شامل بازی‌های ملی شده و دامنه آن گسترده‌تر است.
نامه کمیته ملی المپیک به شیخ احمد
تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا در شرایطی قطعی به نظر می‌رسد که دیروز کمیته ملی المپیک نامه‌ای به رئیس‌شورای المپیک آسیا نوشت و در آن مراتب اعتراض ایران را به اطلاع رئیس‌OCA رساند. در متن نامه کمیته ملی المپیک ایران آمده بود: «نظر شما را نسبت به تصمیم غیرمنتظره اخیرکمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص لغو برگزاری مسابقات لیگ قهرمانی کنفدراسیون فوتبال آسیا درتهران و برگزاری این مسابقات در کشور سوم، که مغایر با قوانین و مقررات مربوطه کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌باشد، جلب می‌نمایم.
این تصمیم یک‌طرفه و بدون مشورت با فدراسیون ملی فوتبال اتخاذ شده چراکه این فدراسیون می‌توانست عدم وجود مسائل و مشکل امنیتی برای سفر و شرکت تیم دیگر کشورها در مسابقات تهران و اینکه شرایط کاملا تحت کنترل است، را تضمین نماید.
خواهشمند است با استفاده از روابط حسنه و جایگاه خود، به کنفدراسیون فوتبال آسیا توصیه نمایید تا در این تصمیم تجدیدنظر گردد تا حقوق باشگاه‌های ایرانی طبق منشور المپیک و اساسنامه فیفا و به دور ازتبعیض، حفظ شود.
آخرین نکته حائز اهمیت، این است که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان و سایر مقامات ذیصلاح تضمین می‌نمایند که به هیچ وجه خطری وجود ندارد و تیم‌ها می‌توانند در امنیت به ایران سفر کنند.»
اعتراض شدید وزیر ورزش به تصمیم AFC
مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش نیز در تماس تلفنی با شیخ سلمان رئیس‌کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعتراض شدید به تصمیم کمیته مسابقات این کنفدراسیون گفت: ایران کشوری امن و مقتدر است و همان طور که نامه شرکت هواپیمایی کشور در اختیارتان قرار گرفت هیچ مشکلی در امنیت تردد هوایی نداریم و علاوه‌بر آن تضمین امنیت تیم‌هایی که میهمان فوتبال ایران هستند با من خواهد بود.
وی گفت: به نظر می‌رسد تصمیمات کمیته مسابقات شما تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه و مخالف کشور است و در کمال تعجب شاهد چنین رفتاری با پرطرفدارترین و محبوب‌ترین تیم‌های آسیا هستیم. رئیس‌کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان به وزیر ورزش و جوانان ایران قول داد که تصمیم کمیته مسابقات را مجددا بررسی کند.
رفاقت‌ها در AFC ظاهری است
اما آیا می‌توان روی قول شیخ سلمان بحرینی حساب کرد؟! علی کفاشیان نایب‌رئیس‌سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا غیرمستقیم به این پرسش جواب داده است. او گفته: متاسفانه رویه‌ای که در میان برخی از کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد همواره غیر قابل پیش‌بینی است. اعضای AFC و بسیاری از اعراب ممکن است در ظاهر همراه یک کشور باشند اما در عمل و در زمانی که باید تصمیمی گرفته شود منافع و سیاست‌های دولت خود را پیش می‌برند.
وی ادامه داد: سال‌ها در فیفا و AFC بودم، کشورهای زیادی خود را نزدیک به ایران و نظرات ما اعلام می‌کردند و در ظاهر خود را حامی سیاست‌های اجرایی فوتبال ایران معرفی می‌کردند اما زمانی که تصمیم‌گیری می‌شد همه براساس میل و منافع فردی یا ملی خود تصمیم ‌سازی می‌کردند.
کفاشیان اعلام کرد: شرایط کنونی ایجاد شده برای فوتبال ایران عجیب و مشکوک است. به نظر موضوع به لابی‌های خارج از فوتبال نیز مربوط می‌شود، چراکه هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و برای اولین بار کمیته مسابقات به صورت ایمیلی از اعضا کسب رای کرده تا این فشار را بر ایران وارد کند. حتی این احتمال را می‌دهم که فشارها و لابی‌های خارج از آسیا نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته باشد و سرعت عمل این اتفاق را بیشتر کرده باشد.
نگاه ابزاری به ورزش
ظواهر امر نشان می‌دهد که لابی‌های سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم اخیر AFC داشته است. اتفاقات اخیر بار دیگر ثابت کرد برخی افراد داخلی که سال‌ها فریاد می‌زدند «ورزش از سیاست جداست» یا سررشته‌ای از ورزش ندارند یا واقعا از مرحله پرت هستند! در عرصه بین‌الملل نگاه ابزاری به ورزش وجود دارد و نتیجه‌اش آن می‌شود که حالا استکبار برای آسیب رساندن از دریچه ورزش وارد شده است.
ایستادگی و تسلیم نشدن راه مقابله با این رفتار خصمانه است، نباید مقابل خواسته عجیب کنفدراسیون فوتبال آسیا کوتاه بیاییم. اگر این کار را بکنیم چه بسا فردا بگویند بازی‌های لیگ خودمان را در کشور ثالث برگزار کنیم!
علاوه ‌بر ایستادگی باید فوتبال باشگاهیِ خودمان را هم تقویت کنیم چون اگر در تمام این سال‌ها در عرصه باشگاهی تبدیل به قدرت برتر آسیا شده بودیم قطعا AFC جرات نمی‌کرد امروز چنین رفتاری را با ما انجام دهد. علیرغم بی‌توجهی به تمام این ظرفیت‌ها، هنوز تیم‌های ایرانی پرتماشاگرترین تیم‌های آسیا هستند و AFC با گرفتن میزبانی از ایران، خود را از نعمت چندین هزار تماشاگر محروم کرده است.