kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

طهرانچی: وقتی به دانشگاه آزاد آمدم از میزان به‌هم‌ریختگی مالی تعجب کردم

رئیس دانشگاه آزاد گفت: وقتی وارد این دانشگاه آزاد شدم از نظر مالی هر واحدی برای خود حساب جداگانه‌ای داشت و هیچ نظم مالی و انسجام ساختاری نداشتیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی در برنامه تلویزیونی «مدیرمسئول» درباره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بچه پولدارها شانس بیشتری دارند تا در دانشگاه دولتی قبول شوند چون می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.
در کلاس‌های کنکور شرکت کنند یا معلم خصوصی بگیرند.
واقعاً این‌گونه نیست که دانشجوی دانشگاه آزادی الزاماً مرفه است، اتفاقاً نگاه ما هم به آنها این نیست، ما به دانشجو نگاه اسکناسی و اقتصادی نداریم.
دانشگاه آزاد نظام متمرکزی نداشت
طهرانچی درباره ورود به مدیریت این دانشگاه اظهار داشت: وقتی وارد دانشگاه آزاد شدم خیلی چیزها برایم واقعاً عجیب بود. دیدم که بیش از ۵۰۰ واحد، مرکز و آموزشکده این دانشگاه، هرکدام برای خود نظام مستقلی دارند؛ یعنی برنامه آموزشی، برنامه مالی و... هریک با دیگری متفاوت بود و اصلاً یکپارچگی وجود نداشت.
این را به‌صراحت می‌گویم که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حتی نمی‌دانست چه میزان پول به دانشگاه وارد یا خارج می‌شود.
 نقلی وجود دارد که می‌گوید وقتی قرار به عقد قرارداد دانشگاه آزاد اسلامی با یکی از بانک‌های طرف قرارداد شده بود، مسئولان وقت به رئیس یکی از بانک‌ها گفته بودند که فلان میزان پول نزد این بانک وجود دارد، در حالی‌که سرمایه دانشگاه آزاد در آن بانک سه برابر بوده‌ است! یعنی خودشان نمی‌دانستند که آنجا چقدر پول دارند! دلیلش هم این بود که ده‌ها هزار شماره حساب بانکی به‌نام افراد مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت که هیچ‌کدام با یکدیگر پیوستگی نداشتند. از نظر مالی هم هر واحدی برای خود حساب جداگانه‌ای داشت و هیچ نظم مالی و انسجام ساختاری نداشتیم.
در واحد آکسفورد حتی یک برگ
سند مالی وجود نداشت!
وی افزود: برای اولین‌بار در دوران ما بود که حسابرسی از دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت و حسابرس مستقل به دانشگاه آزاد اسلامی آمد. این بی‌نظمی مالی همه‌جا نمود داشت. مثلاً وقتی سراغ واحد آکسفورد رفتم، حتی یک برگ سند مالی در این دانشگاه وجود نداشت که مسئولان این واحد به ما ارائه کنند. مشخص بود که در این دانشگاه چه دانشجویانی تحصیل می‌کنند اما حتی یک برگ سند مالی وجود نداشت. البته نگران نیستم و می‌دانم که با چراغ قوه همه اینها را پیدا می‌کنیم. یا مثلاً زمانی که از دانشگاه واحد امارات هم بازدید کردیم، متوجه شدیم اسناد مالی قبل از سال ۸۹ وجود ندارد.
 دانشگاه آزاد در مقاطعی از تاریخ در بحران‌ها و فتنه‌ها پشتوانه برخی حرکت‌ها بوده است
دانشگاه آزاد اظهار داشت: به‌عنوان یک فرد علمی که مدیریت می‌کند، باید دقیق بگویم هنوز در برخی موارد به یقین نرسیده‌ام، اما این را می‌دانم که دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطعی از تاریخ کشور و در بحران‌ها و فتنه‌ها، از برخی حرکت‌ها پشتیبانی کرده ‌است.
شفافیت مالی رویکرد اصلی دانشگاه
طهرانچی افزود:  از دورانی که دکتر ولایتی به‌عنوان رئیس هیئت ‌امنا منصوب شدند، حسابرس مستقل را برای دانشگاه گذاشتند که هر سال حسابرسی را انجام می‌دهد و این اقدام به مردم اطمینان خاطر را می‌دهد تا مطمئن باشند مسئولان اموال آنها را به درستی نگه می‌دارند.