kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

مخالفت بغداد با عملیات نظامی آمریکا در خاک عراق

دولت بغداد رسما با از سرگیری عملیات نظامی توسط نظامیان آمریکایی در خاک عراق مخالفت کرد.

سرویس خارجی-

دولت بغداد دیروز اعلام کرد که به ارتش آمریکا مجوز از سر گیری عملیات در خاک عراق را نداده است.
«عبدالکریم خلف» سخنگوی نظامی«عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، این خبر را اعلام کرد و افزود: آمریکا با تجاوز به خاک عراق، عزم مردم این کشور را برای اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق، از جمله منطقه خود مختار کردستان عراق، جزم‌تر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی دیروز در‌باره ساز و کار خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق گفت که این تصمیم به طور مستقل گرفته شده است.
سخنگوی نیروهای مسلح عراق افزود: «پس از پیروزی بر داعش، عراق طی یادداشتی که «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه سابق این کشور، به سازمان ملل ارائه داد، خواستار پایان کار ائتلاف(تحت رهبری آمریکا)
شد».
سرلشکر خلف با تاکید بر اینکه عراق شریک ائتلاف بین‌المللی است، گفت: «هر گونه تحرک نیروی هوایی ائتلاف در آسمان عراق فقط با موافقت عراق انجام می‌شود، اما در مقطع اخیر با حمله هوایی هواپیماهای آمریکایی به القائم غافلگیر شدیم. دراین حمله، ۹۰ نیروی حشد‌الشعبی شهید و زخمی شده‌اند.
خلف با اشاره به تجاوز بعدی آمریکا و حمله به فرودگاه بغداد گفت: «این حمله هوایی آمریکا در فاصله ‌کمتر از ۲۰۰ متری باند فرودگاه و در قلب بغداد انجام شد. این عملیات خودسرانه، نائب رئیس‌حشد‌الشعبی و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هدف قرار گرفتند. این دو رخداد، خواسته‌ها برای اخراج نظامیان آمریکایی را جلو‌انداخت. » وی شمار نیروهای خارجی در عراق را ‌کمتر از 6000 نفر اعلام کرد و گفت: «از این تعداد حدود 5000 نفر آمریکایی هستند.
واکنش‌ها بارزانی به اخراج آمریکا
«نیچروان بارزانی»، رئیس‌منطقه کردستان عراق، در مصاحبه با «المانیتور» در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا نظامیانش را از عراق خارج کند و خواستار استقرار در منطقه کردستان شود، چه خواهد شد، از حضور نظامی آمریکا دفاع کرده و گفته است: «نظر ما این است که تصمیم پارلمان عراق [برای اخراج نظامیان خارجی] تصمیم خوبی نبود و کُردها و سنّی‌ها در آن دخیل نبودند... این یک اقدام مهم بود که بدون اتفاق آراء انجام شد و در واقع روح قانون اساسی عراق را نقض کرد. این برای امروز یا آینده عراق خوب نیست.»
البته این حرف‌ها بی‌پاسخ نمانده است؛ سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز جمعه ساز و کار خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق را توضیح داد و گفت که این تصمیم به طور مستقل گرفته شده است و شامل منطقه کردستان عراق هم می‌شود.
تداوم درخواست‌ها
برای اخراج آمریکا
«مضر خزعل» نماینده عضو «ائتلاف سائرون» در پارلمان عراق، گفت که تمامی گروه‌های سیاسی عراق عزم اخراج نیروهای آمریکایی را دارند. او افزود، عراق از زمانی که شاهد حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود است، هیچ پیشرفت و توسعه‌ای را به خود ندیده است و آمریکایی‌ها کسانی بودند که تروریست‌ها را وارد کردند و به بهانه مبارزه با آنها،ا بار دیگر به عراق بازگشتند.
همچنین «کاظم الصیادی» از نمایندگان پارلمان عراق، تهدید «دونالد ترامپ» مبنی بر تحریم عراق را نوعی دزدی توصیف کرد. او به «السومریه نیوز» گفت: «تهدیدات ترامپ درخصوص اعمال تحریم‌ها علیه عراق، نوعی دزدی است که از جانب مافیای مسلط بر فضای سیاسی آمریکا نشأت می‌گیرد، مافیایی که مردم آمریکا از آن خشمگین هستند.»