kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

آنگلا مرکل: اختلافات اروپا و آمریکا فراتر از حضور ترامپ در کاخ سفید است

صدراعظم آلمان اختلافات میان آمریکا و اروپا را فراتر از حضور «دونالد ترامپ» در مسند ریاست جمهوری آمریکا دانست و این را هم اعتراف کرد که اروپا، دیگر در کانون اتفاقات دنیا قرار ندارد.

تنش‌ها در روابط اروپا و آمریکا طی چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است. پیش از این گفته می‌شد این اختلافات به دلیل نگاه تاجر مسلک ترامپ به روابط با اروپا برمی گردد و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مقصر این طلاق عاطفی دو سوی آتلانتیک است. اما صدر اعظم آلمان در جدیدترین واکنش خود به این تنش‌ها گفت که اختلافات اروپا با آمریکا، بسیار فراتر از ترامپ است.
 مرکل در مصاحبه‌ای با روزنامه «فایننشال‌تایمز»، در پاسخ به این سؤال که آیا تنش‌های فعلی میان آمریکا و اروپا، ناشی از مسائل شخصیتی (احتمالاً منظور ترامپ) است یا ریشه‌های ساختاری‌تر دارد گفت: «فکر می‌کنم، دلایل ساختاری دارد، اگرچه طبیعی است که صحنه سیاسی تحت تأثیر افراد دخیل در آن هم قرار بگیرد». مرکل اضافه کرد:«الان مدتی است شاهدیم که نگاه آمریکا به خودش، آن ابرقدرتی که سابقاً بوده نیست و در این زمینه، تغییری اتفاق افتاده است.»
 به گزارش فارس، وی اضافه کرد: «رئیس‌جمهور اوباما از مدت‌ها قبل، از قرن آسیایی به عنوان چشم‌انداز آمریکایی‌ها سخن می‌گفت. این، به معنای آن است که اروپا دیگر در کانون اتفاقات دنیا نیست و این مسئله‌ای است که به مرور آشکارتر می‌شود. به همین خاطر است که اروپا باید همزمان با کاهش تمرکز آمریکا روی آن، خودش برای خودش نقش ژئوپولتیک طراحی کند.»
صدراعظم آلمان در ادامه به تضعیف دیدگاه چندجانبه‌گرایی در دنیا و عدم حمایت ترامپ از آن پرداخته و گفت: «برای ترامپ، این مفروضه که ما در یک دنیای چندجانبه زندگی می‌کنیم، مسئله‌ای نیست که اهمیت چندانی داشته باشد. نه فقط آمریکا، بلکه چندین کشور دارند نحوه نگاه خود به چندجانبه‌گرایی را باز تعریف می‌کنند. آنها معتقدند با پرداختن به امور کشور خودشان، می‌توانند بیشتر به دنیا خدمت کنند».