kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

«میخائیل میشوستین» پس از کسب تایید دوما رسما نخست‌وزیر روسیه شد

با استعفای «دیمیتری مدودف» از نخست‌وزیری روسیه‌، به همراه اعضای کابینه وی، «میخائیل میشوستین» با تائید پارلمان(دوما) روسیه، رسما به عنوان نخست‌وزیر این کشور، کار خود را آغاز کرد.

چهارشنبه گذشته تحولات مهمی در روسیه اتفاق افتاد؛ مدودوف نخست‌وزیر و اعضای کابینه او استعفای خود را اعلام کردند. این استعفا تنها ساعاتی بعد از سخنرانی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پارلمان صورت گرفت. پوتین در سخنرانی خود، ضمن تقدیر از مدودف گفت، ممکن است از روس‌ها خواسته شود که در زمینه برخی تغییرات در قانون اساسی رای بدهند.  پس از استعفای مدودف، رئیس‌جمهور «میخائیل میشوستین» رئیس‌نهاد مالیاتی فدرال این کشور را به عنوان نخست‌وزیر جدید روسیه معرفی کرد. گفته می‌شود مدودف پس از استعفا، قرار است به‌عنوان معاون دبیر شورای امنیت روسیه، به فعالیت خود ادامه دهد.
روز پنجشنبه نیز حزب حاکم «روسیه واحد» به اتفاق آراء نامزدی «میشوستین» را تأیید کرده و ۳۸۳ نماینده پارلمان روسیه نیز به اتفاق آراء، صلاحیت او برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور را مورد تأیید قرار‌دادند و هیچ نماینده‌ای علیه وی رأی نداد. اما ۴۱ نفر از اعضای پارلمان روسیه که از اعضای حزب کمونیست بودند، رأی ممتنع دادند. ساعاتی بعد، میشوستین با حکم پوتین، به مقام نخست‌وزیری روسیه رسید.
«میشوستین»، 53 ساله، تجربه سمت‌های برجسته‌ دولتی در روسیه را در کارنامه خود ندارد. وی سال 1998 در دولت روسیه فعال بوده است و به عنوان فردی شناخته می‌شود که خدمات مالیاتی روسیه را به راندمان قابل توجهی سوق داده است. «میشوستین» از سال ۲۰۱۰ تا انتصاب به‌عنوان نخست‌وزیر، ریاست خدمات مالیاتی فدرات روسیه را به عهده داشت و توانست با بهینه‌‌سازی سیستم مالیاتی روسیه، درآمدهای حاصل از آن را طی یک دهه گذشته، دوبرابر کند. نشریه «فوربس» روسیه در سال ۲۰۱۵ میشوستین را پنجاه و چهارمین مقام روسی دارای حقوق دریافتی بسیار بالا عنوان کرد و نوشت که او در این سال حدود ۳ میلیون دلار درآمد داشته است. همسر وی نیز در همین سال چیزی حدود 600 هزار دلار درآمد داشت.«گلب پاولوفسکی» تحلیل‌گر روس و مشاور سابق پوتین، میشوستین را «بورورکراتی پر زرق‌وبرق، به معنای واقعی کلمه» توصیف کرد.«تاتیانا استانوایا» پژوهشگر مرکز «کارنگی» مسکو، در توصیف نخست‌وزیر جدید روسیه، در رسانه‌های اجتماعی نوشته است: «میشوستین هیج تجربه سیاسی یا محبوبیتی بین انتخاب‌کنندگان ندارد و عضوی از حلقه درونی پوتین نیست».
گفتنی است پوتین در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مورد اصلاحات در قانون اساسی روسیه، تاکید کرده بود رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های ارشد دولتی نباید تابعیت دوگانه یا اقامت دائمی کشوری دیگر را داشته باشند. وی در بخشی از این سخنرانی که در مسکو انجام شد، گفت: «پیشنهاد می‌کنم که در سطح قانون اساسی، برای افرادی که سمت‌های دارای اهمیت حیاتی را در اختیار می‌گیرند مؤلفه‌های الزام‌آوری در زمینه امنیت و حاکمیت ملی در نظر گرفته شود. به بیان دقیق‌تر، سران شوراها، اعضای شورای فدراسیون، نمایندگان مجلس دوما، نخست‌وزیر و معاونانش، وزرای دولت فدرال، سران آژانس‌های فدرال و قضات نباید هیچ‌گونه شهروندی خارجی، یا اقامت دائمی یا هرگونه مجوز دیگری داشته باشند که به آنها این امکان را بدهد که به صورت دائمی خارج از کشور زندگی کنند.»