kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

سردار سلامی: تمام امکانات سپاه به مناطق سیل‌زده می‌آید

فرمانده کل سپاه پاسداران جهت بررسی آخرین وضعیت سیل‌ زده‌های منطقه بلوچستان وارد استان سیستان ‌وبلوچستان شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به مناطق سیل‌زده، سرلشکر سلامی، در بدو ورود به چابهار در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ابعاد سیل را وسیع اعلام کرد و گفت: با حضور میدانی و استقرار قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و فعالیت سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان از همان ساعت ابتدایی وقوع سیل تمام برادران ما با تمام توان وارد عمل شدند.
وی افزود: پنج گروه سپاه با ۵۰ دستگاه مهندسی در حال بازگشایی مسیرها و راه‌ها هستند، سه فروند بالگرد نیروی زمینی سپاه در حال امدادرسانی هستند و گروه‌های متعدد بسیج هم وارد عمل شده‌اند.
وی اضافه کرد: نیروی دریایی سپاه هم در حال انتقال امکانات خود به مناطق سیل‌زده است. البته از همان روز اول نیروی دریایی  سپاه نیز با امکانات خوبی وارد عمل شده بود.
سلامی افزود: یک بیمارستان صحرایی با امکانات بالا مستقر خواهد شد و به درمان بیماران خواهد پرداخت.
وی در خصوص بسیج تمام امکانات سپاه افزود: ما تمام امکانات استان‌های همجوار و استان‌های معین را به سمت منطقه گسیل خواهیم کرد و همه امکانات خودمان را به کار خواهیم گرفت.
بازدید رئیس مجلس از مناطق سیل‌زده
 به دستور رهبر انقلاب
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دستور رهبر انقلاب از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان بازدید کرده و روند خدمات‌رسانی را ارزیابی می کنیم.
علی لاریجانی، اظهار کرد: اولویت اول ما در سفر به سیستان و بلوچستان بررسی وضعیت سیل و بعد بررسی مسائل زیربنایی است.
وی ادامه داد: باید امکانات و اقلام امدادی اولیه را به مردم رساند و بعد آسیب‌هایی که به مردم در بخش های مختلف زیربنایی از جمله مسکن و کشاورزی و راه وارد شده را بررسی و برآورد کرد.
لاریجانی گفت: در این سفر تمام تمرکز ما بر روی مناطق سیل‌زده خواهد بود و در فرصت دیگری به مباحث دیگر استان از جمله راه‌آهن، بزرگراه، پرداخته و برنامه‌ریزی خواهیم کرد چرا که مردم سیستان و بوچستان نیازمند توسعه هستند.
امدادرسانی رزمندگان قرارگاه قدس
 نیروی زمینی سپاه در مناطق سیل‌زده
مسئول روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از فعالیت 600 نفر از رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه  به امدادرسانی در مناطق سیل‌زده خبر داد.
قاسم حسن‌زاده، اظهار کرد: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه تاکنون 10 هزار بسته معیشتی مدت‌دار، 10 هزار عدد کنسروجات و آب معدنی، پنج هزار تخته پتو و هزار سری لوازم گرمایشی مثل چراغ والور، ظروف، و پیک نیک و زیرانداز را به مناطق سیل‌زده ارسال و با به‌کارگیری تجهیزات و نیروهای پیاده در حال توزیع در مناطق آسیب دیده از راه‌های هوایی و زمینی است.
وی افزود: از شروع آبگرفتگی در پی بارش‌های اخیر در جنوب استان سیستان و بلوچستان از همان ساعات اولیه کار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را شروع کردیم که در گام اول با اعزام 3 فروند بالگرد ترابری، 35 دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و به‌کارگیری 600 نفر از رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه کار امدادرسانی شروع شده است.
حسن‌زاده گفت: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با راه‌اندازی 4 مرکز پخت غذا در شهرستان‌های چابهار و کنارک کار پخت غذای گرم را از روز شنبه شروع کردند که در هر وعده 50 هزار پرس غذا بین سیل‌زدگان توزیع می‌شود. این غذاها به وسیله بالگرد در بین روستاهای گرفتار در سیلاب توزیع می‌شوند و تاکنون 200 روستا زیرپوشش خدمات‌رسانی قرار گرفته است.
طبخ و توزیع نان توسط خبازی‌ها
در مناطق سیل‌زده چابهار
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چابهار گفت: با توجه به حجم گسترده سیلاب در بخش‌های پلان، دشتیاری و عورکی با کمک اصناف و واحدهای تولیدی برای تامین اقلام ضروری سیل‌زدگان از جمله نان، اقدامات لازم صورت گرفت.
حمیدرضا شایان، اظهار کرد: روزانه حدود 2000 قرص نان ازطریق اتحادیه خبازان شهرستان چابهار طبخ و به مناطق آسیب دیده ارسال می‌شود.
وی گفت: اتاق اصناف و تعدادی از کارکنان اتحادیه‌های صنفی، کمک‌های واحدهای صنفی را جمع‌آوری و سریعا با بالگرد به مناطق مورد نیاز ارسال می‌کنند.
مردم به امدادرسانی فوری نیازمندند
این گزارش حاکیست مردم و ارگان‌های امدادی در سیستان و بلوچستان برای سومین روز متوالی با سیلاب و آبگرفتگی‌ها و خسارت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، از سپاه و بسیج تا هلال احمر و اورژانس و راهداری همه در حال خدمات‌دهی هستند اما عمق تخریب زیرساخت‌ها زیاد است و مردم انتظار حمایت و همیاری بیشتر مسئولان کشوری دارند. اگر چه بارش باران در سیستان و بلوچستان به اتمام رسیده اما هنوز خانه و زندگی مردم به ویژه در شهرهای منطقه بلوچستان گرفتار سیلاب و آبگرفتگی است.
ارگان‌های امدادی از چند روز گذشته در آماده باش هستند و در منطقه حاضر بوده، اما عمق خسارت‌ها زیاد است و انتظار می‌رود مردم و مسئولان کشوری اقلام امدادی بیشتری به این مناطق گسیل کنند.
‌جنوب سیستان و بلوچستان
غرق در آب
سیل‌زدگان روستاهای صعب‌العبورِ در محاصره سیل، تأکید کردند امدادرسانی کند است و تنها امیدشان همین امداد هوایی ا‌ست.
شهرهای بلوچستان شا‌مل چابهار، نیکشهر و کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان هم‌چنان غرق در آب است؛ بعد از گذشت دو روز از سیل فراگیر و همه‌گیر در جنوب سیستان و بلوچستان؛ سیل در قصرقند، ایرانشهر، فنوج، بمپور، سرباز، سیب و سوران، سراوان و میرجاوه فروکش کرده است اما همچنان شهرستان‌های چابهار، نیکشهر و کنارک در جنوب بلوچستان غرق‌ در آب هستند.
ستاد مدیریت بحران اعلام کرده هم‌چنان تنها راه دسترسی‌اش به روستاهای در محاصره آب چابهار، نیکشهر و کنارک بالگرد و راه هوایی است هرچند آن ستاد توانسته با قایق‌های مردمی که توسط صیادان بلوچستان تأمین شده روند امداد را تسریع ببخشد اما در برخی مناطق امکان ورود قایق نیست؛ این ستاد تأکید کرده فعلاً بالگرد نیاز فوری و اصلی‌اش است.
بسیج امکانات آستان قدس رضوی
برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان
سیستان و بلوچستان‌
سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی از بسیج امکانات و ظرفیت‌های این آستان مقدس برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
در پی جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان، سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی با حضور در مناطق سیل‌زده این استان به ارزیابی شدت حادثه و نیازهای حادثه‌دیدگان پرداخت.
حامد صادقی در حاشیه این سفر با بیان اینکه تیم‌های پزشکی، خدمت‌رسانی و خادمیاران رضوی مشغول خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان هستند، افزود: متولی آستان قدس رضوی از ساعات اولیه وقوع سیل پیگیر موضوع سیل این استان بوده و
بر اساس دستورات و تأکیدات ایشان امکانات و ظرفیت‌های آستان قدس برای خدمت به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بسیج شده است.
وی گفت: در جلسه‌ای که با نمایندگان ارگان‌های مختلف برگزار شد، نواحی پر خطر و دارای اولویت کمک‌رسانی و همچنین نیازهای اولیه مردم منطقه شناسایی شد.
معاون محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی تصریح کرد: البسه گرم، پتو و وسایل گرمایشی نیاز اولیه مردم مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان است، که مقرر شد معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی با اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال این اقلام را تهیه و در اختیار مردم آسیب دیده قرار دهد.
مردم سیل‌زده منطقه بلوچستان
 مراقب تمساح‌ها باشند
اداره‌ کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب باشند.
در این اطلاعیه آمده است: پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد. خواهشمند است نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است خودداری شود.
۳۰ مسیر بسته شده
سیستان و بلوچستان بازگشایی شد
معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰ مسیر بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب این استان با تلاش راهداران بازگشایی شد.
روح‌الله سرگزی، اظهار داشت بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی در سیستان و بلوچستان شاهد نزول قابل توجه این رحمت الهی در این استان بودیم که علاوه‌بر خوشحالی مردم سبب بسته شدن ۳۱ مسیر ارتباطی اصلی و فرعی شد.
وی افزود: هم‌اینک تنها مسیر فنوج - کتیج - رمشک در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی بسته است.
معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیر نیز به طور شبانه‌روزی ادامه دارد.
وی با اشاره به عمق خسارات وارده ناشی از سیلاب در سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین در سیلاب اخیر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی این استان دچار آسیب جدی شدند که نیازمند تخریب و ساخت مجدد هستند.
سرگزی افزود: بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب اخیر خسارت ۶۱۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، ۳۳۲ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های شهری و ۶ میلیارد تومان به طرح‌های آب منطقه‌ای وارد کرده و آسیب سایر بخش‌ها نیز در دست بررسی است.
اختلال امدادرسانی به ۱۲۰ هزار سیل‌زده در چابهار
نبود جاده دسترسی مناسب کار امدادرسانی و رساندن کمک‌های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل‌زده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستای چابهار در محدوده دشتیاری، بخش‌های مرکزی و پلان و قسمتی از بخش تلنگ قصرقند را مختل کرده و صدها کامیون و خودروی سبک در انتظار بازگشایی راه برای رساندن کمک به سیل‌زدگان نیازمند هستند.
در مناطق سیل‌زده چابهار صدها دستگاه خودروی سبک و شاسی بلند و لندکروز حامل کمک‌ها و نیروهای مردمی به علت شکسته شدن بیش از ۱۰ دهنه پل در محدوده روستاهای عورکی و تخریب راه صدها روستای سیل‌زده چابهار در انتظار یافتن مسیری برای رسیدن به نقاط سیل‌زده و امدادرسانی به مردم گرفتار در سیلاب هستند. مهم‌ترین نیازهای اساسی مردم هم اینک موادغذایی، آب معدنی، لوازم خانگی نظیر موکت و پتو و لباس گرم است که جا دارد هموطنان برای ارسال کمک و مسئولان برای بازگشایی راه‌های روستایی، وصل برق، آنتن‌دهی تلفن و برقراری اینترنت اقدام‌های لازم را انجام دهند تا نیروهای امدادی و مردم بتوانند با سیل‌زدگان ارتباط برقرار کرده و ضمن توزیع اقلام مورد نیاز از احوال یکدیگر مطلع شوند.
به گفته مردم برخی مناطق سیل‌زده هنوز برای وصل شدن برق، آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت و بازگشایی راه اقداماتی صورت نگرفته و برای بازگشایی راه عورکی و تلنگ هیچ ماشین‌آلات دولتی در محل حضور نداشته و مردم بیش از ۷۰ روستا در منطقه بزرگ عورکی و تلنگ در پشت سیلاب مانده و چشم انتظار کمک‌های جمع‌آوری شده خیران بومی چابهار و سایر مناطق همجوار و استان‌های کشور هستند.
برخی از سیل‌زدگان می‌گویند: صدها کامیون و خودروی سبک وانت شخصی در انتظار بازگشایی مسیر برای رساندن به کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان هستند اما نه تنها از کمک های مسئولان خبری نیست بلکه می‌گویند اوضاع خوب است همین شعارها مانع امدادرسانی هموطنان خیر ایران اسلامی به سیل‌زدگان شده است و از پنج روز پیش تاکنون هیچ امدادرسانی و کمک قابل توجهی که بتوان دلخوش بود از سوی دولت به سیل زدگان دشتیاری و به ویژه در منطقه عورکی، تلنگ، کلانی و دلگان‌های شیحان انجام نشده است و این مردم هستند که به صورت خودجوش برای امدادرسانی و جمع‌آوری آب معدنی، پتو، لباس گرم، موکت و آذوقه اقدام و بعد با هزینه و خودروهای شخصی به روستاهای مختلف ارسال کرده‌اند و تنها وظیفه مسئولان که ایجاد راه دسترسی پس از فروکش کردن سیل است این هم انجام نشده و جای تاسف است که مردم بعد از پنج روز تنها یک بالگرد را در مناطق سیل‌زده مشاهده کردند.
نماینده شوراهای اسلامی استان سیستان وبلوچستان در شورای عالی کشور و عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه‌های زمینی و پل و جاده‌ها با ابنیه ضعیف و شنی تخریب شده و هم اینک امدادرسانی تنها با قایق و بالگرد امکانپذیر است و بعد از گذشت چند روز از سیل و بارندگی‌ها تنها بالگرد موجود برای امدادرسانی به بیش از ۳۰۰ روستای گرفتار در سیل فقط در چند روستا حضور پیدا کرده و کمک ناچیزی ارائه کرده است.
شه‌بخش گرگیج افزود: مسئولان پایتخت‌نشین بعد از گذشت پنج روز حتی یک دستگاه ماشین‌آلات سنگین از سایر نقاط کشور اعزام نکرده‌اند.
وی تصریح کرد: مهمترین و اصلی ترین نیاز مردم بازگشایی راه‌ها است.
۱۰۶روستای گرفتار در سیلاب قصرقند راه، برق و آنتن‌دهی تلفن ندارند
فرماندار قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۶روستای گرفتار در سیلاب این شهرستان در بخش‌های تلنگ، ساربوگ و منطقه کاجو بعد از گذشت چندین روز راه ارتباطی، برق و آنتن‌دهی تلفن همراه ندارند.
رحیم بخش پاک اندیش، اظهار داشت: شهرستان قصرقند ۶۲ هزار نفر جمعیت و ۱۵۱ روستا و آبادی دارد که بدلیل همجواری برخی از روستاها در مسیر رودخانه کاجو فاقد راه ارتباطی دسترسی برای خدمات‌رسانی بوده و برق و آنتن‌دهی تلفن همراه نیز ندارند.
وی بیان کرد: هیچ اطلاعی از ۴۰ روستای حوزه رودخانه کاجو نداریم و برق و تلفن آنها نیز قطع و در شرایط سختی زندگی می‌کنند.
فرماندار قصرقند افزود: متاسفانه پیگیری‌ها برای اعزام بالگرد نتیجه‌بخش نبوده و بعد از گذشت پنج روز بالگرد برای رسیدگی و امدادرسانی به این شهرستان اعزام نشده است.
وی ارسال کمک‌های دولتی و مردمی به قصرقند را خواستار شد و افزود: هم‌اینک فقط یک مورد کمک توسط یک انجمن غیردولتی به مبلغ ۱۴میلیون تومان با خرید اقلام ضروری انجام شده و تاکنون از اقدامات دولتی خبری نیست.
پاک اندیش ادامه داد: ۱۰۰ درصد بندسارهای کشاورزی قصرقند تخریب شده و براساس برآوردهای اولیه بیش‌از ۲۸ میلیارد تومان به برخی از اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شده است.
وی بیان کرد: متاسفانه قطعی تلفن بعد از قطعی برق به یک معضل بزرگ تبدیل شده  است. فرماندار قصرقند گفت: پل روستای حمیری بیش‌از ۴۰ سال است که قرار بود ساخته شود ولی تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده و با کمترین بارندگی بیش‌از ۱۰ هزار نفر در پشت سیلاب گرفتار می‌شوند و امدادرسانی فقط با بالگرد امکانپذیر است.
آب آشامیدنی ۲۲۴ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان همچنان قطع است
مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: آب آشامیدنی ۲۲۴ روستای سیل‌زده این استان بر اثر شدت آسیب وارده ناشی از سیلاب به شبکه همچنان قطع است. عباسعلی ارجمندی، اظهار داشت: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان بویژه نیمه جنوبی آب  آشامیدنی ۲۴۵ روستای این استان به‌دلیل آسیب به شبکه آبرسانی قطع شد که با تلاش نیروهای شرکت آب و فاضلاب تنها آب ۲۱ روستا وصل شده است.
وی گفت: همچنین ۵۳۳ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان در این مدت دچار قطعی برق شدند که با تلاش نیروهای شرکت برق تاکنون برق ۴۶۳ روستا وصل شده است.  مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب اخیر خسارت ۶۱۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، ۳۳۲ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های شهری و ۶ میلیارد تومان به طرح‌های آب منطقه‌ای وارد کرده و آسیب سایر بخش‌ها نیز در دست بررسی است. وی بیان کرد: همچنین در سیلاب اخیر
۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان دچار آسیب جدی شدند که نیازمند تخریب و ساخت مجدد هستند. وی از ایجاد و راه‌اندازی سه اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان‌های فنوج، قصرقند و کنارک خبر داد و افزود: هم اینک امداد هوایی بوسیله سه فروند چرخ‌بال و ۳۳ فروند قایق در مناطقی که راه زمینی آنها قطع شده در حال انجام است.