kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
بازی استعفا پس از سقوط هواپیما به جای حل مشکلات شهر

اگر مدعی صداقت هستید نحوه ورود به لیست شورای شهر را شفاف کنید

در روزهای گذشته با مشخص شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به جانباختن تعدادی از هموطنانمان شد، برخی چهره‌ها مواضع و ژست‌هایی از خود بروز دادند که جای تأمل دارد.


سرویس اجتماعی-

پس از سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت تعدادی از هموطنانمان بر اثر خطای پدافند داخلی، واکنش‌های مختلفی از سوی چهره‌های سیاسی و اجتماعی و... در فضای مجازی و حقیقی مطرح شد.
عده‌ای فرصت را غنیمت شمرده و به طور ناجوانمردانه سعی در زیر سؤال بردن خدمات سپاه کردند. عده‌ای از سلبریتی‌ها اعم از بازیگران و کارگردانان سینما، مجریان صدا و سیما نیز ژست تحریم جشنواره و تلویزیون و... را به بهانه تاخیر در بیان علت سانحه هوایی و به تعبیر آنها بی‌صداقتی مسئولان از خود بروز دادند. این رفتارهای زننده در حالی صادر شده بود که پس از گذشت چند روز از حادثه سقوط هواپیما و با پذیرش مسئولیت این خطای انسانی از سوی سپاه، این افراد تازه از خواب بیدار شده و موجی از تسلیت‌گویی و «ایران تسلیت» به راه انداخته‌اند. در حالی که مردم از همان لحظه اول، فارغ از علت حادثه داغدار فرزندان این سرزمین بودند.
از موارد مختلف این موضوع که بگذریم، واکنش برخی اعضای شورای شهر تهران نیز به این موضوع قابل توجه است. از جمله بهاره آروین عضو شورای شهر تهران که با انتشار متنی نوشت: « دو سال قبل که با رای شما به شورای شهر تهران راه پیدا کردم، آرزوهای بزرگی داشتم که بتوانم برای زندگی بهتر شما تلاش ‌کنم. اما هر روز که می‌گذرد، ناامیدتر می‌شوم از اینکه بتوان در ساختار موجود قدمی برای کاهش رنج شهروندان برداشت. بر این باور بودم و هستم که شفاف بودن و شفاف عمل کردن، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش فساد است. اما دریغ که امروز در ساختاری غرق در فساد سیستماتیک، با منظره‌ای تکان‌دهنده از دروغ و پنهان‌کاری و مسئولیت‌ناپذیری روبه‌رو شده‌ایم که با سازوکار موجود، هیچ امیدی به اصلاحش نداریم.
امیدوارم مسئولان امر، محض رضای خدا، یک بار هم که شده مسئولانه رفتار کنند و تصمیمی شجاعانه برای خروج کشور از چرخه بی‌پایان دروغ و فساد و ناکارآمدی بگیرند. شاید یک تصمیم تاریخی خودخواسته برای تغییرات بنیادی، مصداق چنین رفتار مسئولانه‌ای باشد.هنوز نمی‌دانم که استعفای شخصی، آیا می‌تواند به نتیجه‌ای منجر شود یا لااقل به معنای اقدام مسئولانه از موضع منتخب مردم تلقی شود یا خیر. هنوز باید فکر کنم، ولی اگر به چنین نتیجه‌ای رسیدم، پیشاپیش عذرخواه مردم این شهر غم‌زده خواهم بود.»
اظهارات این خانم شورانشین در حالی است که به نظر وی و همکارانش باید با همان صداقت و شفافیت ادعایی پاسخگوی عملکرد خود باشند.
نمایش استعفا به بهانه نبود صداقت و عذر‌تراشی برای کم‌کاری به‌جا مانده از دو سال فعالیت شورای فعلی در حالی است که مردم می‌دانند اگر کسی یا گروهی واقعا توانایی و قصد انجام وظیفه و خدمت به مردم را داشته باشد بهانه‌هایی که این خانم عضو شورا مطرح کرده خنده‌دار می‌نماید.
جدای از اینکه مردم از یک عضو شورای شهر انجام وظیفه و تلاش برای حل مشکلات شهر از جمله، رفع آلودگی هوا، حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی و... را دارند نه نظریه‌پردازی درباره علت سقوط هواپیما و نمایش استعفا به بهانه یک سانحه هوایی هر چند دلخراش، بهتر است بهاره آروین و همکاران وی که با استفاده از شانتاژ «تَکرار می‌کنم» و حضور پر سر و صدا در لیستی که هنوز ابهامات زیادی از جمله شرط پرداخت هزینه‌های کلان برای قرار گرفتن در آن مطرح است، به قول خود با شفافیت و صداقتی که ادعای آن را دارند، بگویند چطور در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر قرار گرفته و توفیق حضور در شورای شهر تهران را پیدا کرده‌اند؟
این عضو شورایی که باید در دو سال گذشته به صورت بی‌وقفه وقت خود را صرف حل مشکلات عدیده پایتخت از جمله مسائل فرهنگی، ترافیکی، آلودگی هوا و... می‌نمود اما خود معترف است که در تحقق این آرزوها ناتوان بوده است، چطور می‌تواند مسئولان کشوری و لشکری را به «دروغ، فساد و ناکارآمدی» متهم نماید؟
به نظر می‌رسد این عضو شورای شهر با اطمینان از اینکه با توجه به کارنامه نه چندان مناسب شورا، وی و همکارانش در شورای بعدی جایی ندارند، دست پیش گرفته و با زیر سؤال بردن صداقت نظام تهدید به استعفا کرده است، درست مانند روشی که برخی از مجریان و بازیگران بدون مخاطب در اجرای «نمایش خداحافظی از سینما و تلویزیون» به راه انداخته‌اند.
هرچند بنابر اعلام محسن هاشمی رئیس‌شورای شهر تهران هنوز این استعفا عملی نشده و البته می‌شود پیش‌بینی کرد بیشتر یک ژست و نمایش است تا واقعیت، اما باید منتظر ماند و دید در صورت عملی شدن استعفا بعد از رفتن ایشان چه لطمه‌ای بر پیکره مدیریت شهری وارد می‌شود؟