kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
سخنگوی قوه قضائیه:

بر اساس قواعد بین‌المللی سفیر انگلیس در ایران «عنصر نامطلوب» است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ملت ما می‌داند که استکبار هم از حضور مردم و خنثی شدن توطئه‌های چندین ساله آنها و هم از سیلی سپاه ناراحت و عصبانی هستند و بحران‌آفرینی در منطقه و ایران را دنبال می‌کنند.

به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در هجدهمین نشست خبری خود با تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و با‌ اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اکراین اظهار داشت: آمریکا و انگلیس در این فاجعه نقش خونخواری را ایفا می‌کنند، نه خونخواهی. می‌خواهند به این بهانه انتقام‌جویی کنند، ولی ما می‌دانیم که اینها دلسوز ایران و ایرانیان نیستند بلکه کسانی هستند که در سیل فروردین ۹۸ حتی از رساندن کمک‌های مردمی ‌از نهاد‌های بین‌المللی به مردم سیل‌زده ایران ممانعت کردند و اگر دوستدار ایران و ایرانی بودند این اقدام و اقدامات جنایتکارانه را انجام نمی‌دادند.
اسماعیلی درخصوص واکنش قوه قضائیه به حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی چند روز پیش مقابل دانشگاه امیرکبیر گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائل هستیم و به هیچ عنوان از امنیت مردم و جامعه کوتاه نخواهیم آمد. سفیر انگلیس به‌عنوان بالاترین مقام نمایندگی این کشور در جمهوری اسلامی، در یک تجمع غیرقانونی شرکت کرده، از این تجمع فیلم و عکس تهیه نموده و نقش تحریک‌کننده برای ایجاد تجمع و استمرار تجمع غیرقانونی داشته است.
وی افزود: مأموران در ابتدا اصلا این فرد را نشناخته‌اند و سفیر هم در اولین مواجهه با مأموران انگلیسی صحبت می‌کرد و خودش را هم معرفی نمی‌کرد. بعد که احساس کرد که در خطر بازداشت قرار دارد، زبان به گفتمان فارسی گشود و خود را به‌عنوان سفیر انگلیس معرفی کرد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مسئول در این حوزه وزارت امور خارجه است، ولی ما به‌عنوان دستگاه قضایی این استنباط را داریم که این فرد و امثال او عنصر نامطلوب است و تکلیف عنصر نامطلوب در عهدنامه‌های بین‌المللی روشن شده است.
افرادی در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اکراینی اظهار داشت: با ابلاغ ویژه ریاست قوه قضائیه، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مأمور شده که این موضوع را از بعد قضایی با بهره‌گیری از کارشناسان مختلف و کارشناسان ستاد کل نیرو‌های مسلح، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور، کارشناسان حوزه سایبری، کارشناسان حوزه‌های جنگ الکترونیک و اطلاعات ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما بررسی کند.آخرین خبری که بنده دارم این است که قرار بود جعبه سیاه به همراه تیم‌های کارشناسی ایران و اکراین به فرانسه فرستاده شود و جعبه سیاه بازخوانی و همه اطلاعات جمع‌آوری شود و همه ابعاد آن رسیدگی گردد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بلافاصله تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام داده و تا امروز که بنده در جریان هستم، از تعداد زیادی از افرادی که در این حوزه بودند، تحقیقات مفصلی انجام شده است.
سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: در این بررسی‌ها چند نکته را مورد توجه قرار داده‌ایم و با این مسیر تحقیقات را ادامه می‌دهیم. نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی جان‌باختگان و خانواده‌های آنها است. به هیچ عنوان از استیفای حقوق آنها کوتاه نخواهیم آمد و پیگیر و مطالبه‌گر و اقدام‌کننده برای استیفای حقوق خانواده‌ها هستیم. محور دوم ما کشف حقیقت است؛ تا الان نظراتی ابراز شده است و نتایج اولیه مشخص است؛ اما باید همه ابعاد را بسنجیم و به حقیقت ماجرا برسیم. محور سوم هم اجرای عدالت است که وظیفه داریم تا عدالت را در این رسیدگی اجرا کنیم.
بررسی سهم آمریکا
 در سقوط هواپیمای اوکراینی
اسماعیلی گفت: ما برای این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد؛ هم تأثیر سبب و هم تأثیر مباشر را بررسی می‌کنیم و بررسی خواهیم کرد که مسئولیت سبب و مباشر چقدر بوده است و بررسی خواهیم کرد که جنگ‌افروزی آمریکا به‌عنوان سبب اصلی بروز این حوادث، چه نقشی در بروز این حادثه داشته است. وقتی که ما سبب و مباشر را بررسی می‌کنیم، همه این موضوعات در دستور کار بررسی است و در بخش‌های مختلف نتیجه انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: تحقیقات مفصل انجام شده و افرادی هم بازداشت شده‌اند، رسیدگی مراحل اولیه خود را طی می‌کند و اطلاعات جعبه سیاه که بازخوانی شود، کمک شایانی خواهد کرد؛ اما با همین محور‌ها و به‌ویژه اولویت استیفای حقوق مادی و معنوی داغ‌دیدگان این حادثه، جزو برنامه‌های ما است.
رفع تصرف بیش از 630 هکتار اراضی ملی
از دست زمین‌خواران
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص اقدامات
قوه قضائیه در مقابله با زمین‌خواری طی ۹ ماهه گذشته گفت: بیش از 302 هکتار زمین در آذربایجان شرقی، 230 هکتار در تهران و بیش از ۱۰۰ هکتار در یزد از دست زمین‌خواران خارج و به بیت‌المال برگردانده شد.
رای پرونده سکه ثامن صادر شد
اسماعیلی با اعلام صدور رای برای پرونده سکه ثامن اظهار داشت: متهم اصلی این پرونده‌ که بیش از سه هزار شاکی داشت به ۱۵ سال حبس تعزیری و سه هزار و ۶۵۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون ریال رد مال در حق شکات محکوم شده است که قبل از این حکم، ۷۰۰ میلیارد ریال از اموال به شکات برگشت داده شده بود که علاوه‌بر این ۷۰۰ میلیارد ریال، این مبلغ نیز محکوم شده به استرداد در حق شکات و علاوه‌بر آن به یک هزار و ۸۱۲ میلیارد و ۵۵۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است که این موضوع بابت اتهام کلاهبرداری بوده است. این متهم بابت اتهام پولشویی نیز به ۹۹ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم گردیده و مجازات تکمیلی نیز برای او در نظر گرفته شده است.
3 نفر از متهمان حمله به پاسگاهی در اهواز به اعدام محکوم شدند
وی درباره آخرین وضعیت متهمان حمله به کلانتری ۲۲ اهواز که به شهادت دو تن از مأموران و مجروحیت یکی از سربازان منجر شده بود، افزود: سه نفر از متهمان به‌خاطر اقدام مسلحانه‌ تروریستی به اعدام محکوم شدند و سایر متهمین به حبس‌های ۱۵ سال، ۱۰ سال و یک نفر هم با تخفیف به پنج سال حبس محکوم شده‌اند.
اعتراف ‌ترامپ و دولت آمریکا
 به اقدام تروریستی علیه سردار سلیمانی
سخنگوی دستگاه قضا با تشریح اقدامات این قوه برای معرفی دولت آمریکا به‌عنوان جنایتکار جنگی در پی ‌ترور سپهبد قاسم سلیمانی گفت: ‌ترامپ رسما اقرار به ارتکاب این عمل مجرمانه نموده است، تنها دلیل برای متهم بودن یک شخص اقرار است. ‌ترامپ و دولت او رسماً اقرار کردند که این اقدام ‌تروریستی توسط آنها انجام شده است.
اسماعیلی افزود: جنایت قابلیت دادرسی در دادگاه‌های ایران، عراق و دیوان کیفری بین‌المللی لاهه را دارد. بنای ما بر این است که در جمهوری اسلامی، کشور عراق و هم در دیوان کیفری بین‌المللی علیه ارتش آمریکا، دولت آمریکا و شخص رئیس‌جمهور آمریکا اعلام جرم کنیم و تشکیل پرونده دهیم، حتی اگر فرآیند رسیدگی طولانی شود ما دست‌بردار نخواهیم بود.
واحد‌های تولیدی هیچ نقشی
 در ماجرای کیک‌های آلوده نداشتند
وی درباره آخرین پیگیری‌ها در رابطه با کیک‌های آلوده به قرص و اینکه چه افرادی در این رابطه دستگیر شده‌اند، بیان کرد: تا امروز آنچه که مسلم است این است که واحد‌های تولیدی هیچ نقشی در این ماجرا نداشتند. تحقیقات حکایت از این دارد که یک توطئه بوده است، زیرا مجموعه ‌این قرص‌ها در بیش از ۵۰ برند یافت شده است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این اقدامات بعد از تولید و با هدف آسیب زدن به تولید اقتصادی کشور انجام شده است.
سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: تیم‌های مختلف امنیتی، انتظامی ‌و وزارت بهداشت بسته‌ای پیدا نکردند که داخل آن قرصی پیدا کنند. مأموران در مقام بررسی در کارخانه، در واحد توزیعی، در مراکز فروش در مدارس و دبیرستان‌ها و فروشگاه‌ها هر نمونه‌ای را باز کردند به یک مورد هم برخورد نکردند که در پاکتی که آنها بازگشایی می‌کنند قرص و مواد مشکوک باشد.
تعدادی از نمایندگان
در قوه قضائیه پرونده قضایی دارند
اسماعیلی درخصوص رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس به علت محکومیت‌های مالی گفت: تعدادی از نمایندگان پرونده قضایی دارند که تعداد بالایی نیست. همچنین تعدادی از رد صلاحیت‌شدگان هم پرونده قضایی ندارند.
دستگیری 30 نفر
در اغتشاشات شبانه اخیر در تهران
وی درباره وضعیت بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر در پایتخت اظهار داشت: در حوادث اخیر هم بازداشتی داشتیم، عدد اولیه‌ای که به من اعلام کردند چیزی حدود ۳۰ نفر بود.