kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
سناتور آمریکایی:

ترامپ یک دروغگوی خطرناک است باید اختیاراتش را کم کرد

سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا ضمن «خطرناک» دانستن «دروغ‌های روزانه ترامپ»، خواستار تصویب قانون محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا در سنا شده است. سایر دموکرات‌های این کشور نیز همزمان به دنبال استیضاح او هستند.


سرویس خارجی-

 به دنبال حماقت‌های اخیر ترامپ که برای توجیه آنها به دروغ‌های عجیب و غریب متوسل می‌شود، مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه گذشته محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد. بر این اساس، مجلس نمایندگان آمریکا با لغو قانون موسوم به «مجوز استفاده از نیروی نظامی» موافقت کرد. این قانون که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به تصویب رسیده، به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد بدون مشورت با کنگره از زور برای مبارزه با آنچه «گروه‌های تروریستی» تشخیص می‌دهد استفاده کند. اما در طول ۱۸ سال گذشته، رؤسای جمهور هر دو حزب آمریکا از این قانون به عنوان توجیهی برای جنگ‌افروزی و جنایت‌های خود در منطقه غرب آسیا استفاده کرده‌اند.
حالا با ترور ناجوانمردانه «سردار سپهبد سلیمانی» و سیلی محکم ایران به آمریکا در «عین الاسد»، قرار است این طرح به زودی در مجلس سنای آمریکا بررسی شود تا جلوی جنگ گرفته شود. دموکرات‌های سنا حالا علاوه‌بر جنایت‌های اخیر ترامپ موضوع دروغگویی رئیس‌جمهور آمریکا را نیز به عنوان یکی از دلایلی که باید سنا این طرح را تصویب کند مطرح می‌کنند. در همین راستا «کریس ون‌هالن»، سناتور دموکرات سنا و نماینده ایالت «مریلند» در پیامی توئیتری نوشته: «به‌اندازه کافی بد است که رئیس‌جمهور آمریکا روزانه دروغ می‌گوید، اما وقتی دروغ‌های او ما را به آستانه جنگ می‌کشاند مطلقاً خطرناک است». وی در ادامه توئیت خود نوشته: «ترامپ امروز گفت: واقعاً مهم نیست که تهدیدی قریب‌الوقوع وجود داشته باشد این مهم است. ما باید طرح مربوط به (محدودیت) اختیارات جنگی ترامپ را تصویب کنیم». پیش از این «چاک شومر»، رئیس ‌اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا نیز گفته بود: «اقدامات ترامپ در حمایت از امنیت ملی آمریکا به شکست انجامیده و ما را به ویژه پس از ترور قاسم سلیمانی با خطر بزرگی مواجه کرده است.»
پیش‌تر جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان منتشر شد، دونالد ترامپ، را «عامل تشدید تنش‌ها» در غرب آسیا عنوان کرده بود.سناتور برنی سندرز، از نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا نیز در واکنش به اظهارات «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا درباره استدلال‌های ترامپ برای حمله به سردار سپهبد سلیمانی، در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «همان‌طور که با دروغ جنگ در ویتنام و عراق را پیش بردیم، ترامپ نیز ما را درخصوص ایران گمراه می‌کند. من هر کاری در حد توانم به عنوان یک سناتور انجام می‌دهم تا از وقوع درگیری جلوگیری کنم».
گفتنی است، ترامپ در توجیه اقدام تروریستی خود در ترور «سردار سپهبد سلیمانی» گفته بود، او قصد داشت به سفارت خانه‌های آمریکا حمله کند. ادعایی که حتی از سوی پنتاگون، رد شد!