kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
شکست مذاکرات صلح لیبی

درگیری‌ها در طرابلس از سر گرفته شد

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات مسکو میان نیروهای متخاصم در لیبی، درگیری نیرو‌های دولت وفاق ملی و نیرو‌های موسوم به ارتش ملی در جنوب طرابلس بار دیگر از سر گرفته شد.


سرویس خارجی-

روز یکشنبه بود که خبر رسید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و حامی «خلیفه حفتر» (رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی) با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حامی نیروهای
«فائز السراج» (نخست‌وزیر دولت وفاق ملی) درباره لیبی رایزنی کرده‌اند و روز بعد روزنامه روسی «کامرسانت» از سفر «حفتر» و «السراج» به مسکو خبر داد که قصد دارند توافقنامه صلح امضا ‌کنند. یک آتش‌بس شکننده نیز ضمیمه این مذاکرات شده بود اما چیزی نگذشت که وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، «حفتر» -بر خلاف «السراج»- بدون امضای توافقنامه، روسیه را ترک کرد.
آن طور که خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داده، «حفتر» مسکو را به مقصد بنغازی ترک کرده و گفته تا زمانی که جدول زمانی مشخصی برای برچیدن شبه نظامیان تعیین نشود، توافقنامه آتش‌بس با دولت وفاق ملی را امضا نخواهد کرد. اغلب بندهای این توافقنامه مورد پذیرش دو طرف است، اما هیئت همراه «السراج» نمی‌خواهد زمان مشخصی در توافقنامه برای انحلال شبه نظامیان تعیین شود.
حالا شبکه تلویزیونی «الحدث» از لیبی خبر می‌دهد که درگیری‌ها بین نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی و نیرو‌های «حفتر» در منطقه
صلاح‌الدین در جنوب طرابلس، پایتخت لیبی بار دیگر تشدید شد. با این حساب آتش بس شکننده‌ای که از نیمه شب 12 ژانویه (22 دی) آغاز شده بود، دوام پیدا نکند. از این رو، به نظر نمی‌‎رسد تصمیم سازمان ملل برای اعزام هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی، اگر هم محقق شود چندان نتیجه‌بخش باشد. گفتنی است غرب پس از قتل متحد خود یعنی «معمر قذافی» در لیبی و تسلط بر چاه‌های نفت این کشور، آن را به حال خود رها کرد تا جنگ خانمانسوز داخلی این کشور را ویران کند.