kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
در نشست سه جانبه ترکیه، سوریه و روسیه مطرح شد

دمشق: ترکیه فوراً از خاک‌ ما عقب‌نشینی کند

فرستاده دولت دمشق در نشست سه‌ جانبه مسکو، خواستار عقب‌نشینی فوری نیروهای ترکیه از سوریه و احترام به استقلال و تمامیت ارضی این کشور شد.

مسکو روز دوشنبه میزبان برگزاری مذاکرات سه‌جانبه نمایندگان سوریه، روسیه و ترکیه بوده است. در این نشست،«علی مملوک» رئیس‌شورای امنیت ملی سوریه، خطاب به «هاکان فیدان» رئیس‌سازمان اطلاعات ترکیه، اعلام کرد که آنکارا باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و تظامیان ترکیه را فورا از خاک سوریه خارج کند.
فرستاده سوریه همچنین، خواستار وفاداری ترکیه به تعهدات مفاد توافقنامه «سوچی» درباره استان«ادلب»، خصوصا بند مربوط به لزوم خروج تروریست‌ها از این استان و بازگشایی جاده حلب-لاذقیه و حلب- حماه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مملوک گفت: «دولت سوریه مصمم به ادامه مبارزه با تروریسم و آزاد‌سازی کامل ادلب است».
چندی پیش هم «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، بر لزوم توقف تجاوزات ترکیه به خاک سوریه و خروج همه نیروهای ترکیه‌، و دیگر کشورهای غربی از کشورش تاکید کرده و گفته بود که این نیروها، اشغالگر هستند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اخیرا «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه، گفته بود که پیش از این نیز دیدارهای متعددی میان فرستادگان امنیتی سوریه و ترکیه‌، با نظارت روسیه، برگزار شده است، ولی این دیدارها، علنی نبوده است.
بدون شک، رسانه‌ای شدن دیدار سه جانبه در مسکو، تحولی جدید، مهم و چشمگیر است.
طی هفته‌های اخیر، جبهه شمالی سوریه دستخوش تغییرات بزرگی شده است، که آغاز دور جدیدی از تحولات بیشتر و سیطره ارتش سوریه بر حومه‌های حلب و ادلب را نشان می‌دهد.
تهدید تازه اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، یک روز پس از نشست سه جانبه ترکیه‌، سوریه و روسیه در مسکو، دمشق را به اقدام نظامی تهدید کرد!
اردوغان دیروز به بهانه حرکت موج بزرگی از آوارگان سوری به سمت مرزهای ترکیه، دولت سوریه را تهدید کرد در صورت متوقف نکردن عملیات در استان ادلب، اقدام نظامی می‌کند.
اردوغان گفت: «امیدواریم [توافق] آتش‌بس در ادلب پایدار بماند. ما مصمم هستیم مانع هر حمله‌ای توسط رژیم [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] به ادلب شویم».
ادلب تنها استان سوریه است که کنترل بخش اعظم آن در اختیار گروه‌های مسلح تروریستی و همچنین گروه‌های مسلح نزدیک به ترکیه قرار دارد. ارتش سوریه تاکنون بخشی از جنوب و شرق این استان را که مشمول توافق «کاهش تنش» است، از کنترل تروریست‌ها خارج کرده است.
اردوغان با تهدید به اقدام نظامی علیه دولت مشروع سوریه، ادامه داد: «400 هزار سوری از ادلب آواره شده‌اند و باید به خانه‌هایشان بازگردند. اگر لازم باشد اقدامات رژیم برای نقش آتش‌بس را خودمان متوقف می‌کنیم. همگان باید بدانند که ما شوخی نمی‌کنیم و هر چه می‌گوییم، انجام می‌دهیم».