kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

مرعشی: هاشمی گفت اصلاح‌طلبان می‌خواهند نظام را بشکنند(خبر ویژه)

سخنگوی کارگزاران تصریح کرد از نگاه هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان دنبال شکستن نظام بودند.

حسین مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری و درباره انتخابات مجلس ششم گفت: به گفته هاشمی در مجلس ششم اشتباه اساسی را بچه‌های چپ کردند. یکی از راهبردهای بسیار غلط جناح چپ یا اصلاح‌طلب‌های امروزی مال مجلس ششم بود. در مجلس ششم من موافق حضور آقای هاشمی نبودم. من و آقای علی هاشمی -اخوی‌زاده ایشان که بعدا نماینده رفسنجان شد - خدمت آقای هاشمی رفتیم و از ایشان پرسیدیم چرا می‌خواهی نماینده مجلس شوی؟ شما که 3 دوره رئیس مجلس بودید،  2 دوره رئیس‌جمهور بودید، الان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید، مجلس چه چیزی به شما اضافه می‌کند؟ اینجا نشستید کارتان را می‌کنید و اثرگذاری‌تان را هم دارید. آقای هاشمی استدلال جالبی داشت و به ما گفت که 2راه جلوی کشور قرار گرفته است؛ یک راه این است که رفقای شما موفق می‌شوند نظام را بشکنند.
(رفقای شما منظورشان چه کسانی بود؟) مقصودشان اصلاح‌طلب‌ها بودند. به ما گفتند اگر این اتفاق بیفتد، من با شما نیستم؛ من با نظام هستم. دلیلش هم این است که می‌دانم رفقای شما نمی‌توانند نظام را بشکنند، با فرض اینکه بتوانند بشکنند، هیچ‌چیز بهتری را نمی‌توانند جایگزینش کنند.
وی در پاسخ مرعشی که آیا هاشمی اتفاقات مجلس ششم را پیش‌بینی می‌کرد، گفت: هنوز لیست‌ها بسته نشده بود، ایشان می‌گفتند کشور الان در وضعیتی قرار گرفته که یکی از این دو مسیر را می‌رود. یا رفقای شما موفق می‌شوند نظام را بشکنند که من با شما نیستم و من با نظامم. دلیلش هم این است که شماها اگر بتوانید نظام را بشکنید چیز بهتری نمی‌توانید جایگزینش کنید. مسیر دوم این است که نظام حرف آخرش را بزند و فضا را ببندد. مطبوعات را می‌بندند، احزاب را جمع می‌کنند و نظارت استصوابی را تشدید می‌کنند. مرعشی گفت:  شما ببینید چقدر این حرف، تحلیل درون خودش دارد. خب، این مطلب به این مهمی را کسی درک نکرد. من در انتخابات مجلس ششم کاندیدای کرمان بودم. یک پایم برای تبلیغات خودم  درکرمان بود و یک پایم برای حمایت از آقای هاشمی در تهران. روزنامه عصر آزادگان را آقای جلایی‌پور و شمس‌الواعظین چاپ می‌کردند.مقاله‌ای را علیه آقای هاشمی نوشته بودند، من برای صرف ناهار پیش اینها رفتم، به این دو بزرگوار گفتم که شما چرا خرتان را به خرمن آقای هاشمی بستید؟ بلافاصله آقای شمس‌الواعظین رفت از کشوی میزش یک نامه آورد که نامه دکتر ابراهیم یزدی بود. گفت ما نخستین مقاله را که علیه آقای هاشمی چاپ کردیم دکتر ابراهیم یزدی برای ما نامه نوشت که آقای جلایی‌پور و آقای شمس الواعظین! این اشتباه تاریخی را شما برای چه دارید انجام می‌دهید؟ تمام منافع تضعیف آقای هاشمی را یک کس دیگر می‌برد، تمام ضررش را شما می‌برید، اصلا هاشمی رقیب شما نیست، با بودن هاشمی فضای کشور باز می‌ماند، هاشمی را حفظ کنید تا فضای کشور باز بماند. شمس‌الواعظین گفت که ما متوجه اشتباهمان شدیم و یک مقاله به نفع آقای هاشمی زدیم، بعد این بچه‌های چپ ما را هو کردند که اینها از آقای هاشمی پول گرفتند.