kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
شمخانی در دیدار با نخست‌وزیر سوریه:

خروج آمریکا از منطقه باید در اولویت قرار گیرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: برای پایان دادن به ناامنی، خروج آمریکا از منطقه باید در اولویت قرار گیرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با «عماد خمیس» نخست‌وزیر سوریه با تشکر از پیام تسلیت بشار اسد و دولت سوریه به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با موشک‌باران پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» و پاسخ کوبنده به جنایت آمریکا،  بار دیگر ثابت کرد تحت هیچ شرایطی از حفظ امنیت و منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد.
شمخانی افزود:‌ ترامپ و مشاوران احمقش تصور می‌کردند با‌ ترور فرمانده شجاع جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی این جبهه را در منطقه دچار فروپاشی می‌کنند که نتیجه عکس داد و خون این شهید عزیز و همرزمانش موجب انسجام و تقویت بیشتر جبهه مقاومت و نفرت بیشتر مردم منطقه و جهان از آمریکا شد.
وی با بیان اینکه تا نیروهای ‌تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا حضور داشته باشند این منطقه به ثبات، آرامش و امنیت پایدار دست نخواهد یافت، تصریح کرد: بدون شک در سایه وحدت ملت‌ها و دولت‌های منطقه خروج شرارت‌آمیز آمریکا تحقق می‌یابد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: برای پایان دادن به ناامنی، خروج آمریکا از منطقه باید در اولویت قرار گیرد.
شمخانی با‌ اشاره به حملات کور و دزدانه رژیم صهیونیستی به مواضع مقاومت که با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد هشدار داد: بدون شک شهادت سردار سلیمانی جبهه مقاومت را در مقابله جدی با اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مصمم‌تر خواهد کرد.
وی با اعلام حمایت از اقدامات دولت سوریه در پایان دادن به حضور گروه‌های ‌تروریستی در ادلب تأکید کرد: غارت نفت سوریه و چپاول منابع این کشور ‌تراژدی دیگری است که با خروج کامل آمریکا از منطقه می‌توان به آن پایان داد.
به گزارش مهر، عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار با تسلیت مجدد شهادت سردار سلیمانی و همچنین جان‌باختن گروهی از شهروندان ایران و برخی کشورهای دیگر در حادثه غم‌بار سقوط هواپیمای مسافربری گفت: هدف عالی شهید سلیمانی دفاع از مردم مظلوم و تحت ستم در برابر ظلم و تعدی آمریکا، رژیم صهیونیستی و نظام سلطه بود.
وی با قدردانی از تلاش کم‌نظیر و حمایت جمهوری اسلامی از مردم سوریه در جنگ با ‌تروریسم افزود: اکنون که با مجاهدت دولت، ارتش و مردم سوریه و پشتیبانی کشورهای دوست، فتنه ‌تروریسم رو به نابودی است باید تلاش کنیم با توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری روابط مستحکم دو کشور را توسعه دهیم.
نشست مشترک
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و سوریه اظهار داشت: دخالت‌های بی‌جای کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا باعث ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است و آمریکا با تشکیل گروه‌های ‌تروریستی نظیر داعش جنایات بزرگی را در سطح منطقه و به‌خصوص در کشورهای عراق و سوریه انجام داده است.
جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها بر اساس خوی استکباری خود سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند، تصریح کرد: ‌پس از شهادت این سردار بزرگ اسلام موج عظیمی ‌از عزا و همبستگی در بین کشورهای اسلامی و به‌خصوص مردم کشورهای منطقه‌ایجاد شد و مردم کشورهای منطقه ضمن ابراز همبستگی با ملت ایران، حضور شکوهمندی در مراسم‌های مختلف از خود برجای گذاشتند و در این میان گروه‌های ‌تروریستی از این شهادت خرسند شدند.
وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت سوریه خواهد بود و به حمایت‌های خود از این کشور ادامه خواهد داد خاطرنشان کرد: ایران از تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت این کشور برای برقراری ثبات و آرامش حمایت خواهد کرد و امیدوارم بحران «ادلب» نیز به نحو مطلوب حل و فصل شده و حاکمیت دولت سوریه بر تمام اراضی این کشور مستقر شود.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: شرکت‌های خصوصی ایران بسیار مشتاق هستند تا در بازسازی سوریه مشارکت فعال داشته باشند و اکنون که هماهنگی‌ها و توافقات برای بازسازی سوریه به اتمام رسیده، امیدوارم در سال 2020 شاهد اتفاقات مثبت و نتایج مطلوب در این زمینه باشیم.
بالاترین نشان افتخار سوریه
نخست‌وزیر سوریه نیز در این نشست هدف از سفر خود به تهران را ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت سوریه به مقام معظم رهبری، مردم و مسئولین کشور برای شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد و افزود: سوریه بر حق جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود و مقابله با تهاجمات و تجاوزات دشمنان تأکید دارد و ما همبستگی خود را با برادران خود در جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم.
عماد خمیس در دیدار با اسحاق جهانگیری از اعطای بالاترین نشان و مدال افتخار به مقام شهید سردار سلیمانی از سوی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه خبر داد.
وی افزود: اعطای این نشان حاکی از محبت فراوان رئیس‌جمهور سوریه نسبت به سردار سلیمانی و برادران خود در جمهوری اسلامی ایران است.