kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار:

نرخ تورم زندگی کارگران 60 درصد است

رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار با‌ اشاره به استخراج تورم ۶۰ درصدی زندگی کارگران، گفت: دستمزد سال ۹۹ باید به میزان هزینه‌ای که اضافه شده، افزایش یابد.

فرامرز توفیقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، با‌ اشاره به برگزاری جلسات مقدماتی و کارشناسی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران اظهارداشت: روز شنبه هفته جاری پنجمین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارفرمایی، دولت و کارشناسان مرکز آمار برگزار شد و دو موضوع «روش استخراج میزان سهم دستمزد نیروی انسانی از مجموع هزینه‌های تولید و خدمات» با درخواست نمایندگان کارفرمایی و «استخراج میزان نرخ تورم ماهانه زندگی کارگران» با درخواست نمایندگان کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در حوزه تورم و روش محاسبه آن، نمایندگان مرکز آمار، مؤلفه‌ها و اقلامی را مورد محاسبه قرار ‌دادند که در اقلام و سبد معیشت روزمره زندگی کارگران وجود ندارند و این موضوع باعث می‌شد تا میانگین نرخ تورم زندگی کارگری به واسطه کالاهای غیرمرتبط کاهش یابد. البته نحوه محاسبه تورم از سوی کارشناسان مرکز آمار بر اساس استانداردهای قانونی است اما آنچه که برای ما به عنوان نمایندگان کارگری مهم بود، استخراج نرخ تورم بر اساس اقلام موجود در سبد معیشت و زندگی روزمره کارگران است.
رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار با‌اشاره به اعلام تورم ۴۰ درصدی از سوی مرکز آمار ایران، گفت: در جلسه کمیته دستمزد به کارشناسان مرکز آمار اعلام کردیم تورم مورد محاسبه آنها تورم کشوری و عمومی است در حالی که تاکید ما برای تعیین دستمزد کارگران، مبنا قرار‌دادن تورم همین گروه از جامعه است.
توفیقی با بیان اینکه اقلام مورد محاسبه نمایندگان کارگری برای استخراج نرخ تورم واقعی زندگی کارگران ۱۱۴ قلم کالا است، افزود: در بررسی‌های دقیق و کارشناسی و به استناد گزارش‌های رسمی مرکز آمار، نرخ تورم زندگی کارگران بر اساس اقلام سبد معیشت زندگی کارگران ۶۰ درصد استخراج شده است که ما ادله خود را در جلسه کمیته دستمزد نیز ارائه دادیم و کارشناسان این مرکز نیز ادله و گزارش نمایندگان کارگری را قبول کردند.
وی با تاکید بر اینکه تورم ۶۰ درصدی، ملاک ورود به موضوع جلسات تعیین دستمزد سال ۹۹ است، گفت: در نهایت قرار شد کارشناسان مرکز آمار مؤلفه‌ها و اقلام مورد تأیید نمایندگان کارگری برای استخراج نرخ تورم را مورد بررسی
قرار دهند.
رئیس‌کمیته دستمزد شورای عالی کار با بیان اینکه حداکثر تا پایان بهمن ماه هزینه معیشت ماهانه زندگی کارگران به عنوان ورودی مباحث تعیین دستمزد نهایی می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در سال ۹۷ هزینه زندگی ماهانه یک خانوار کارگری 3/3 نفره، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شد، امسال به میزان افزایش هزینه زندگی کارگران نسبت به سال گذشته، باید حداقل دستمزد اضافه شود.