kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹

طعنه سنگین نانسی پلوسی به رئیس‌جمهور آمریکا ترامپ برای همیشه استیضاح شده است

رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا در طعنه‌ای سنگین به «دونالد ترامپ» اعلام کرد، صرف نظر از نتیجه جلسه محاکمه در سنا، رئیس‌جمهور استیضاح شده همیشگی است.

از زمان تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، چهار هفته می‌گذرد و ترامپ اکنون در انتظار برگزاری جلسه محاکمه خود در سنا است. «نانسی پلوسی»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه رسما اعلام کرد بندهای استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده (هفته جاری) به سنا تحویل شده و بندهای استیضاح به مجلس سنا می‌رود. بر اساس گزارش رسانه‌ها، ترامپ از اینکه اسمش به عنوان سومین رئیس‌جمهور استیضاحی تاریخ آمریکا ثبت می‌شود، عصبانی است. وی روز یکشنبه بار دیگر از اینکه در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح شده و به جمع معدود رؤسای‌جمهور استیضاح‌شده آمریکا پیوسته، گلایه کرد و آن را یک لکه ننگ خواند. ترامپ در توئیتر نوشت: «چرا ننگ استیضاح باید کنار نام من باشد، آن هم در حالی که من هیچ خطایی نکرده‌ام. متن [گفت‌وگو با رئیس‌جمهور اوکراین] را بخوانید. یک فریب کاملا حزبی، که تا به حال سابقه نداشته است.». ترامپ با اشاره به اینکه هیچ‌یک از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به استیضاح وی رأی مثبت نداده‌اند و در مقابل سه نفر از دموکرات‌ها به این طرح رأی منفی داده‌اند، نوشته است: «این بی‌انصافی در حق ده‌ها میلیون رأی‌دهنده است.»
اما این توئیت‌ها خیلی زمان نبرد که با پاسخ طعنه‌آمیز نانسی پلوسی رو به رو شد.رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «بدون توجه به اینکه میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا جلسه محاکمه استیضاح ترامپ را چگونه پیش خواهد برد، رئیس‌جمهور برای همیشه استیضاح خواهد شد». پلوسی با اشاره به تاخیر در ارائه مصوبه استیضاح رئیس‌جمهور که از سوی ترامپ و برخی جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفت، اعلام کرد این تاخیر در تلاش برای اعمال فشار بر سنا برای انجام یک محاکمه عادلانه صورت گرفت و ترامپ باید در برابر مردم آمریکا پاسخگو باشد. پلوسی تاکید کرد: تاخیر در ارائه مصوبه مذکور به سنا این واقعیت را نشان می‌دهد که ما به شاهدان و مستنداتی برای محاکمه نیاز داریم. ما به استیضاح اطمینان داریم. فکر می‌کنیم شاهد کافی برای حذف او از قدرت وجود دارد. با این حال ما می‌خواهیم مردم آمریکا حقیقت را ببینند و چرا جمهوری خواهان از حقیقت واهمه دارند؟ رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت: خیلی تمایل ندارم وقتم را صرف توئیت‌های احمقانه او کنم. کمتر از ۲۴ ساعت پس از ارائه مصوبه استیضاح، جلسه محاکمه رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس سنا آغاز می‌شود.‌اندکی پس از اظهارات پلوسی، «استیضاح برای همیشه» در شبکه اجتماعی توئیتر ترند شد.
مجلس نمایندگان آمریکا بامداد ۲۸ آذرماه با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح «دونالد ترامپ» را به تصویب رساند تا او سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب بگیرد که استیضاح می‌شود.  نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح خواهد بود و در صورت تصویب، باقی امور استیضاح در مجلس سنا صورت خواهد گرفت؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان در اکثریت هستند. در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس‌دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیئت منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (۶۷ نفر) باید به عزل او رای دهند؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا در شرایط عادی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با این حال در جریان استیضاح، دموکرات‌ها فرصت آن را خواهند داشت تا با نقد جدی عملکرد ترامپ، رای او را در انتخابات ۲۰۲۰ بشکنند.