kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
روحانی در نشست خبری با امیر قطر:

تصمیمات مهمی ‌برای گسترش روابط تهران و دوحه اتخاذ شد

در دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با امیر قطر، تصمیمات مهمی‌ برای گسترش روابط تهران و دوحه اتخاذ شد.




حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ظهر یک‌شنبه در مجموعه سعدآباد به‌صورت رسمی ‌از شیخ تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر استقبال کرد.
روحانی پس از انجام دیدار خصوصی، در نشست خبری مشترک با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر تأکید کرد: برای همه روشن است که روابط بین دو کشور برادر، دوست و همسایه، روابطی تاریخی است و در طول سالیان دراز همواره حسن همجواری و دوستی بین ما برقرار بوده است.
وی تأکید کرد: دو کشور با توجه به اهمیت و امنیت منطقه به‌ویژه امنیت راه‌های آبی در خلیج ‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رایزنی‌ها و همکاری‌های بیشتری برای امنیت کل منطقه خواهند داشت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مذاکرات با امیر قطر تصمیمات مهمی ‌برای گسترش روابط دو کشور اتخاذ شد، گفت: روابط سیاسی ما بسیار خوب است و در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی‌ و فرهنگی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری داریم.
روحانی با‌ اشاره به اینکه در چندماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل خواهد شد، گفت: امیدوارم در کنار این کمیسیون، گام‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها برداشته شود.
تشکر از ایران
شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر نیز با قدردانی از رئیس‌جمهور و ملت ایران برای استقبال از هیئت قطری، گفت: ملاقات بسیار خوبی برگزار شد و در مورد روابط دو کشور که بسیار ویژه است، توافق کردیم، ارقام و اعدادی به‌عنوان هدف برای تبادل تجاری و گردشگری تعیین کنیم و برای تحقق این هدف
 تلاش کنیم.
وی تأکید کرد: در اینجا بار دیگر از موضع جمهوری اسلامی ایران در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم و ایران به ملت قطر کمک کرد، تشکر می‌کنم. ما این کمک‌ها را به هیچ وجه فراموش نخواهیم کرد.
شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در پایان از رئیس‌جمهور ایران برای سفر رسمی ‌به قطر دعوت کرد.
ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری
رئیس‌جمهور همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و قطر با‌ اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در کشورمان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و هتل‌سازی، اظهار داشت: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قطر هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.
وی با‌ اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های گوناگون علم و فناوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق، گفت: آماده انتقال تجربیات خود در این بخش‌ها به کشور دوست، قطر هستیم.
روحانی ضمن اظهار امیدواری از اینکه هنگام تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های ایران و قطر و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه باشیم، دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور را پذیرفت.
همکاری امنیتی در منطقه
بدون حضور ایران ارزشی ندارد
شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر نیز در این نشست با بیان اینکه باید با تلاش مسئولان روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تبادل تجاری، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: از همکاری مشترک فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایران و قطر استقبال کرده و برای توسعه این همکاری‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت.
امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر همواره در تحولات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف با هم رایزنی‌ها و همکاری‌های گوناگون داشته‌اند، گفت: معتقدیم افزایش تنش در منطقه هرگز به نفع کشور‌های منطقه و جهان نیست و آنچه از ایران در قبال مسایل منطقه دیدیم همواره حکمت و تدبیر
 بوده است.  به گزارش باشگاه خبرنگاران، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی افزود: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این منطقه بدون حضور ایران ارزشی ندارد.