kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
در واکنش به حضور «مک ایر» در جمع اغتشاشگران

نمایندگان مجلس: سفیر انگلیس را به سرعت اخراج کنید

درپی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ که به‌دلیل خطای انسانی رخ داد، مراسم‌های جداگانه‌ای در گرامیداشت جان‌باختگان این حادثه در دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر برگزار شد. برخی دانشجویان این دو دانشگاه با در دست داشتن شمع و نیز قرائت فاتحه و حضور در مقابل درب دانشگاه‌های مذکور، یاد جان‌باختگان سقوط هواپیما را زنده کردند.




سرویس سیاسی-

 در دانشگاه امیرکبیر در ادامه مراسم تعدادی از دانشجویان از دانشگاه خارج و وارد خیابان شدند. در ابتدا مامورین ناجا شرایطی را فراهم کردند تا دانشجویان تجمع و بتوانند شعار دهند.  دانشجویان با شعارعزا عزاست امروز شروع کردند و در نهایت با شعارهایی علیه مسئولین کشور این تجمع به فضای اعتراضی تند و رادیکال تبدیل شد. جمعی از حاضرین، شعارهای ساختارشکنانه را به سمتی بردند که منجر به تحریک یک عده و پاره کردن بنر شهید سلیمانی شد.
 اتفاقی عجیب در جریان این تجمع به سرعت نشان داد که این اعتراضات از کجا نشات می‌گیرد.سفیر انگلیس در اقدامی غیرقانونی لیدری اعتراضات را رسما برعهده گرفته و حتی به تهیه خوراک رسانه‌ای از طریق گرفتن فیلم و عکس مبادرت می‌کرد.«مک ایر» که در میان تجمع حاضر و اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه می‌کرد برای ساعاتی بازداشت و مراتب اعتراض به او گفته شد.
 دستگیری وی در حال تحریک معترضان در حالی انجام شد که جناب مک‌ایر نتوانست ترس فراوان خود را مخفی کند و دو بار خود را خیس کرد! این خیس کردن یادآور ماجرای خیس کردن تفنگداران انگلیسی و فرمانده ناو این کشور پس از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران و دستگیری‌شان را دارند.
دولت انگلیس در واکنش به بازداشت سفیر خود در تجمع غیرقانونی شامگاه شنبه در تهران، مدعی شد این اقدام نقض قوانین بین‌المللی است. این درحالی است که «طبق اصل سرزمینی بودن صلاحیت‌ها، هر شخص حاضر در سرزمین یک دولت، اعم از شخصیت حقیقی یا حقوقی، در چارچوب قوانین و صلاحیت قضایی آن دولت قرار می‌گیرد.»
 البته دولت انگلیس پاسخ نداده است که آیا دخالت در امور داخلی کشورها، تحریک مردم به هتاکی و حتی خشونت و همچنین لیدری اعتراضات غیرقانونی توسط سفارتخانه بدنام کشورش نقض قوانین بین‌المللی نیست؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به سرعت به حمایت مشکوک از سفیر انگلیس پرداخت و در برابر ایران دست پیش را گرفت. رژیم آمریکا خواهان عذرخواهی ایران شد!
انکار حضور در تجمعات غیر قانونی
«راب مک ایر» که در تجمعات غیرقانونی واقع در تهران بازداشت شده بود در حساب توئیتری خود مدعی شد: «می‌توانم تایید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز 752 بود. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان، که برخی از آنها بریتانیایی بودند، ادای احترام کنم. 5 دقیقه بعد از اینکه شعارها شروع شد محل را ترک کردم.»
وی در ادامه افزود: «من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. بازداشت دیپلمات‌ها در همه کشورها غیرقانونی است.
 احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه
از سوی دیگر بعد از ظهر دیروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.
در این دیدار به مک ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.
واکنش نمایندگان
به حضور سفیر انگلیس درتجمع
در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به حضور سفیر انگلیس در این تجمعات مقابل دانشگاه امیرکبیر اعتراض کرده و خواستار اخراج وی از خاک ایران شدند.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس در تذکری گفت: از شما می‌خواهم به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دخالت‌های سفیر انگلیس در ایران تذکر بدهید. حضور بی‌جهت سفیر انگلیس در برخی تجمعات که دخالت آشکار در امور ایران است باید در مجلس و بویژه کمیسیون امنیت ملی رسیدگی شود.
نماینده شاهین شهر در مجلس تصریح کرد: از سفیر انگلیس می‌خواهم به این گونه دخالت‌هایش پایان دهد و ایران را ترک کند قبل از آنکه ملت ایران او را مجبور به ترک کنند.
عبدالرضا مصری رئیس‌جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: خوشبختانه نیروهای عزیز ما ایشان را شناسایی کرده و مورد مواخذه قرار گرفته؛ ان‌شاءالله از طریق مجاری رسمی موضوع رسیدگی می‌شود.
سفارتخانه، یا مرکز آشوب
 و سازماندهی ضد انقلاب
 حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس در تذکری در نشست علنی مجلس گفت: عجیب این است که سفیر انگلیس در آشوب‌های کشور حضور داشته و دست را از پرده بیرون آورده است.معلوم نیست سفارت انگلیس سفارتخانه است یا مرکز آشوب و سازماندهی ضد انقلاب؛ آنها دخالت آشکارشان را به جایی رساندند که سفیر انگلیس در میدان حاضر می‌شود. لازم است وزارت خارجه با این اقدام خلاف قواعد بین‌الملل برخورد لازم را انجام دهد.
درخواست برای پاسخ قاطع به انگلیس خبیث
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس هم در این باره تاکید کرد: سفیر انگلیس وسط میدان می‌آید و پایش را از گلیمش درازتر می‌کند و در مسائل داخلی ایران دخالت می‌کند. وزارت خارجه باید پاسخ قاطع، کوبنده و فراموش نشدنی به انگلیس خبیث بدهد که هر جا جنایتی است دست آنها هم در کار است.
در همین رابطه و با توجه به حضور سفیر انگلیس در تجمعی غیر قانونی حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حضور سفیر انگلیس در جمع سلبریتی‌ها و تحریک آ‌نها به اعتراض و فیلم‌‌برداری از این صحنه‌ها هم برخلاف حقوق بین‌الملل و هم برخلاف قوانین داخلی ما است. وزارت امور خارجه ضمن پیگیری حقوقی این موضوع باید از دولت انگلیس بخواهد که فرد دیگری را به عنوان سفیر به جمهوری اسلامی ایران معرفی کند.
منتظر گزارش وزارت خارجه هستیم
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص حضور سفیر انگلیس در مقابل دانشگاه امیرکبیر، اظهار داشت: کار ناشیانه‌ای است که یک سفیر وارد اغتشاشات مردم کشوری که در آنجا سفیر است شود. حتما سؤالات و چرایی حضور سفیر انگلیس در جلسه مواخذه او و بازداشت یک ساعته‌اش شده و موارد لازم مطرح شده است و حتما از وی توضیح خواسته‌اند. حتما وزارت خارجه کشورمان گزارش علت حضور وی را ارائه خواهد کرد و ما منتظر هستیم.
سفیر خاک ایران را سریعا ترک کند
سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان نیز در تذکری از حضور سفیر انگلستان در تجمع تهران انتقاد کرد و گفت:از نظر دیپلماتیک این امر نیاز به رسیدگی جدی دارد. سفیر انگلستان در این اجتماع چه کاری می‌کرد؟ از وزیر امور خارجه درخواست می‌کنم به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کند تا این سفیر خاک ایران را سریعا ترک کند.
وی ادامه داد: ما سوابق خصومت‌های انگلستان با ملت ایران را از یاد نبرده‌ایم. انگلستان باید به این موضوع رسیدگی جدی کند تا سفرای سایر کشورها نیز عرف دیپلماتیک را رعایت کنند.
محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز طی اظهاراتی خاطر نشان کرد: وزیر خارجه باید سفیر انگلیس را به عنوان عنصر نامطلوب تا ظهر امروز اخراج کند.