kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰

وزیر دفاع انگلیس: آمریکا قابل تکیه نیست

وزیر دفاع انگلیس طی نطقی بی‌سابقه، با بیان اینکه آمریکا «رهبری» جهان را از دست داده، بر لزوم بازنگری در سیاست‌های دفاعی لندن و تکیه نکردن به آمریکا در این حوزه تاکید کرد.



طی دو سال اخیر بسیاری از سران کشورهای اروپایی بر لزوم خروج اتحادیه اروپا از زیر چتر امنیتی آمریکا سخن گفته اند. فرانسه و آلمان ایده تشکیل ارتش واحد اروپایی را مطرح کرده اند. چندی پیش ماکرون نیز از به کما رفتن ناتو خبر داد و جنجال به پا کرد. حالا از انگلیس خبر رسیده وزیر دفاع این کشور گفته دیگر نباید بیش از این به آمریکا متکی بود. به نوشته  شبکه «اس بی اس نیوز» آمریکا «رابرت والاس» وزیر دفاع انگلیس دیروز (یکشنبه) در گفت‌و‌گویی تصریح کرده که آمریکا نقش رهبری خود در جهان را از دست داده و از این پس دولت انگلیس باید آماده ورود به جنگ‌ها بدون اتکا به آمریکا باشد.
وی که با روزنامه «ساندی تایمز» گفت وگو داشته در ادامه می گوید: «آمریکا تحت هدایت دونالد ترامپ، به طور فزاینده‌ای سیاست‌های انزواطلبانه را دنبال می‌کند و این بدان معناست که انگلیس باید در پیش‌فرض‌های دفاعی خود تجدیدنظر کند. به گزارش فارس وی با بیان این که «اگر آمریکا رهبری جهان را از دست بدهد نگران است و چنین احتمالی موجب شده تا شب‌ها را بیدار بماند» ادامه می دهد: «این اتفاق برای جهان و برای ما بسیار ناگوار است. ما برای بدترین سناریو برنامه‌ریزی می‌کنیم و امیدواریم بهترین اتفاق بیفتد».
  وزیر دفاع انگلیس ادامه داد: «انگلیس باید در برنامه دفاعی خود بازبینی کرده و به قابلیت‌های نویی دست یابد تا کمتر در درگیری‌های پیش رو به آمریکا متکی باشد. «رابرت والاس » در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرده: «بر خلاف سال ۲۰۱۰ که دولت انگلیس گمان می‌کرد همواره جزئی از ائتلاف با آمریکا خواهد ماند اما در حقیقت لندن دیگر نمی‌تواند چنین عقیده‌ای داشته باشد».
وزیر دفاع انگلیس همچنین اذعان کرده که ارتش این کشور باید خود را نوسازی کند. طی ماه‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها از جمله دیلی‌میل در گزارش‌هایی اعلام کرده بودند این نیرو در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد.