kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸

ترامپ: باید به من جایزه نوبل دهند چون جلوی یک جنگ بزرگ را گرفتم

رئیس‌جمهور آمریکا گفته در انتخاب نامزد جایزه صلح نوبل سال گذشته که به دلیل «پایان دادن به جنگ» به نخست‌وزیر اتیوپی اهدا شد، اشتباهی رخ داده و باید جایزه صلح نوبل را به او می‌دادند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور جنجالی و خودشیفته آمریکا در جدیدترین اظهار نظر خود مدعی شده جایزه صلح نوبل را باید به دلیل «پایان دادن به یک جنگ بزرگ»! به او می‌دادند. رئیس‌جمهور آمریکا در یک تجمع انتخاباتی بدون اشاره به نام اتیوپی ادامه داد: «من توافق کردم و کشوری را نجات دادم ولی شنیدم که رهبر آن کشور جایزه صلح نوبل را به خاطر نجات کشورش دریافت کرد. تاجایی که می‌دانیم من یک جنگ بزرگ را پایان دادم».
بر اساس گزارش روزنامه «دیلی میل» انگلیس، «آبی احمد»، نخست‌وزیر اتیوپی این جایزه را به دلیل آنچه «صلح با اریتره و اصلاحات» نامیده شده به دست آورده است. براساس این گزارش ترامپ تقریبا هرگز چیزی درباره آفریقا نمی‌گوید و برخی منتقدان گفته‌اند که دولت او مسائل آفریقا را نادیده گرفته است.
دیلی میل می‌افزاید: «بسیاری از مردم اتیوپی از اظهارات ترامپ متعجب شده‌ و برخی از آنان گفته‌اند که صحبت‌های او احتمالا مربوط به صلح جدید با اریتره است اما یک مقام ارشد وزارت خارجه اتیوپی اظهار کرده که گفته‌های او مربوط به جلوگیری از تنش‌های بیشتر میان اتیوپی و مصر بر سر سدی بزرگ بوده که اتیوپی در حال تکمیل آن در مسیر رود نیل است. مصر معتقد است این سد تامین آب آن را تهدید می‌کند اما اتیوپی آن را برای توسعه لازم می‌داند». این مقام ارشد وزارت خارجه اتیوپی اضافه کرده که «دونالد ترامپ واقعا فکر می‌کند که از بروز جنگی جلوگیری کرده است اما این گونه نیست». پیش‌بینی‌ می‌شود وزرای اتیوپی، مصر و سودان روز دوشنبه در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند و درباره شکست تازه‌ترین دور مذاکراتشان گزارش دهند».