kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

مردم حجت را تمام کردند /وحشت آمریکا را فرا گرفت

مردم کرمان دیروز - سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه- با حضور بی‌نظیر، تاریخی و حماسی خود از فرزند شهیدشان، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی استقبال کردند.

سرویس سیاسی-  

پیکر مطهر سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سردار حسین پور‌جعفری پس از روزها چشم‌انتظاری به خانه پدری بازگشتند. سردار این‌بار رفته بود که بماند برای همیشه؛ رفته بود که به جای یک عمر نخوابیدن تا ابد در آغوش وطن و در کنار یاران دیرین و همرزمان قدیم آرام بگیرد.
پیش از زمان تعیین شده آغاز مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزم چهل ساله ایشان سردار سرتیپ پاسدار شهید حسین پور جعفری خیابان‌های منتهی به برگزاری این مراسم مملو از حضور پرخروش مردم بود؛ مردمی ‌که بیش از 4 روز برای میزبانی فرزندان خود لحظه شماری کرده بودند و دیروز با چشمانی‌اشکبار و بغضی در گلو آمده بودند تا بار دیگر با فرزند مجاهد، مبارز، مخلص و شجاع خود پیمان مقاومت و ایستادگی ببندند.
کرمانی‌ها از صبح زود در مسیرهای منتهی به میدان آزادی این شهر در حرکت بودند و موکب‌های مسیر از مردم پذیرایی می‌کردند. حضور نوجوانان و جوانان و بانوان در این مراسم پررنگ بود و مردم با سر دادن شعارهایی علیه استکبار و عواملش، این جنایت هولناک آمریکایی‌ها در عراق را محکوم کردند.
خیابان‌های کرمان دیروز مملو از مردمانی بود که آمده‌ بودند برای آخرین بار با سردار محبوشان وداع کنند؛ مردمانی که فقط خواستار انتقام سخت از مسببان این جنایت تروریستی بودند. مردم با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و شعارهایی در تجلیل از مقام شامخ شهید سلیمانی به استقبال پیکر شهید در میدان آزادی کرمان رفته‌ بودند تا سردار محبوب دل‌ها را با اندوه و حزن فراوان تشییع کنند.
دیار کریمان دیروز بی‌نظیر‌ترین صحنه تاریخش را با حضور میلیونی دلدادگان و سوگواران سردار آسمانی‌اش بر تارک هستی نقش بست؛ حیدریون، فاطمیون و زینبیون این‌بار تحت لوای قاسمیون جمع شده بودند تا انتقامی ‌سخت از یزید زمان بگیرند.کرمان دیروز ملک سلیمان شده بود.
مردم کرمان و استان‌های همجوار با حضور میلیونی خود در مراسم تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی و هم‌رزم وفادارش بار دیگر با آرمان‌های انقلاب و شهیدان تجدید پیمان کردند. اما در مراسم تشییع سردار سلیمانی همه اقشار جامعه با گرایش‌های متعدد سیاسی با حضور خود مراتب قدردانی از فداکاری‌های 40 ساله سردار رشید اسلام را به عمل آوردند.
حضور معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان
در کرمان
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از جمله میهمانان حاضر در مراسم تشییع و وداع سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود. همچنین میهمانانی از کشور‌های اسلامی از جمله لبنان، یمن، افغانستان، پاکستان، هندوستان، عراق، سوریه، فلسطین و برخی از کشور‌های عربی و آفریقایی در این آئین حضور داشتند.
فرماندهان و نیرو‌های جبهه مقاومت از تیپ فاطمیون، حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی در مراسم تشییع و تدفین سیدالشهدای مقاومت حضور گسترده داشتند. همچنین عاشقان سیدالشهدای مقاومت از افغانستان در جمع تشییع‌کنندگان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حضور داشتند.
حرف آخر را اول می‌زنم؛ انتقام می‌گیریم
سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در مراسم تشییع باشکوه فرمانده دلاور مقاومت، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش شهید پورجعفری گفت: حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده؛ مطمئن باشید و آرام باشید.
وی افزود: امروز سرزمین کرمان، دیار کریمان شاهد طلوع دو خورشید است.همه ما امروز می‌دانیم کسی را تا عرش خدا بدرقه می‌کنیم که در هیبت و صلابت و معرفت و ایمان کم‌نظیر است او می‌رفت و می‌رود تا عمود خیمه دشمن را برکند.
 سردار سلامی ‌با تأکید بر اینکه قاسم سلیمانی راهی را گشوده که مطمئنا به پیروزی مسلمانان و شکست دشمنان‌خواهد انجامید افزود: شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی زنده‌تر است؛ شهید قاسم سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناکتر است.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی، معمار شکست آمریکاست، ادامه داد: او معمار شکست‌های پیاپی آمریکا در ۴ دهه گذشته است. او دشمنان را در بیابان‌ها و خیابان‌ها تا شرق مدیترانه تحقیر کرده است. او نهضت فلسطین را احیا کرده است. او استراتژی آمریکا برای بر هم زدن آرامش مسلمانان را به هم زده است او اجازه نداده رویاهای باطل صهیونیست‌ها و آمریکا جامه تحقق بپوشاند. او از شکست یمن در مقابل اعتلاف آمریکایی و سعودی جلوگیری کرده است.
همیشه اشتباه کرده‌اید و همیشه
برای ما فرصت ساخته‌اید
وی افزود: به دشمنانمان می‌گوییم شما همیشه اشتباه کرده‌اید و همیشه برای ما فرصت ساخته‌اید شما فکر می‌کنید وقتی ما را تهدید می‌کنید ما می‌ترسیم؛ این را در میدان تجربه کرده‌اید شما نقطه آغازی بر پایان حضور خود را کلید زدید جهان این پدیده را به زودی خواهد دید.
فرمانده کل سپاه بیان داشت: حاج قاسم نهضت فلسطین را احیا کرده است و رژیم صهیونیست را در حصار آتش فلسطین قرار داده است او سیاست آمریکا را در سوریه با شکست بزرگ مواجه کرده است.
وی تأکید کرد: انتقام می‌گیریم، به آینده فکر می‌کنیم، ما می‌خواهیم آینده جدیدی ایجاد کنیم، آمریکایی‌ها سال‌های سال با بسیج همه رسانه‌ها و عملیات‌های روانی سعی کردند تا قدری از کینه مسلمانان نسبت به خود بکاهند.
آنجا که آمریکائی‌ها دوست دارند
 به آتش می‌کشیم
سردار سلامی ‌خطاب به مردم گفت: اگر هر روز قطعه قطعه شویم و در راه شما مردم جان بدهیم می‌ارزد، این را سردار عزیزمان می‌گوید.
 وی گفت: به آمریکایی‌ها می‌گوییم همه سرمایه‌گذاریتان را با این ترور به آتش کشیدید. مسلمانان دیگر هیچ نقطه امنی در هیچ جای جهان برای آمریکا نخواهند گذاشت. امروز قلبها برای همیشه سرشار از نفرت از آمریکا است و این الزام اول برای مبارزه با استکبار است.
وی افزود: آزاده ما محکم است به دشمنان هم می‌گوییم انتقام می‌گیریم اما اگر آنها حرکت دیگری انجام دهند آنجا را که دوست دارند به آتش می‌کشیم. صمیمانه خاک کف پای همه ملت ایران را می‌بوسم، ‌ای کاش خداوند به ما هم توفیق دهد در راه آرزوهای بلند به دوستانمان ملحق شویم.
زمان و جغرافیای انتقام را
ما مشخص می‌کنیم
دریادار پاسدار علی تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در کرمان با تأکید بر این‌که حتما انتقام خون سردار سلیمانی از دشمنان گرفته خواهد شد، اظهار کرد: دشمنان خواهند دید که حاج قاسم‌ها انتقامی‌ سخت می‌گیرند، اما زمان و جغرافیای انتقام را ما مشخص می‌کنیم نه دشمنانمان.
او تصریح کرد: پیام ما به دشمنان این است که از منطقه بروند؛ ماندنشان هم معضلی برای منطقه است و هم برایشان هزینه‌های بسیار سنگینی در بردارد؛ پیش از آن‌که از آنها به سختی انتقام گرفته شود، از منطقه بروند.
جان باختن تعدادی از مردم
به علت ازدحام جمعیت
از سوی دیگر بر اثر ازدحام و فشار جمعیت، مراسم تشییع و تدفین سردارشهید سلیمانی دچار وقفه شد. تاجایی که مهدی صدفی مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد، با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقبا اعلام می‌شود.
ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای جبهه مقاومت در کرمان نیز اعلام کرد: حضور یکپارچه و میلیونی مردم در تشییع سرداران شهید باعث شد پس از اتمام تشییع و به منظور پیشگیری از آسیب رسیدن بیشتر به شرکت‌کنندگان عزیز برنامه تدفین به وقت دیگری موکول شود. متأسفانه بر اثر اذحام جمعیت تعدادی از تشییع کنندگان مراسم سردار سلیمانی مصدوم شدند و شماری نیز جان باختند.
محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم طی پیامی ‌در توییتر خود از 5 چیزی که در قبر همراه حاج قاسم سلیمانی گذاشته می‌شود خبر داد: عبای رهبر انقلاب، انگشتری که حاج قاسم با آن نماز شب می‌خواند،‌ تربت کربلا، پرچم حرم امام حسین(ع) و امضای چند شاهد مبنی بر اینکه حاج قاسم انسان خوبی بوده از جمله رهبر انقلاب، سید حسن نصرالله و عماد مغنیه.
شبح‌ترس کاخ سفید را فرا گرفت
همزمان با خروش میلیونی و رستاخیز عظیم ملت ایران در تشییع باشکوه سردار سپهبد قاسم سلیمانی سایه سنگینی از بیم و نگرانی را بر «واشنگتن» گسترده است. تصمیم دولت آمریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی به بومرنگی تبدیل شده که بیم از بازگشت آن کاخ سفید را وحشت زده کرده است. وعده موکد ایران به اقدام تلافی جویانه برای انتقام جسارت آمریکا در به شهادت رساندن فرمانده ارشد نظامی ‌ایران، سبب شکل‌گیری واکنش‌هایی در واشنگتن و کاخ سفید شده است. سردرگمی ‌در مورد نوع، زمان، مکان و چگونگی اقدام تلافی جویانه ایران سبب بروز دیدگاه‌های متضاد و فضایی آکنده از رعب و وحشت در هیئت حاکمه آمریکا، سازمان‌های نظامی‌ و اطلاعاتی آمریکا شده است.
اوضاع مناطق تحت نفوذ و پایگاه‌های نظامی‌ آمریکا در منطقه نیز به همین منوال است. سفارت آمریکا در عربستان سعودی روز گذشته برای دومین بار با صدور بیانیه‌ای هشدار داد، احتمال عملیات موشکی و پهپادی وجود دارد و شهروندان آمریکایی باید نهایت احتیاط را داشته باشند.
سفارت آمریکا افزود: شهروندان آمریکایی که در نزدیکی پایگاه‌های نظامی ‌و زیرساخت‌های غیرنظامی‌ مهم به‌ویژه در منطقه «شرقیه» و مناطق نزدیک به مرز یمن زندگی یا کار می‌کنند در معرض خطر رو به افزایش حملات موشکی و پهپادی هستند.
دولت آمریکا همچنین روز سه‌شنبه به همه کشتی‌های خود در منطقه خاورمیانه هشدار داده که مراقب حملات احتمالی تلافی‌جویانه ایران باشند.
منافع آمریکا
از سنگاپور تا جیبوتی،بحرین تا برزیل مورد هدف
وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در این زمینه نوشت که از سنگاپور تا جیبوتی، بحرین تا برزیل، آمریکا حدود ۸۰۰ پایگاه نظامی ‌و تاسیسات لجستیکی دارد. صدها تأسیسات بزرگ و کوچک نیز در داخل آمریکا هستند. هر تأسیسات آمریکا حتی سربازان، ملوانان، خدمه نیروی هوایی و تفنگداران دریایی همگی هدف محسوب می‌شوند. این امر می‌تواند شامل کشتی‌های نیروی دریایی در دریا، هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده در فرودگاه‌ها یا آسمان یا حتی نظامیان آمریکایی خارج از پایگاه‌هایشان باشد.
«تولسی گابارد» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و عضو کنگره این کشور هم ضمن هشدار درباره تبعات ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» گفت: «همین حالا باید نظامیان‌مان را از سوریه و عراق به خانه برگردانیم».
احتمال پاسخ با هماهنگی شرکای استراتژیک
شبکه المیادین هم در گزارشی با تأکید بر اینکه «ایران برای پاسخ به آمریکا به‌خاطر ترور سردار سلیمانی، به یک انتقام ابتدایی، اکتفا نخواهد کرد»، تصریح کرد:‌ترور سردار سلیمانی و همراهانش، به منزله اعلان جنگ علیه ایران و محور مقاومت در منطقه است و صحبت‌های ترامپ و پمپئو در مورد اینکه تمایلی به افزایش تنش ندارند، از تأثیر شعله‌ور شدن بمب ساعتی در کنار انبار باروت، که در پی اقدام آنها در مورد ترور سلیمانی فعال شد، نمی‌کاهد؛ آتشی که می‌تواند انگشتان  ترامپ و دولت او را سوزانده و آمریکا را به کلی از منطقه طرد
کند.
این شبکه عرب زبان با تأکید بر اینکه «پاسخ ایران ممکن است مساحتی از افغانستان تا خلیج ‌فارس را شامل شود» افزود: شاید این پاسخ با شرکای استراتژیک ایران، یعنی روسیه و چین هم هماهنگ شود.
تقلای آمریکا برای وادار کردن ناتو به حمایت
خبر دیگر اینکه بر اساس اعلام یک منبع دیپلماتیک در شهر بروکسل، آمریکا در تلاش است ناتو را وادار به تایید اقدامات تروریستی خود در عراق از جمله به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش کند. این در حالی است که جرمی ‌هانت، وزیر خارجه سابق انگلیس اعلام کرده افزایش چشمگیر تنش‌ها در خاورمیانه شکاف عمیقی را در میان متحدان عضو ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، ایجاد کرده است.
به گفته‌هانت ترور ژنرال سلیمانی در هفته گذشته اختلافات عمیق میان ما در رویکرد در قبال ایران را به نمایش گذاشت که به تصمیم دونالد  ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران برمی‌گردد.
استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم اعتراف کرده که فعالیت آموزشی نیرو‌های عراقی را متوقف می‌کند و بطور ضمنی از خروج نیرو‌های این سازمان از عراق خبر داد.
رئیس دفتر وزیر دفاع آمریکا هم استعفا کرد
همچنین در ادامه استعفا‌های سریالی در پنتاگون، اریک چیونینگ، رئیس دفتر وزیر دفاع آمریکا نیز تا پایان ماه جاری میلادی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. او همچنین مدیر کارکنان پنتاگون هم به‌حساب می‌آید. طی روزهای گذشته این ششمین فرد سرشناس در پنتاگون است که از مقام خود استعفا کرده است. هرچند که این استعفاها غیرعادی به‌نظر می‌رسد، اما مارک اسپر پیش‌تر و در پاسخ به سؤال خبرنگاری در این‌باره گفت که این تغییرات در وزارت دفاع طبیعی است و بیشتر از این دست خبر‌ها هم خواهید شنید.
خروج کارکنان
شرکت نفتی «شورون» آمریکا از عراق
خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به دنبال تشدید تنش در اوضاع عراق پس از حمله روز جمعه آمریکا به بغداد، شرکت نفتی شورون ایالات متحده هم به جمع دیگر شرکت‌های نفتی پیوست که کارکنان خارجی خود را از عراق بیرون برد. این شرکت بزرگ نفتی، در عراق فعالیت محدود دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا نیمه‌های سال جاری میلادی تولید روزانه ۲۰۰ هزاربشکه نفت را آغاز کند. از سوی دیگر دولت آلمان اعلام کرده که تعدادی از نیروهای خود را که در عراق مستقر هستند از این کشور خارج می‌کند.خبرگزاری فرانسه این خبر را تائید کرده و شبکه خبری رووداو هم می‌گوید که نیروهای مزبور از عراق به اردن و کویت منتقل خواهند شد.
نگرانی ترامپ
از انتشار نامه خروج آمریکا از عراق
همچنین یکی از مقامات کاخ سفید تأکید کرد، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به انتشار نامه مربوط به آمادگی ارتش آمریکا برای خروج از عراق بسیار نگران است. مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم سند فاش شده درباره خروج نظامیان این کشور از عراق را پیش‌نویسی توصیف کرد که نباید منتشر می‌شد.
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه مدعی شد: از گزارش‌های اطلاعاتی درباره آنچه قاسم سلیمانی برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد، اطلاع پیدا کردم و بیانگر خطر غیرمنتظره بود. سلیمانی برای اجرای عملیات همزمان نظامی ‌علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه هماهنگی می‌کرد. تهدیدات از طرف سلیمانی آشکار است، اما گزارش‌های اطلاعاتی مشخص نکرده است که چه کسی، چه زمان و کجا قرار بود، هدف حمله قرار گیرد.
ارتش آمریکا همچنین یک کاروان نظامی‌ شامل بیش از ۱۳۰ کامیون حامل تجهیزات نظامی ‌و لجستیکی را برای تقویت توانایی‌ها و امکانات نیروهای خود برای سلطه بر میادین نفت سوریه و اطراف آن وارد این مناطق کرده است.
در پی اقدام تروریستی اخیر آمریکا و تهدید ایران برای گرفتن انتقام سخت، همچنین وزیر خارجه آمریکا در توئیتر دست به دامان عربستان شد و روابط ریاض_واشنگتن را برای مقابله با ایران بااهمیت
خواند.
هراس بیش از پیش رژیم صهیونیستی
از انتقام سخت ایران
همه اینها در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه امنیتی این رژیم گفته است که تل‌آویو نباید خود را در مناقشات اخیر میان آمریکا و ایران درگیر کند.
نتانیاهو در نشست کابینه مدعی شده است که اسرائیل در ترور سردار «قاسم سلیمانی» نقشی نداشته و «این یک اتفاق آمریکایی است و ما باید از آن بیرون بمانیم.»