kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹

ترور شد چون بساط فتنه ۱۰ ساله را جمع کرد (یادداشت روز)


محمد ایمانی
1- «قاسم سلیمانی». مردی که عاشق گمنامی ‌بود، دارد شُهره آفاق می‌شود. ‌اشرار عالم تصور می‌کردند با ‌ترور او در فرودگاه بغداد، کارش را یکسره می‌کنند. درست مانند قتله کربلا که گفتند در نیم روز، کار را یکسره می‌کنیم و حماقتی را مرتکب شدند که پیامدهای آن تا قیامت، پشت شیطان را خواهد لرزاند. 1380 سال بعد، پیکر چند سرباز لشکر ثارالله(ع) در آتش کینه شیطان بزرگ سوخت و خبرساز شد. حالا «قاسم سلیمانی» به تنهایی، یک رسانه و یک پیام غیرقابل سانسور است. عاشق گمنام، حالا خبر اول دنیا شده و دشمنانش ولو با سانسور، مجبورند گزارش تشییع شهر به شهر او را منتشر کنند.
2- دنیا حق دارد بپرسد او کیست که از کشمیر و هند و افغانستان و پاکستان و ایران تا‌ ترکیه و عراق و سوریه و لبنان و یمن و تا برخی شهرهای آفریقا و اروپا و آمریکا، دلباخته‌اش شده‌اند؟ سلیمانی و همسنگران شهیدش، در عراق و ایران قیامت بر پا کردند؛ مناطقی که دشمن سرگرم فتنه‌انگیزی بی‌سابقه بود. چند خط از انبوه بازتاب‌های حماسه دیروز مردم تهران را در رسانه‌های جهانی بخوانید:
- المیادین: برآورد اولیه حاکی از شرکت دست‌کم پنج میلیون نفر در مراسم تشییع ژنرال سلیمانی است.
- رویترز: حجم جمعیت حاضران در این تشییع، شبیه جمعیتی بود که برای تشییع پیکر آیت‌الله روح‌الله خمینی به خیابان‌ها آمدند.
- خبرنگار نیویورک تایمز: دریایی بی‌کران از مردم در مراسم حضور یافته‌‌اند. سیل بی‌‌پایان و چند میلیونی مردم از ساعت ۶ صبح در خیابان هستند. در ٢۵ سالی که ایران را پوشش خبری می‌‌دهم، هرگز چیزی شبیه به این ندیدم.
- خبرگزاری فرانسه: دریای سوگواران تهرانی با ادای احترام به ژنرال سلیمانی، خواستار انتقام سخت شدند.
- خبرنگار شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی: دستور ‌ترامپ برای ‌ترور سلیمانی نتیجه عکس می‌‌دهد.
- خبرنگار لوفیگارو: این تجمع و تشییع، به احتمال زیاد گسترده‌ترین تجمع بعد از رحلت آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۸ میلادی است.
3- قهرمان داستان ما که اکنون مشاور دولت اوباما از شهادت او به‌عنوان «سرفصل جدید تاریخ» یاد می‌کند، آذر 94 درباره شایعات مربوط به مجروحیت و شهادتش، به خبرنگار «‌الوقت» گفته بود «اینها چیزهایی است که دشت‌‌ها و کو‌ه‌ها را برای پیدا کردنش پیموده‌ام». این شبیه تعبیری است که استاد مطهری از زبان امیر مومنان(ع) و درباره ضربت خوردن حضرت روایت می‌کند: «کقارِبٍ وَرَدَ وَ طالِبٍ وَجَدَ. برای کسی که در شب تاریک دنبال آب بگردد و ناگهان آب را پیدا کند، چه سرور و شعفی دست می‌دهد؟ مَثَل من، مَثَل عاشقی است که به معشوق خود رسیده و مثل کسی است که در یک شب ظلمانی آب پیدا کرده باشد». هنگامی که شیشه عطر شکست، بوی خوش آن فضا را پر می‌کند. شهدا فقط «عند ربّهم یُرزَقون» نیستند، «یَستَبشِرونَ بالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون» هم هستند. سفره دارند. آنها بالاترین مصداق «رزق لا یُحتَسَب» برای مردمند. ورق را بر می‌گردانند و تنگناها را به وسعت بدل می‌کنند.
4- آمریکایی‌ها هرگاه مرتکب ‌ترور شدند، جشن برپا کردند؛ چون احساس قدرت و تولید اعتبار می‌کردند. اما این‌بار عزا گرفته و هراسانند. برعکس، غرب آسیا کمتر روزی مثل این روزها، در جوش و خروش و هیجان انتقام بوده است. آمریکا نمی‌تواند ملت‌ها را انکار کند. این، یک جنبش فرامرزی است. وقتی در چهار گوشه منطقه و فراتر از آن، ندای «ما همه سلیمانی هستیم» و «انتقام سخت می‌گیریم» بلند می‌شود، یعنی آمریکا به احمق درجه یکی به نام ‌ترامپ باخته است. این‌بار اما خسارت آمریکا، با 7 هزار میلیارد خسارتی که در منطقه دید، قابل مقایسه نیست. این، شکست تمدنی و حیثیتی است. آمریکا تا چند هفته قبل خیال می‌کرد پروژه آشوب زنجیره‌ای به نام ملت‌ها را به‌خوبی پیش می‌برد اما حالا صدای غالب، «مرگ بر آمریکا» و «انتقام، انتقام» است. انتقام نظامی ‌دردناک، سر جای خود محفوظ. اما دولت آمریکا و همراهانش در فتنه‌انگیزی چند ماه گذشته، بدترین ضربه را از ملت‌های منطقه با همین «قیام انتقام» و پافشاری بر «اخراج آمریکا» خوردند.
5- «لا موثر فی الوجود الا الله». ما به چشم دیدیم که اراده خداوند، به همت مردمان مومن اعمال می‌شود و سلیمانی و ابومهدی، دو تن از همان برگزیدگانند. خون این دو شهید به‌هم آمیخت تا امضای شعار «ایران و العراق، لا یمکن الفراق» باشد. چند هفته قبل، فتنه‌ای از سوی مزدوران آمریکا و اسرائیل به راه افتاد تا فشار علیه بیداری و مقاومت را غیرقابل تحمل کند. اما خون شهیدان‌ ترور، جادوی شیطان را باطل کرد. در ایران به یاد داریم چه کسانی سال 88 شعار صهیونیستی «نه غزه نه لبنان» را تکرار، و سپس مدافعان حرم را شماتت کردند. همان‌ها بعدا نوشتند سلیمانی آدم خوبی است و با بقیه انقلابی‌ها فرق دارد، اما مشروط بر اینکه سرمایه اعتبار خود را به داخل نیاورد! بیچاره‌ها هرگز توضیح ندادند چرا سلیمانی محبوب‌ترین شخصیت ایرانی در تمام نظرسنجی‌هاست و حال آنکه آنها ادعا می‌کردند مردم ایران «نه غزه، نه لبنان»ی فکر می‌کنند و مخالف دفاع از حرمند؟ اما منافق اهل صداقت و صراحت نیست، مجال پیدا کند، شماتت می‌کند و اگر مجبور شود، به رنگ جماعت غیور در می‌آید؛ چنان‌که برخی از همین دشمنان راه و رسم حاج قاسم، در تشییع خودنمایی کردند و بر روزنامه‌هایشان، تصاویر حاج قاسم نقش بست! (لا به لای همین صحنه‌آرایی هم نوشتند او سردار دل‌هاست اما نباید هیجانی شد و دنبال انتقام رفت!)
6- چه کسانی هماهنگ با آمریکا و اروپا می‌خواستند با قبول تحمیل‌های FATF، فرزندان غیور سپاه پاسداران (از جمله حاج قاسم و نیروهایش) را در فهرست تحریم‌ها بگذارند و از پشت شلیک کنند. آنها اردیبهشت امسال، وقتی آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌ها گذاشت و ‌تروریستی خواند، لباس سپاه بر تن کردند، اما به دو هفته نکشید که دوباره مشغول هموار کردن مسیر تحمیل FATF شدند. حاج قاسم سال‌ها بود بی‌پروا و رسمی‌ آمد و شد می‌کرد و دشمن جرأت نمی‌کرد آسیب بزند. چه شد که دشمن این‌بار مرتکب حماقت و جنایت شد؟ یقینا آنها که به غلط و دروغ، کشور را درمانده نمایاندند و از موضع ضعف سخن گفتند، در تشجیع دشمن سهیم بوده‌اند. سلیمانی ترور شد، چون بساط فتنه‌ای 10 ساله را جمع کرد.
7- اما اکنون فصل جدیدی آغاز شده. پس از جنایت اخیر، باید با کسانی که دم از انفعال و نرمش بزنند، به‌عنوان وطن فروش و نفوذی معامله کرد. دستگاه‌های امنیتی و مراجع قضایی، پیگیری کنند که از آشوب نیابتی 88 و شعار نه غزه نه لبنان، تا فشار برای خودتحریمی‌(FATF) و سپس جنگ‌هراسی و گفتن اینکه انتقام نگیریم، چرا این همه تطابق میان طیف مذکور با منویات آمریکا وجود دارد؟ باید از آنها پرسید چرا FATF پس از ‌ترور اخیر، به تحریم‌ تروریست‌های آمریکایی نپرداخت و چرا به جای آن‌که آمریکا را‌ تروریست بداند، قربانیان را ‌تروریست می‌داند؟ برخی از همین‌ها ادعا کردند چون‌ ترامپ جنگ‌طلب است، ما باید صلح‌طلب باشیم و جا بزنیم!‌ ترامپ تاجر است نه جنگ‌طلب، اما روحیه بی‌غیرتی، محافظه‌کار‌ترین و بزدل‌ترین دشمنان را هم گستاخ می‌کند. (البته کسی برای انتقام از آمریکا، معطل همراهی منافقین نمی‌ماند، بلکه یکی از ضرباتی که به آمریکا باید زد، زدن همین حلقه مرجفون است). هر فعال سیاسی به تبعیت از ملت، ادعای ارادت به سردار شهید و محبوب ملت ایران می‌کند، باید گفتار و رفتار عزتمندانه در پیش بگیرد. توقف روند اعتماد به دشمن، لازمه پاسداری از خون شهید سلیمانی است.
8- طی بیست سال گذشته که آمریکا به عملکرد اقتدارسوز طیف غربگرا امید بسته بود، قاسم سلیمانی از قهرمانانی بود که بارها به نقشه بوش و اوباما و ‌ترامپ در منطقه ضربه زد و روند تحولات را خلاف آرزوی آنها پیش برد. او از جمله عوامل اصلی سرشکستگی‌های آمریکا در افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن است. حاج قاسم آبان 96 وقتی نابودی داعش را اعلام کرد، در حقیقت از پیروزی بر آمریکا در جنگ هوشمند رونمایی می‌کرد، مأموریتی که با بسیج‌گری ظرفیت‌ها از افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و لبنان تا روسیه انجام شد. آمریکایی‌ها تیرماه 94 به‌خاطر برجام جشن گرفته بودند؛ تا جایی که توماس فریدمن در نیویورک تایمز نوشت «توافق پیش ‌رو با ایران به اوباما این امکان را می‌دهد تا به کنگره و اسرائیل بگوید این بهترین توافقی است که با یک غلاف خالی از اسلحه می‌توان به دست آورد؛ توافق تا بروز دگرگونی‌هایی در ایران زمان می‌خرد».
9- اما وب‌سایت الجزیره اوایل مرداد 94 به قلم یکی از مخالفان جمهوری اسلامی نوشت: «طبق تعریف فریدمن، دکترین اوباما این است که مشارکت دادن ایران بیش از انزوا قادر به برآوردن نیازهای آمریکاست... آنچه از نگاه جمهوری‌خواهان و نومحافظه‌کاران، تلاش برای به‌دست آوردن دل ایران تلقی می‌شود، در حقیقت نوع بسیار زیرکانه‌‌تری از امپریالیسم است. یک شطرنج‌باز از ضعف‌ها و قوت‌ها، واکنش‌های عصبی و امیال پنهان همه بازیگرانش آگاه است. اوباما به عربستان و ‌ترکیه اجازه می‌دهد کار خود را در یمن یا سوریه پیش ببرند... اگر توافق هسته‌ای با ایران از نقشه‌های کنگره یا مخالفان در ایران جان سالم در ببرد، تبدیل به گل سرسبد دستاوردهای اوباما به‌عنوان تجلی قدرت هوشمند خواهد شد... به تعبیر جوزف نای، این ‌ترکیب قدرت نرم و سخت است. دکترین اوباما، اهدافی فراتر از ایران و برنامه هسته‌ای‌ دارد؛ اما همیشه میان نیات مؤلف یک دکترین و شیوه ‌خوانش و شکستن ساختار آن توسط دیگران اختلاف وجود دارد. برای دکترین اوباما هر نامی ‌انتخاب کنید، او و جوزف نای باید کوله‌‌بار خود را ببندند و به قم بروند تا بفهمند قدرت هوشمند چیست. از همان مرزهای پرمنفذی که قرار است بازرسان سازمان ملل (و در میان آنها جاسوسان اسرائیل) به ایران بروند و تأسیسات هسته‌‌ای را بازرسی و رصد کنند، از همان مرزها قاسم سلیمانی خیلی زودتر نفوذ کرده و اوباما و جوزف نای را دور زده است».
10- ‌ترامپ می‌خواست با‌ ترور سلیمانی، انتقام جنگ هوشمند را بگیرد اما شکستی دیگر را در دامن آمریکا گذاشت. جنایت او، به مثابه چاشنی انفجار بیداری و مقاومت عمل کرد. به همین دلیل هم گرفتن انتقام، نه به ایران، نه به یک ضربه، و نه حتی به منطقه محدود نخواهد شد. انتقام دردناک و قاطع ایران سر جای خود محفوظ. اما دیگر خونخواهان، از افغانستان و پاکستان تا بیخ گوش ‌ترامپ در کاخ سفید، به اراده خود اقدام خواهند کرد. چیزی که در ادبیات سیاسی-  نظامی، به «نیش زنبور» معروف است.‌ ترامپ باید آنچه را در پشت رگبار توییت‌های آشفته و از سر اضطراب پنهان می‌کند، بلند بگوید؛ «غلط کردم».
11- مدیریت و سیاست و اقتصاد و فرهنگ ما محتاج روحیه جهادی حاج قاسم است. تنها بدین ‌ترتیب است که می‌توان ایمان و امید و اراده پیروزی و پیشرفت را برقرار داشت. دولت و مجلس و اقتصاد و فرهنگ و رسانه‌های ما تا از خود گذشته نباشند و تا مبغوض دشمنان نشوند - تا شهیدپرور نباشند- به ‌تراز خدمتگزاری حاج قاسم‌ها نزدیک نخواهند شد.