kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

پیروزی جانسون، قطعی شدن برگزیت وحشت اروپا، ذو‌ق‌زدگی آمریکا

با پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی انگلیس، خروج این کشور تا آخر ژانویه (11 بهمن ماه) از اتحادیه اروپا قطعی شد که این امر باعث خوشحالی آمریکا و رژیم صهیونیستی و نگرانی شدید اروپا شده است. بخشی از مردم انگلیس نیز به شدت نگرانند.

سرویس خارجی-

«بوریس جانسون»، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر انگلیس، پس از «ترزا مِی» و «دیوید کامرون» دو نخست وزیر پیشین و هم حزبی او با غول برگزیت (طرح خروج از اتحادیه اروپا) درگیر شد، اما اختلافاتش با پارلمان در پیش‌بُرد این طرح او را واداشت تا پارلمان را تعطیل و پیشنهاد انتخابات زودهنگام دهد تا همچون دو نخست وزیر پیش از خودش در جنگ با این غول شکست نخورد. انتخابات روز پنجشنبه برگزار شد و حزب «جانسون» با کسب 368 کرسی بزرگترین پیروزی خود در سال‌های اخیر را کسب کرد.
این پیروزی تبعات زیادی در انگلیس، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا در پی خواهد داشت:
 1. «جانسون» با این پیروزی به پیش‌بُرد برگزیت مصمم‌تر شده و صریحاً گفته که تا پایان ژانویه 2020 (11 بهمن) از اتحادیه خارج خواهد شد، چرا که این رأی را رأی به برگزیت تعبیر کرده است (و خود را مبلغ اصلی آن می‌داند). البته این برداشت از پیروزی حزب محافظه‌کار را نمی‌توان بی‌چون و چرا پذیرفت. گرچه بسیاری روشن نبودن تکلیف حزب کارگر (اصلی‌ترین رقیب حزب محافظه‌کار) در قبال برگزیت (اصلی‌ترین مسئله این روزهای انگلیس) را عمل شکست این احزاب می‌دانند، اما باید توجه داشت که دلیل شکست حزب کارگر دلیل پیروزی حزب محافظه‌کار نیست، زیرا براساس آخرین نظرسنجی‌ها اکثریت انگلیسی‌ها- هرچند با اختلافی کم- مخالف برگزیت هستند، اما مشکل اینجاست رأی آنان در میان چهار پنج حزب کوچک در انتخابات اخیر گم شد.
2. پیروزی حزب محافظه‌کار گسلِ جدایی‌طلبی اسکاتلند از «بریتانیا» را فعال کرده است، چنان‌که روز پس از انتخابات وزیر اول اسکاتلند در واکنش به نتایج این انتخابات گفت حاضر نیست در مسئله خروج از اتحادیه اروپا تابع انگلیس باشد و خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال است، نخست وزیر انگلیس هم خطاب به «نیکولا استورجن»، رهبر اسکاتلند، گفت که هیچ رفراندوم جدیدی درخصوص استقلال اسکاتلند در کار نخواهد بود و باید به نتیجه رفراندوم سال 2014 میلادی احترام گذاشته شود. خود این گفت‌وشنود آن هم بلافاصله پس از انتخابات دورنمای تیره و تارِ «وحدت بریتانیای کبیر»! را می‌نمایاند (البته احتمال فعال شدن گروه‌های جدایی‌طلب ایرلندی و ولزی هم هست).
3. در بررسی پیامدهای این انتخابات باید به واکنش‌های خارجی نیز‌اشاره کرد، رئیس‌جمهور آمریکا که از نتایج این انتخابات برداشتِ شگفت‌انگیزی داشته است گفته: «پیروزی نخست وزیر انگلیس در انتخابات بزرگ روز پنجشنبه حاکی از بخت خوب پیروزی من در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود»! رژیم صهیونیستی هم ذوق‌زده پیروزی «جانسون» را تبریک گفته است. اما از سوی دیگر، اروپا در نگرانی نتایج سوء اقتصادی و امنیتی برگزیت برای اتحادیه اروپا فرو رفته است، چنان‌که هفته نامه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی نوشته: «اتحادیه اروپا از زامبی برگزیت می‌ترسد». در همین راستا، آن‌طور که خبرگزاری «فرانسه» گزارش داده است، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه هم، در تهدیدی ضمنی گفته: «انگلیس هرچه بیشتر به سمت مقررات زدایی اقتصادش پس از برگزیت پیش برود، امکان دسترسی‌اش به بازار اتحادیه اروپا کمتر خواهد شد».
البته این‌ها تنها گوشه‌ای از پیامدهای مشهود این انتخابات است و باید منتظر بود تا به مرور زمان تبعات ناپیدای این تحولات انگلیس بیشتر عیان شود، چرا که این انتخابات خودش به برگزیتی گره خورده که پیامدهای پیدا و پنهان آن فراوان است.