kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

روایت سناتور آمریکایی از کلاه گشادی که چین بر سر ترامپ گذاشت

سناتور دموکرات آمریکایی با انتشار پیام‌هایی توئیتری توافق تجاری اخیر واشنگتن با پکن را مورد انتقاد قرار‌داده و اعلام کرده «این توافق یک فاجعه به تمام معنا است». ترامپ گفته بود به یک توافق بزرگ و عالی با چین دست یافته است.


  سرویس خارجی-

جنگ تجاری چین و آمریکا از سال 2018 رسما کلید خورد. کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین در این سال به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید و به نوشته آسوشیتدپرس، این موضوع آتش خشم دونالد ترامپ را شعله‌ور کرد. ترامپ در واکنش به همین مسئله تعرفه‌هایی را علیه 200 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعمال کرد. در مقابل چینی‌ها نیز اعلام کردند تعرفه‌های تلافی‌جویانه «دقیقاً به همان میزان» بلافاصله به اجرا گذاشته‌اند. اما حالا بعد از چند ماه مذاکره و کش و قوس‌های فراوان کاخ سفید روز جمعه اعلام کرده برای پایان دادن به جنگ تجاری ۱۷ ماهه با چین با این کشور به توافق اولیه و بزرگی رسیده
است.
بر پایه توافق حاصل شده میان دو کشور، در فاز نخست که بنابر ادعای رویترز به امضاء دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رسیده، تعرفه واردات آن دسته از کالاهای چینی که به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته بود، معلق می‌شود و همزمان دستور افزایش تعرفه کالاهای چینی که قرار بود از روز یکشنبه (امروز) اجرایی شود، لغو می‌شود. این توافق با امضاء طرف چینی نهایی خواهد شد. البته آن گونه که ترامپ در توییت خود مدعی شده، چین پیش از این موافقت شفاهی خود را اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش  مذاکره‌کننده تجاری ارشد آمریکا گفته پکن توافق کرده طی دو سال آینده حداقل 200 میلیارد دلار کالا و خدمات بیشتر از آن مقداری که در سال 2017 می‌خرید، از آمریکا وارد کند.اگر این اتفاق بیفتد افزایش قابل توجهی در صادرات آمریکا به چین صورت می‌گیرد. طبق گفته مقامات آمریکا، این کشور هم در عوض عوارضی را که قرار بود بر کالاهای چینی اعمال شود لغو می‌کند و سایر عوارض را کاهش می‌دهد. قرار است این قرارداد 86 صفحه‌ای در هفته اول ژانویه در واشنگتن توسط مذاکره کنندگان اصلی امضا شود.دونالد ترامپ در توییتی نوشته: «ما در مورد مرحله اول قرار‌داد تجاری با چین به توافق رسیدیم. مقامات در چین در مورد بسیاری از تغییرات ساختاری و خرید محصولات کشاورزی، انرژی و کالاهای تولیدی و بسیاری موارد دیگر توافق کرده‌اند».
اگر چه مقامات آمریکایی و شخص ترامپ توافق صورت گرفته را «بسیار عالی» توصیف کرده‌اند اما یک سناتور دموکرات در رشته توئیت‌هایی از کلاه گشادی که بر سر آمریکا در این توافق رفته است خبر داده است.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، سناتور دموکرات «کریس مورفی» در پیام‌هایی در صفحه توئیتر خود از توافق تجاری با چین انتقاد کرد. در این پیام‌ها آمده: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به نظر می‌رسد توافق تجاری با چین یک استثمار کامل است. این توافق تجاری ۳۰۰ هزار شغل را در آمریکا از بین می‌برد و در این توافق، چین هیچ تعهد جدی درباره اصلاحات ساختاری نداده است. (این توافق) چه فاجعه‌ای
است».
وی در پیام دیگری آورده: «چین توافق کرده است سال آینده با افزایش ۲۹ میلیارد دلاری تجارتش با آمریکا، میزان خرید محصولات کشاورزی آمریکا را به ۵۰ میلیارد دلار برساند. تعرفه‌ها برای کشاورزان آمریکایی ۱۱ میلیارد دلار هزینه دارد. ۲۸ میلیارد دلار نیز برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه دارد. بنابراین ما ۳۹ میلیارد دلار داده ایم و در عوض ۲۹ میلیارد دلار بدست آوردیم. عالی است!».