kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵

از بازی جدید اصلاح‌طلبان تا توهم آقای «تَکرار می‌کنم» (تا انتخابات)

سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور شب جمعه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۵۵ نفر نام‌نویسی کردند که استان‌های البرز و تهران بیشترین نسبت و استان‌های هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، کمترین نسبت را دارند.


سرویس سیاسی-

وی با‌ اشاره به اینکه نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ۱۶ آذر پایان یافت، ادامه داد: از ۲۰۸ حوزه ۲۹۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.
آخرین آمار و جزئیات ثبت‌نام‌ها
موسوی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۱۵۱ نفر برای نام‌نویسی به ستاد انتخابات وزارت کشور و فرمانداری‌ها مراجعه کردند، اضافه کرد: از این تعداد، نام‌نویسی ۱۶ هزار و ۲۴ نفر، نهایی و نام‌نویسی ۱۲۸ نفر به‌علت نقص مدارک و علت‌های دیگر، نهایی نشد.
رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: این رقم حدود ۳۲ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش دارد.
سهم مشارکت زنان
او با بیان اینکه ۱۲ درصد نام‌نویسی‌شدگان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: این رقم نسبت به دوره قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش دارد.
بررسی صلاحیت‌ها آغاز شد
عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان دیروز در صفحه شخصی خود در توئیتر خاطرنشان کرد: فرایند بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی آغاز شده است.
توصیه کدخدایی به هیئت‌های اجرایی
وی در توصیه‌ای به هیئت‌های اجرایی خاطرنشان کرد: «اعضای هیئت‌های اجرایی باید در بررسی سوابق و صلاحیت داوطلبان، دقت کافی داشته باشند، مبادا حق مردم و داوطلبان تضییع شود. شورای نگهبان نیز بر اساس قانون و در فرصت مقرر به شکایت داوطلبان رسیدگی خواهد کرد.»
طرح مجلس برای شفافیت مالی کاندیداها
خبر دیگری که روز گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد اقدام جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تدوین طرحی دوفوریتی درخصوص شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات بود. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اعلام این خبر گفت: «اخیراً جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی با قید دو فوریت به‌دنبال شفافیت مالی نمایندگان هستند، قرار است که در جلسه روز یک‌شنبه هفته جاری برای این طرح امضا جمع‌آوری شود و سپس برای بررسی بیشتر به هیئت‌رئیسه پارلمان تقدیم شود.»
مردم از اصلاح‌طلبان، خیری ندیدند
صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان روز گذشته در پنجمین کنگره تشکیلاتی حزب متبوع خود گفت: «در این شش سال مردمی ‌که به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند، پاسخ مناسبی دریافت نکردند. چگونه است که اکنون مدعی مجلس و اداره کشور می‌شویم؟ بهترین، شایسته‌ترین، مخلص‌ترین نیروهایی که برای به قدرت رسیدن دولت تلاش‌کردند، خانه‌نشین شدند. افرادی که از خود مایه گذاشتند اما همین دولت به آنها بی‌توجه بودند و افرادی را در رأس قدرت قرار دادند که هیچ نسبتی با اصلاحات ندارند.»
وی تصریح کرد: «اصلاحات اگر اصلاحات واقعی باشد و اصلاح‌طلب اگر اصلاح‌طلب واقعی باشد به‌دنبال قدرت نیست به دنبال تحول است. نباید تحول را توأم با مسئولیت و دولتمردی خود بدانیم. برخی دولتمردان به قواعد اخلاقی، مروت و جوانمردی وفادار نیستند.»
خرازی: چرا دولت، آن‌قدر ساده‌اندیش است؟
خرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «چرا دولت آن‌قدر ساده‌اندیش است. مگر نه اینکه قانون به دولت اجازه داده که سالی 20 درصد بر حامل‌های انرژی افزوده شود؟ چرا اعمال نکردند و یک‌باره بنزین را بدون توجه مردم سه برابر کردند. بدانیم که این مردم و این کشور غروب نخواهند کرد.»
بازی جدید اصلاح‌طلبان؛ شور انتخاباتی نداریم!
مدعیان اصلاحات در بازه زمانی یک ماه گذشته تاکنون اصرار بر چند گزاره را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ اول گفتند که «مجلس در رأس امور نیست» و گزاره «استعفا» را کلید زدند، بعد هم ادعا کردند «در انتخابات شرکت نمی‌کنند» اما در نهایت با شناسنامه‌هایی که در دست داشتند و استعفاهایی که در جیب! «در انتخابات شرکت کردند». آنها نیک می‌دانند که مردم دیگر با طناب «تَکرار می‌کنم» به چاه نمی‌روند! (چه آنکه سعید حجاریان هم چند ماه پیش به این واقعیت‌ اشاره کرد) و لیست 30 نفره امید «از ابتدا بازنده» است (حرفی که اخیراً از سوی کارگزارانی‌ها و چهره‌هایی مانند عبدالله ناصری، مشاور خاتمی) مطرح شد. مدعیان اصلاحات حالا هم با علم بر اینکه بازنده رقابت‌های سیاسی این دوره از انتخابات مجلس هستند، درصددند زیر میز زده و به‌کلی القا کنند که مشارکت در انتخابات پایین است و شور انتخاباتی وجود ندارد.
سایت عصر ایران در یک نظرسنجی با این سؤال که «در انتخابات مجلس یازدهم به کدام گروه رأی می‌دهید؟ (اصلاح‌طلبان- اصولگرایان-  میانه‌روها و مستقل‌ها- هنوز تصمیم نگرفته‌ام که شرکت کنم یا خیر- هیچ‌کدام از موارد فوق)» مدعی شد که از 26 هزار و 238 شرکت‌کننده، 63/65 درصد به «هیچ‌کدام از موارد فوق» رأی داده‌اند.
عصر ایران نوشت: «این رأی نشان می‌دهد که مردم از مجلس ناامید شده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که مجلس در تصمیم‌گیری‌های کشور نقشی ندارد و دیگر در رأس امور نیست.»
در همین راستا، محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با ایسنا گفت: «فضای انتخاباتی در دوران ثبت‌نام‌ها مقداری سرد بود» و «امسال از شور انتخاباتی خبری نیست.»
همچنین جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین با بیان اینکه «مشارکت در انتخابات حیثیت نظام است» گفت: «به‌طور کاملاًً ملموسی احساس می‌کنم مردم شور و شوقی برای انتخابات ندارند» و «دورنمای ناامیدکننده‌ای داریم.»
حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان هم در بخشی از قطعنامه پایانی در پنجمین کنگره سراسری خود اعلام کرد: «حزب ندای ایرانیان، لحاظ کردنِ احتمالی معیارهای سلیقه‌ای و فراقانونی، توسط نهادهای نظارتی را روی دیگر سکه تحریم انتخابات می‌داند، که منجر به کاهش شور انتخاباتی، و راه یافتن ناتوانان سیاسی به مجلس، و متعاقباً ناکارآمدی این نهاد حیاتی خواهد شد.»
بالاخره مشارکت کم است یا زیاد؟
مورد جالب ‌توجه دیگر، یادداشت سیدمصطفی‌ هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری 96 و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در روزنامه سازندگی است که در بخشی از آن نوشت: «من فکر نمی‌کنم انتخابات ما انتخابات کم‌استقبالی باشد و در حد معمول استقبال از آن خواهد شد» و در بخش پایانی آن یادداشت نوشت: «درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات به‌نظر می‌رسد در این دوره کمی مشارکت پایین باشد.»!
بهره‌برداری مدعیان اصلاحات از انصراف‌ها
از سوی دیگر برخی رسانه‌ها، روز گذشته اخباری از موج انصراف کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم را بر خروجی خود قرار دادند. مثلاً به گزارش باشگاه خبرنگاران از ۴۲ داوطلب ثبت‌نام‌شده در حوزه انتخابی شهرستان‌های قروه و دهگلان ۶ داوطلب انصراف خود را به‌طور رسمی ‌اعلام کردند یا مثلاً مهر گزارش داد که «موج انصرافی‌ها در قروه در حالی ادامه دارد که کناره‌گیری نماینده دوره نهم این شهرستان بعد از سه روز تأیید شد و رقابت برای ۳۶ نفر دیگر همچنان پابرجاست.» یا فارس از «انصراف 2 داوطلب انتخابات مجلس در بناب» خبر داد.
 اما نکته قابل‌توجه، بهره‌برداری رسانه‌های اصلاح‌طلب و به‌ویژه اپوزیسیون از انصراف داوطلبان انتخابات مجلس در چند شهرستان فوق بود. آنها سعی کردند القا کنند که انصراف داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی که یک مسئله بدیهی و رایج است، به دلیل این است که انصراف‌دهندگان معتقدند انتخابات، رقابتی نخواهد بود و مجلس در رأس امور نیست!
گفتنی است که این قبیل اظهارات مدعیان اصلاحات در حالی است که بر اساس آماری که سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرده ثبت‌نام کاندیداها در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۳۲ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان در حالی از «موج انصراف‌ها» تیتر می‌گیرند و مدعی هستند «مجلس در رأس امور نیست» که از لیست 30 نفره امید، 25 نفر از آنها برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده و فقط 5 نفر به دلایلی مانند نداشتن شرط سنی و... نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند.
توهم آقای «تَکرار می‌کنم»
خبر عجیب دیگر، دعوت به مشارکت در انتخابات آنها از سوی کسی بود که در فتنه 88، انتخابات در جمهوری اسلامی را تقلب خوانده بود! آقای «تَکرار می‌کنم» که پیش ‌از این اعتراف کرده بود که دیگر مردم به «تَکرار می‌کنم» روی خوشی نشان نمی‌دهند! حالا که آب را گل‌آلود فرض کرده، به جلسه کنگره حزب اتحاد ملت که پنج‌شنبه برگزار شد پیام داده و با بیان اینکه «حوادث تلخ و اندوه‌بار و پرخسارتی که از جمله این روزها بر ملت و کشور گذشت ضرورت و لزوم انجام اقدام‌های ‌ترمیمی ‌را بیشتر می‌کند» تأکید کرده است که «در انتخابات شرکت می‌کنیم.»
بسیار روشن است که دعوت به شرکت در انتخابات از سوی یکی از سران فتنه 88، اگرچه یکی از نشانه‌های موفقیت نظام جمهوری اسلامی در سیاست‌ورزی است اما اینکه او گمان می‌کند سناریوی «مجلس در رأس امور نیست» و در نتیجه «فشار به شورای نگهبان و نظارت استصوابی» جواب داده! و گزینه‌های افراطی مجلس ششم وارد مجلس می‌شوند، چیزی جز توهم و خوش‌خیالی نیست.
گفتنی است که در مرحله ثبت‌نام نامزدها، رئیس دولت اصلاحات وقتی‌که شنید برخی اصلاح‌طلبان از شرکت در انتخابات منصرف شده‌اند، دست به تلفن شده و به همه سفارش جدی کرده که حتماً اصلاح‌طلبان کاندیدا شوند. علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هنگام ثبت‌نام در ستاد انتخاباتی وزارت کشور گفت: «در دیداری که اخیراً شخصاً با رئیس دولت اصلاحات داشتم، ایشان درخواست داشتند تا اصلاح‌طلبان توانمند در انتخابات ثبت‌نام کنند» یا قاسم میرزایی‌نکو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم بعد از اعلام کاندیداتوری گفت که «خاتمی ‌به همه سفارش جدی کرده که حتماً اصلاح‌طلبان کاندیدا شوند.»
البته این را هم اضافه کنیم که محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت روز گذشته در مصاحبه‌ای از بی‌اعتنایی اصلاح‌طلبان به درخواست خاتمی‌ گفت و بیان کرد: «تا جایی که می‌دانم حتی وقتی آقای خاتمی ‌به عده‌ای گفتند تا در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند هم آنان حاضر نشدند ثبت‌نام کنند»!