kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹

آزاد ارمکی: اصولگرایان پیروز می‌شوند و اصلاح‌طلبان بازی را به هم می‌زنند(خبر ویژه)

یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب تصریح کرد براساس قرائن موجود، اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس هستند و اصلاح‌طلبان هم ‌چون اخلاق شکست ندارند، زیر میز بازی می‌زنند و رفتار رادیکال پیشه می‌کنند!



تقی آزاد ارمکی در گفت‌وگو با خبر آنلاین تصریح کرد: کسانی که اصلاح‌طلبی را روایت می‌کنند، همچنان روایت کلاسیک از اصلاح‌طلبی دارند، یعنی روایت ۲۰ سال قبل از آن دارند و از ۲۰ سال پیش اصلاح‌طلبی روایت می‌کنند و حرف می‌زنند که کانون آن تقابل با اصولگرایی و تنش‌زدایی با جامعه جهانی است.
وی افزود: اصلاح‌طلبان امروز، اینها را به رسمیت نمی‌شناسند و از یک اصولگرایی جدید حرف می‌زنند، این اصولگرایی جای اصلاح‌طلبی دیروز نشسته است. الان منازعه اصلی طبقه پایین و متوسط نیست که اصلاح‌طلبان از طبقه متوسط حرف بزنند و اصولگرایان از طبقه پایین؛ صورت‌بندی دیگری از طبقه اجتماعی در ایران شکل گرفته است. با این توضیح مختصری که من برای شما عرض کردم، اگر ما اصلاح‌طلبی را به معنای کلاسیک و رسمی آن بگیریم، قطعا با بحران و عدم ناکارآمدی رو به رو است.
وی در پاسخ این سؤال که «چه برآوردی از وضعیت اصولگرایان دارید؟» گفت: من فکر می‌کنم اصولگرایان صورت‌بندی جدیدی را از خودشان سامان می‌دهند. مشخصا با آمدن آقای رئیسی و تصوری که جامعه فردا از طریق کُنش او دارد دنبال می‌شود، دارند به یک صورت‌بندی جدیدی در اصولگرایی شکل می‌دهند. چرا می‌گویم رئیسی؟ آدم‌هایی که قبل از رئیسی نمادهای اصولگرایی دینی و فرهنگی بودند، آدم‌هایی بودند که از گفتمان کلاسیک بهره می‌بردند، همه فضاها و ادعاهایشان شبیه به هم است، همه به دنبال این بودند که یقه هاشمی یا خاتمی را بگیرند و بحث فقر و غنا را مطرح بکنند. الان آدم دیگری آمده است و دارد چیز دیگری را نمایندگی می‌کند.
یکی‌اش بحث ستمی است که بر جامعه وارد شده است، دوم فقری که فراگیر شده است، سوم فساد، چهارم تنش بین اصولگرایی کلاسیک و اصلاح‌طلبی کلاسیک را دامن نمی‌زند و دارد از آن تنش و چالش عبور می‌کند. به نیروهایی که اتکا کرده هم جالب است، درست است که با فرماندهان سپاه نشسته است، اما شما کم می‌بینید که با رجُل اصولگرا بنشیند، اما اصلاح‌طلبان باز هم دارند همان کار را می‌کنند و همان‌ها دور هم جمع می‌شوند و قصه می‌گویند. جمعیت دیگری دارد از بین اصولگرایان ظهور می‌کند، اگر اصولگرایی آن مسیر را پیش ببرد با دامنه چتری به نام آقای رئیسی به نظر من برنده بازی انتخابات اصولگرایی است.
این بخش از اظهارات ارمکی در حالی است که آقای رئیسی هرگز خود را در میان دوگانه اصولگرا- اصلاح‌طلب تعریف نکرده و خود را انقلابی می‌داند.
این جامعه‌شناس اصلاح‌طلب در ادامه گفت: اصولگرایان از کسانی عبور کردند اما اینجا ما از هیچ‌کس حق عبور نداریم، از عارف، خاتمی و... نباید عبور کنیم، گزاره‌های اصلاح‌طلبی همین است و کوتاه نمی‌آییم، هرکس نمی‌خواهد وارد بازی نشود، پس جمعیت کمی می‌آید؛ مثل تیم فوتبال ایران که می‌خواهند خوب بازی کنند اما نمی‌توانند، جلوی دروازه توپ بهشان می‌رسد اما نمی‌توانند گُل بزنند و شما مجبوری تا آخر در تیم نگهش داری، بازی را هم به همین دلیل می‌بازی، چون در همه بازی‌ها همین یک نفر را گذاشته‌ای و می‌گویی غیر از این هم وجود ندارد.
این قدرت در اصلاح‌طلبی وجود ندارد که از خودش عبور کند و تمام آدم‌هایش ۲۰، ۳۰ سال است که مانده‌اند.
آزاد ارمکی همچنین در پاسخ این پرسش که آیا ممکن است با شکست در انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان به خودشان بیایند؟، تصریح کرد: نه نمی‌شود؛ شکست آنها را رادیکال می‌کند و آنها را از اصلاح‌طلبی خارج می‌کند. مثل وقتی که تیم دارد می‌بازد، بازیکنان شروع به لگدزدن می‌کنند و آخرش فول می‌کنند و اخراج می‌شوند و بازی ناتمام اعلام می‌شود. مثل همین ماجرای اصلاح‌طلبی در ایران است. ما دیدیم که در بازی‌های سیاسی قدیم، بازی را ناتمام اعلام می‌کنند و از بازی خارج می‌شوند. اصلاح‌طلبی قدرت ماندن در بازی و پذیرش شکست را ندارد. اگر پذیرفتی که شکست خوردی و بازی را بهم نزدی، می‌توانی از خودت عبور کنی و پوست بیندازی. به نظر من اصلاح‌طلبی هنوز چنین قدرتی را ندارد. بعد از هر حادثه‌ای عده‌ای به زندان می‌روند، زندان ماجرای بازی سیاسی در ایران نیست. عده‌ای نباید بازی کنند و یا به زندان بروند. باید این را کاملا بپذیرید و نیروهایتان را بازسازی کنید، یعنی تویی که باختی باید کنار بروی.
او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نگذاشتند عارف بالا بیاید و او را «هو» و حذف کردند، درباره اصلاح‌طلب بودن مسجدجامعی و محسن هاشمی گفت: شورای شهر که تعطیل است. به‌خاطر اینکه آدم درجه یک در شورای شهر نیست.
مسجدجامعی یک آدم تعطیل است، کجایش اصلاح‌طلب است؟ دلش خوش است، دو وزارت پشتش است و از وزارت خسته شده است و تهرانگردی را شروع کرده است. شما بگو یک مفهومی در باب اصلاح‌طلبی را داده باشد، نداده است. تهرانگردی می‌کند و دارد برای خودش دوره بازنشستگی را در شورای شهر طی می‌کند. شما یک تحلیلی از مسجدجامعی در بیست سال پیش تا الان به من بده. تعطیل است.