kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
همتی:

ثبات به بازار ارز برمی گردد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: همان‌طور که در یکسال گذشته بازار ارز را کنترل کرده‌ایم، به تدریج ثبات را به بازار ارز بازمی‌گردانیم و امیدواریم ثبات را در نرخ‌ها حاکم کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی در حاشیه مراسم رونمایی از مرکز فناوری، درخصوص آخرین وضعیت بازار ارز اظهارداشت: شوک قیمتی بنزین و عوارض ناشی از آن در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است. جو روانی حاکم در داخل و فضا‌سازی‌ها از  خارج کشور سیر نزولی قیمت ارز را صعودی کرد.
او با اشاره به اینکه برخی از طرفداران بالا بردن قیمت ارز شایعه‌هایی را مطرح کرده‌اند که بودجه سال ۹۹ اقتصاد کشور را پولی خواهد کرد، گفت:علاوه‌بر شایعه پراکنی در فضای مجازی، مردم اطلاع دارند که شبکه‌های خارجی همواره بر روی تخریب آرامش روانی اقتصاد کشور  تلاش می‌کنند.
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه هیجانی برخورد نخواهیم کرد، افزود: همان‌طور که در یکسال گذشته بازار ارز را کنترل و متناسب با ارزش ذاتی تعدیل کرده‌ایم، انشالله ثبات را بر این بازار حاکم خواهیم کرد. به تدریج ثبات را به بازار ارز بازمی‌گردانیم و امیدواریم مانند گذشته به تدریج شرایط بازار ارز را کنترل و ثبات را در نرخ‌ها حاکم کنیم.
همتی با اشاره به مختل شدن صادرات به عراق، تصریح کرد: ما در پایان سال میلادی قرار داریم و بسیاری از شرکت‌ها در حال تسویه حساب با طرف خارجی خود هستند و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش تقاضا در بازار می‌شود. بنابراین تمامی این اتفاقات زمینه‌ساز افزایش نرخ ارز در بازارشده است.
وی درباره هزینه‌های بودجه هم گفت: هزینه‌های پرسنلی، حقوق و دستمزد کارگران حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.
دلالان: قیمت دلار پایین می‌آید
در عین حال گزارش میدانی خبرنگار تسنیم از میدان فردوسی حاکی است، دلال‌های خیابان فردوسی گفتند که به احتمال قوی بانک مرکزی قیمت‌ها را به شدت کاهش خواهد داد. قیمت دلار و سکه در بازار آزاد طی روزهای اخیر درحالی سیر صعودی را طی می‌کند که کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند هیچ دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و تنها دلیل گرانی‌های اخیر جو روانی حاکم در بازار است.
فعالان بازار ارز گفتند: قیمت ارز در تمام دنیا به شدت تحت تاثیر شایعات و اخبار قرار می‌گیرد. طبیعی است که بعد از افزایش قیمت بنزین و اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داد،‌ قیمت ارز تغییر کند. این سؤال را که چرا ارز گران شده باید از دولت بپرسید! خودشان می‌دانند که چرا دلار بعد از گرانی بنزین گران شد. نکته جالب در اظهارات تمام این افراد این است که قیمت ارز با دلایل اقتصادی گران نشد بلکه خریدهای هیجانی و ورود تقاضای کاذب باعث افزایش قیمت شده است.
یکی از دلال‌های خیابان فردوسی، درباره قیمت دلار  گفت: اگر قصد خرید دلار دارید، الان اصلا زمان خرید نیست!افزایش قیمت دلار خیلی دوام نخواهد داشت.