kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱

روحانی لایحه بودجه99 را تقدیم مجلس کرد

دیروز رئیس‌جمهور به همراه برخی دولتمردان به صحن علنی مجلس آمد و لایحه بودجه 99 را به رئیس ‌مجلس داد؛ همچنین روحانی در تشریح لایحه بودجه گفت: بودجه سال ۹۹ خیلی بر نفت تکیه ندارد.



جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ریاست علی لاریجانی آغاز شد و در ادامه حسن روحانی، رئیس‌جمهور به صحن  علنی آمد تا بودجه سال آینده را تشریح کند. محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، محمد باقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، بیژن زنگنه وزیر نفت، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور، وی را در مجلس همراهی می‌کردند. رئیس‌جمهور دیروز برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ و تشریح آن به مجلس آمده بود.
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، طرح استفساریه بند ۷ ماده ۷۱ قانون انتخابات شوراها در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت. این استفساریه در راستای مرتفع کردن خلأ قانونی و ایرادات وارده از سوی دستگاه‌های نظارتی درخصوص محمل قانونی شوراهای محلی بود تا شورایاری‌ها در تهران و کلانشهرها جنبه قانونی پیدا کنند، اما مجلس با آن مخالفت کرد و این طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد. پیش از این کمیسیون شوراها نیز با این استفساریه مخالفت کرده بود.
آمار امیدوارکننده محصولات کشاورزی
حجت‌الاسلام «حسن روحانی» که برای تقدیم لایحه بودجه ۹۹ به مجلس شورای اسلامی رفته بود، اظهارکرد: 9ماه از سال ۹۸ گذشته، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و بودجه عمرانی تاکنون به میزان ۳۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و طرح‌های مهم و مورد نظر دولت یا افتتاح شده و یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد. این مهم در شرایطی محقق شد که آمریکا و صهیونیست‌ها فکر می‌کردند تحریم‌ها دولت را ناتوان خواهد ساخت اما ناامید شدند و ناامید خواهند شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده روز گذشته آمار برداشت محصولات خوزستان را ملاحظه کردم که بسیار خوشحال‌کننده بود، گفت: در همه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داریم به گونه‌ای که تولید شلتوک ۹۰۰ هزار تن و تولید برنج سفید ۵۵۰هزار تن در خوزستان خواهد بود و همچنین محصولاتی چون ذرت هم نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته که این مسئله از برکت بارندگی و رحمت خداوند و همچنین اجرای طرح کانال‌کشی آب و زهکشی در خوزستان است.
وی بیان کرد: سدهای فراوانی در طول ماه‌های گذشته افتتاح شده و در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعاً تاکنون ۳۵ سد افتتاح شده است که این مسئله به معنای آن است که حرکت درستی در اقتصاد کشور در حال طی شدن است. در دولت یازدهم و دوازدهم ۲۵ تصفیه‌خانه آب و ۶۲ تصفیه‌خانه فاضلاب افتتاح شده که به معنای آن است که در زمینه کشاورزی، آب و برق، حرکت ما مثبت و درست بوده است.
روحانی تأکید کرد: دشمنان ما به دنبال شکست اقتصاد ایران بودند اما در این هدف خود ناموفق بودند و ملت استوار، بزرگ و فهیم ما توانسته است در این شرایط سخت، کشور را به پیش ببرد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در ماه‌های اخیر به هر استانی که رفتم ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و معادل همین مبلغ نیز طرح‌های جدید کلنگ‌زنی شد، این بدان معناست که همه استان‌ها در زمینه رشد اقتصادی، دارای رشد و پیشرفت هستند. در سال آینده ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در زمینه آب و برق افتتاح خواهد شد، روند اقتصاد ما در کلان و بخش‌های مختلف مثبت بوده است، در سال گذشته ایران برای اولین بار در تولید گاز از قطر پیشی گرفت در حالی که در سال ۹۲ قطر دو برابر ما گاز تولید می‌کرد.
وی اظهار داشت: یکی دو هفته گذشته، اجرا و ساخت ۱۸۰ هزار واحد تولیدی آغاز شده است و وزارت راه و شهرسازی تا پایان دولت دوازدهم ساخت ۴۰۰ هزار واحد ساختمانی را عملیاتی خواهد کرد. طی سال گذشته ۱۰۷ هزار واحد مسکونی در بخش‌های زلزله زده ترمیم و یا ساخته شده و ۱۴۷ هزار واحد مسکونی نیز در بخش‌های سیل‌زده ساخت و یا ترمیم شده است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: بودجه سال ۹۹ خیلی بر نفت تکیه ندارد. درآمدی که برای فروش نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با بودجه عمرانی به هم نزدیک است. ۷۰ هزار میلیارد تومان برای سال آینده بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است.
مسیر خودکفایی
وی با اشاره به اینکه خودکفایی ایران در تولید انرژی غذایی آغاز شده است، گفت: در ابتدای دولت یازدهم این خودکفایی ۵۷ درصد بود و امروز به بالای ۷۴ درصد رسیده است و تا پایان سال آینده به بیش از ۸۲ درصد خواهد رسید که به معنای تحول بزرگ در بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات است.
رئیس‌جمهور در مورد پیشرفت‌های صنعت ریلی نیز گفت: ریل، مسیر حمل‌ونقل اساسی در کشور است، در ابتدای دولت یازدهم کل ریل کشور ۱۰ هزار کیلومتر بود که امروز به ۱۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافته و با احتساب خط دوم و سوم حدود ۱۴ هزار کیلومتر است. در طول سال گذشته و امسال ۵ استان به ریل سراسری وصل شده‌اند، برای سال آینده نیز راه آهن یزد –اقلید، رشت- بندر انزلی و چابهار- زاهدان اجرایی خواهد شد.
روحانی درخصوص خودکفایی در تولید انرژی گفت: در زمینه انرژی به خودکفایی رسیدیم، حتی در فصل زمستان گاز را به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم، قبلا زمستان صادرات گاز ما قطع می‌شد اما امروز در فصل زمستان صادرات گاز ما ادامه دارد. تولید بنزین ما در روز در پایان امسال به ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسد درحالی‌که در آغاز دولت یازدهم، تولید بنزین ما در روز ۵۲ میلیون لیتر بود و با طرحی که درباره بنزین اجرا شده است، امیدواریم که خودکفایی بنزین ما تا سال‌های آینده ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت هم مثل گذشته در سال آینده ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: از افتخارات بزرگ دولت، طرح تحول سلامت است و تا پایان دولت دوازدهم هم در کنار این طرح خواهیم بود. در آغاز دولت یازدهم، کل تخت‌های بیمارستانی ۹۶هزار تخت بود اما امروز به ۱۲۳هزار تخت در سراسر کشور رسیده و تا پایان امسال ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی دیگر هم اضافه می‌شود و تا پایان سال ۹۹ هم ۱۳۷هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت.
رئیس‌جمهور بیان کرد: از لحاظ مردم که ۳۷ درصد هزینه‌ها به گردن آنان بود، امروز به جای ۳۷ درصد، این رقم در شهرها به ۱۰ درصد و در روستاها به ۵ درصد کاهش یافته و این خدمت بزرگی است که طرح تحول سلامت برای رفاه مردم انجام می‌دهد و ما این طرح را ادامه می‌دهیم.
روحانی با اشاره به اینکه ما در سال جاری ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم، گفت: در بودجه ۹۹ هم مجدداً ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته‌ایم درحالی‌که طرح‌های مختلفی در ذهن ما و همچنین نمایندگان مجلس بود اما به دنبال آن بودیم که رفاه مردم بهبود یابد و مشکلات معیشتی آنان کم شود.
افزایش 15درصدی حقوق‌ها
وی تأکید کرد: البته همه می‌دانید که ارز چند نرخی، کار بسیار سختی است چراکه باید از سوءاستفاده و فساد جلوگیری کرد اما در عین حال، دولت این مسئله را تحمل می‌کند تا مردم در فشار نباشند و بر این اساس سال آینده هم تأمین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود. همچنین کالاهای غیراساسی هم با ارز نیمایی خواهد بود و ما در این بودجه، ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین ما تلاش کردیم حقوق و مستمری افرادی که در جامعه ما آسیب‌پذیرتر هستند، به مقداری که در توان دولت است، افزایش یابد و شما می‌دانید که در هفته‌های گذشته ما بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای کمک به معلولان اختصاص دادیم.
روحانی گفت: ویژگی‌های بودجه ما همانطور که ‌اشاره کردم اصول سیاست‌های ما در بهداشت و درمان، آب، محیط زیست، کشاورزی، برق، ریل و ارتباطات که پهن باند و شرایط ارتباطی نسبت به آغاز دولت یازدهم قدرت آن ۲۰ برابر شده است. بنابراین ما این روند را ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله در زمینه اینکه ما بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود، نیازی به خارج نداشته باشند و اخیرا هم مقام معظم رهبری دستوری در این زمینه دادند که ان‌شاءالله در شورای عالی فضای مجازی آن را پیگیری می‌کنیم، به امید خدا مردم ما شرایط بهتری را لمس خواهند کرد.
وی اظهار داشت: همانطور که ‌اشاره کردم در بودجه سال آینده، حقوق و مزایای مستمر کارکنان، بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه پیدا می‌کند و اجرا می‌شود. مسئله مبارزه با فقر مطلق به عنوان یک مسئله مهمی که در چند سال گذشته در دولت دوازدهم آن را دنبال کردیم، امسال هم با اعتبار بیشتری پیگیری و دنبال می‌شود. ما به دنبال تحقق ریشه‌کنی فقر مطلق در سال‌های آینده خواهیم بود. اعتبار لازم برای رتبه‌بندی معلمان در این بودجه پیش‌بینی شده است.
شروع گرانی‌ها از شرکت‌های دولتی
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، حسینعلی حاجی دلیگانی در نطق میان‌دستور گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات اقتصادی ضعف قوه مجریه است. رئیس‌جمهور مسئولیت اداره کشور را برعهده ‌دارد اما با ضعف و سستی در مدیریت، مشکلات زیادی را به وجود آورده است. شروع گرانی‌ها از سوی شرکت‌های دولتی بوده است. چرا شرکت‌های دولتی کالاهای خود را گران کرده‌اند؟  این کار زمینه گران شدن کالاهای دیگر را فراهم کرده است. میلگرد هر کیلو ۴۰۰ تومان و هر ورق فلزی ۱۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. قطعات خودرو بین ۱۵ تا ۲۰ درصد گران شده است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی از رئیس‌جمهور خواست گزارشی از ۱۴ میلیارد دلاری که به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است، ارائه دهد و گفت: آقای رئیس‌جمهور اظهارات شما عموماً مظهر ایجاد دوقطبی و تشویش در اذهان عمومی است. شما نتوانستید اختلاف بین بنیاد شهید و سازمان برنامه را حل کنید و جانبازان به‌خاطر افزایش قیمت دارو و درمان دچار مشکلات اساسی هستند.
حاجی دلیگانی خطاب به روحانی گفت: قانون‌گریزی از صفات عجین شده شماست. هر قانونی با سلیقه شما سازگار و عجین باشد اجرا می‌کنید و هر قانون که خلاف آن باشد، اجرا نمی‌کنید.
استیضاح وزیر نفت
هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون انرژی مجلس گفت: بررسی طرح استیضاح وزیر نفت در دستور کار جلسه امروز(یکشنبه) کمیسیون انرژی قرار داشت. متقاضیان استیضاح وزیر نفت مباحث خود را مطرح کردند و بیژن نامدار زنگنه هم به برخی از سؤالات پاسخ داد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وزیر نفت در پاسخ به سؤالات نمایندگان متقاضی استیضاح وی تعلل و وقت‌کشی می‌کند و در این جلسه هم به همه سؤالات نمایندگان پاسخ نداد و ادامه بررسی طرح استیضاح وی به جلسه بعدی کمیسیون انرژی موکول شد.
خادمی بیان کرد: بر این اساس ادامه بررسی طرح استیضاح بیژن نامدار زنگنه روز سه‌شنبه در کمیسیون انرژی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.