kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
در نشست خبری چهارمین سال «جنایت زاریا» مطرح شد

وضعیت سلامت شیخ زکزاکی رو به افول است

دختر شیخ زکزاکی با ‌اشاره به وضعیت او در زندان، گفت: وضعیت شیخ بسیار بد است و لازم است فشار بیشتری بر حکومت نیجریه وارد شود تا شیخ را بدون شرط آزاد کنند.





چهارمین نشست خبری جنایات زاریا و مطالبه آزادی شیخ زکزاکی با حضور سهیلا زکزاکی(دختر شیخ زکزاکی) و دکتر ناصر(پزشک معالج شیخ زکزاکی) به همت کانون همبستگی فرزندان شاهد برگزار شد.
در این نشست خبری، حسین عامریان دبیرکل کانون همبستگی فرزندان شاهد با تشریح جزییات روند درمان و حمایت‌های جمهوری اسلامی از شیخ زکزاکی گفت: در حال حاضر شرایط جسمی ایشان مناسب نیست و ۴۳ ترکش در بدن ایشان قرار دارد و مسمومیت شدید کادمیم و سرب در بدن ایشان مشاهده شده است، بنابراین همه بایستی حمایت حداقلی را از شیخ زکزاکی و آزادی ایشان انجام دهند.
حسین عامریان افزود: مستضعفین جهان ایران را مأمن خود می‌دانند و اگر این جایگاه حفظ نشود ما به انقلاب خیانت کرده‌ایم در این باره مسلما باید هزینه‌هایی پرداخت شود برای اینکه این هزینه پرداخت نشود باید همه یکصدا باشند ما باید در این قضیه منافع امت اسلامی را در نظر بگیریم و اگر می‌خواهیم امت امام زمان باشیم باید لوازم آن را فراهم کنیم.
وی افزود: نامه‌ای هم به کشورهایی که فکر می‌کنیم تاثیرگذار باشند مثل اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، نخست‌وزیر مالزی، رئیس‌جمهور روسیه و چند نهاد بین‌المللی درخصوص حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی درخصوص شیعیان نیجریه و شخص شیخ زکزاکی مکاتبه کرده‌ایم وخواسته‌ایم نقش خود را در این باره ایفا کنند.
همچنین در ادامه این نشست خبری، سهیلا زکزاکی (دختر شیخ ابراهیم زکزاکی) به تشریح اقدامات ضد انسانی حکومت نیجریه و وضعیت جسمی شیخ زکزاکی پرداخته و گفت: اخیراً کشف شد که شیخ علاوه ‌بر مشکلات متعدد دیگری که دارد دچار مسمومیت سرب و کادمیم شده است، این امر منجر به فشار بیشتری بر حکومت شد که نتیجتاً بعد از آنکه مشخص شد آنها نمی‌توانند درمان مناسب را در نیجریه به سرانجام برسانند، اجازه یک سفر درمانی به هند را برایشان صادر کردند. سفری که کاملاً تحت نظارت سازمان امنیت نیجریه بود و متاسفانه توسط مسئولین امر، دچار خرابکاری شد و به‌گونه‌ای که بدون هیچ درمانی به نیجریه بازگشتند.
وی تصریح کرد: بیش از ۴ ماه از برگشت آنها می‌گذرد و در این مدت اجازه هیچ‌گونه درمانی داده نشده است. در ۵ دسامبر ۲۰۱۹ همان دادگاهی که حکم درمان ایشان را صادر کرده بود، دستور داد تا ایشان به زندان مرکزی ایالت کادونا منتقل شوند. ما اکنون از وضعیت ایشان در زندان بی‌اطلاعیم و در حال حاضر فشار بیشتری بر حکومت نیجریه لازم است تا ایشان را بدون شرط آزاد کنند.
در ادامه این نشست خبری، دکتر ناصر (پزشک معالج ایشان از نیجریه) نیز به ارائه توضیحاتی درباره روند بیماری و وضعیت جسمی شیخ زکزاکی پرداخت و اظهار داشت: مسمومیت ایشان با سرب و کادمیم بیشتر به دلیل تجهیزات زندان و دستبندی که به ایشان بسته شده و گلوله‌هایی که در دست و سر او وجود دارد، اتفاق افتاده و موجب شده که مسمومیت به خون ایشان منتقل شود. هر نوع اقدام خصمانه برای کشته شدن ایشان صورت گرفته به گونه‌ای که ۴۳ گلوله در سر ایشان، ۹ گلوله در دست او و بالای سر او پیدا شده است که هر فرد دیگری به جای ایشان بود تا الان به شهادت رسیده بود و زنده ماندن ایشان شبیه معجزه است.
رایزنی‌ها با دولت نیجریه درباره شیخ زکزاکی در حال انجام است
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت «شیخ ابراهیم زکراکی» و با توجه به دیدار اخیر نهاوندیان معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری با «بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه در حاشیه نشست سران مجمع صادرکنندگان گاز در گینه استوایی اظهار داشت: در ملاقات اخیر دکتر نهاوندیان و آقای بوهاری رئیس‌جمهور نیجریه، موضوعات مختلف در حوزه روابط اقتصادی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوع آقای شیخ زکزاکی مطرح شده و علاوه ‌بر این نیز در ملاقات‌ها و تماس‌های دیپلماتیک مستمری که در تهران و ابوجا داریم، گفت‌وگو پیرامون کمک جمهوری اسلامی ایران به حل مشکل در دستور کار قرار داشته است.
وی افزود: امیدواریم رایزنی‌ها و پیگیری‌ها‌یی که با دولت نیجریه در حال انجام است، موجب تسریع در حل و فصل این مسئله شود.
تجمع دانشجویان در حمایت از شیخ زکزاکی برای دومین روز متوالی
همچنین جمعی از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم روز گذشته برای دومین روز متوالی در اعتراض به عدم حمایت دستگاه دیپلماسی از شیخ زکزاکی مقابل در جنوبی وزارت امورخارجه تجمع کردند. دانشجویان روز شنبه نیز با برگزاری تجمعی خواستار آزادی شیخ زکزاکی از زندان و پیگیری دستگاه دیپلماسی درباره این مسئله شدند.
در این تجمع، دانشجویان پلاکاردها و تصاویری از شیخ زکزاکی در دست داشتند. دانشجویان در این مراسم با سر دادن شعارهایی همچون «دیپلماسی ضعیف قاتل شیخ شریف»، «سازش با مستکبر خیانت است به قرآن»، «چهره شیخ شد کبود، دیپلماسیت همین بود؟»،، «زکزاکی، زکزاکی خدا نگهدار تو»، «خمینی آفریقا آزاد باید گردد» و «هیهات منا الذله» ضمن انتقاد از انفعال دستگاه سیاست خارجه، از حاکمان نیجریه خواستند که هرچه سریعتر شیخ زکزاکی را آزاد کنند.