kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳

اخبار ویژه



به شعور مردم احترام بگذارید دفاع از حق اعتراض پیشکش!
معاونت حقوقی ریاست جمهوری به جای حرمت نهادن به حداقل حق مردم درباره اطلاع از تصمیمات چالش‌ساز دولت (نظیر ماجرای بنزین) می‌گوید لایحه «تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها» را جهت بررسی و تصویب در هیئت دولت تدوین کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، لایحه تضمین آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها (اصل 27 قانون اساسی)، در هشت ماده توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور تهیه شده و به صورت دوفوریتی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
برخی مدیران دولتی در گذشته نیز به هنگام ارتکاب برخی سوء مدیریت‌های فاحش که موجب نارضایتی عمومی و سوء استفاده عناصر آشوب‌طلب شده، مشابه همین ژست‌های حمایت از آزادی اعتراض را در پیش گرفتند و حال آن که مسئولیت اول آنها، حرمت نهادن به شعور مردم، سخن گفتن با افکار عمومی و اطلاع‌رسانی و کاهش فشار بر مردم و دریافت مالیات از ثروتمندان است که غالباً برعکس رفتار می‌شود.
این نکته نیز گفتنی است که تجمعات اعتراضی به شکل قانونمند و با رعایت چارچوب‌های قانونی مشکلی در کشور ندارد و حتی بدون مجوز نیز، تجمعاتی در مقابل مجلس یا برخی دستگاه‌های دیگر برگزار می‌شود.
اما آنچه در برخی آشوب‌افکنی‌های اخیر- و گذشته- به واسطه سوار شدن بر نارضایتی مردم دیدیم، ارتکاب انواع جنایت‌ها و ایراد خسارت به جان و مال مردم بود که صددرصد باید تقبیح شود اما تعمداً از سوی برخی مدیران و رسانه‌های مدعی اصلاحات و اعتدال، به عنوان «حق اعتراض» جا زده می‌شود!
این نکته هم گفتنی است که معاونت حقوقی ریاست جمهوری مدت‌هاست به جای گره‌گشایی از مشکلات کشور، تبدیل به پاتوقی برای لجستیک و پشتیبانی مجادلات سیاسی با انگ و لعاب حقوقی نسبت به ساختارهای سیاسی و قانون اساسی و همچنین مباحث خطرناکی نظیر همکاری با FATF و CFT شده است.

با عرق شرم دوباره نامزد شدم اما تقصیر قبلی‌هاست(!)
عضو فراکسیون امید ضمن ثبت‌نام مجدد برای انتخابات مجلس می‌گوید: آمدم اما با عرق شرم.
محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس دهم در سرمقاله روزنامه خود (ابتکار) نوشت: چهار‏سال پیش در چنین روزهایی با آرمان‏های روشنی وارد عرصه انتخابات شدیم. عزم ما این بود که با حضور در قدرت، راه اصلاحِ آن را تسهیل کنیم. غرض این بود که گره‏‏ای از کارِ کشور بگشاییم. اساساً گمان می‏کردیم در راهِ خیرِ عمومی قدم برداشته‏ایم. تصور ما این بود که مجلس کم‏کار و محافظه‏کار نهم را عوض کنیم و مجلسی کارآمدتر و پویاتر بسازیم. وی که به‌خاطر نحوه اشتغال آقازاده‌اش مورد اعتراض عمومی قرار گرفت، ادعا می‌کند: اکنون که به عقب می‏‏نگرم روزهای پرفراز‏و‏نشیبی در نظرم رژه می‏‏روند. سرعت تحولات به قدری بود که انگار یک عمر گذشته است. امروز اما خود را مقابل مطالباتِ زیادی که بر زمین مانده می‏بینیم. امروز حجم زیادی از مشکلات حل نشده در این برش از تاریخ قابل رویت است. از همین روی، مقابل چهره‏های ناامید مردم شرمنده‏ایم. از خداوند می‏‏خواهیم که دل‏های مردم را نرم کند تا ما را به‏خاطر وضع فعلی ببخشند. ما تمام سعی خود را به‌کار بستیم اما بدون تعارف، حجم مشکلات فراتر از انتظار بود. چهار‏سال پیش تصور می‏کردیم که مسائل زیادی در کشور وجود دارد اما نه این‏سان! می‏دانستیم که جاهایی کشور از ریل خارج شده، اما گمان نمی‏کردیم که ریل را از جا کنده باشند! از بی‏رسمی روزگار شنیده بودیم، اما تخمین‏‏مان از بادهای ناموافق این‏قدر نبود.
راستش را بخواهید، پس از چهار‏سال بدون تعارف باید بگویم که از پدر و مادری‏ که توان تامین جهیزیه دخترشان را ندارند شرمنده‏ام. در مقابل مادر یک شهید که شهادت فرزندش کمرش را خم نکرد، اما بیکاری فرزند دیگرش او را شکسته و خموده کرد، سرم پایین است. از راننده تاکسی که هزینه سوختش بیش از درآمدش است خجالت می‏کشم. شرمنده‏ام که نتوانستم برای کارآفرینان و صنعتگرانی که به ناگاه سرمایه‏‏شان آب رفت و زیر فشار خم شدند، کاری بکنم. می‏دانم که اعصاب جامعه چقدر ساییده شده است. می‏دانم که معلمان چه فشار معیشتی را تحمل می‏‏کنند. می‏دانم که به‏خاطر همه اینها باید سرم پایین باشد و عرق شرم کنم. باری؛ اکنون نیز هرچند از چهره‏های غمبار و ناامید مردم خجالت می‏کشم که خیابان‏ها را تا وزارت کشور طی کنم، اما به امید گشایش در زندگی مردم این راه را دوباره با توکل به حضرت باری‏تعالی می‏روم. دوباره به انتخابات می‏آیم اما با عرق شرم از انباشت مشکلات و این وجهِ تراژیکِ سیاست‏ورزی در عصر کنونی است!

مشاور خاتمی: همراهی با دولت بزرگ‌ترین اشتباه مجلس بود
مشاور خاتمی می‌گوید بزرگ‌ترین اشتباه مجلس دهم همراهی با دولت بود. سخنان عبداله ناصری در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، با دولت ائتلاف کرده و فهرست مشترک ارائه کرده بودند.
ناصری در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: «مجلس فعلی ظاهراً با دولت همسو است و بزرگ‌ترین اشتباه این مجلس نیز این است که از حدود سه سال گذشته در مقابل اشتباهات دولت موضع نگرفت و علت آن نیز به این امر بر می‌گشت که بیش از 50 درصد نمایندگان تمامی فراکسیون‌ها به فکر کشور نیستند و برای کاسبی به مجلس آمده‌اند و به دنبال منافع اقتصادی خود هستند.»
وی افزود: «در حالت خوش‌بینانه نیز نمایندگان نگاه ملی ندارند و به فکر حل مسائل بومی و منطقه‌ای شهر خود هستند. مجلسی که اکثریت آن را این دو طیف تشکیل می‌دهند سودی برای کشور ندارد و نمی‌تواند بحران‌ها و مشکلات کشور را حل کند. اصل اینکه مجلس و دولت همسو باشند هیچ مشکلی ندارد اما اگر مجلس در مقابل اشتباهات دولت سکوت کند و با سکوت خود در بحرانی‌تر شدن وضعیت کشور کمک کند عملاً مقصر اصلی ضررهای وارده به مردم است.» به گزارش مشرق، شاهد تأکید ناصری بر وکیل‌الدولگی کسانی از نمایندگان مجلس دهم را بایستی در صحبت‌های ابوالفضل سروش، از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس دید که چندی قبل اذعان کرده بود اصلاح‌طلبان مجلس، کاملاً هوای دولت را داشته‌اند و هر وزیری که روحانی معرفی کرده در مجلس تأیید شده است.
مع‌الوصف اما مقصر این رفتارهای بد پارلمان و این وکیل‌الدولگی کسی نیست غیر از لیدر اصلاح‌طلبان و اعوان و انصار او که با «تکرار می‌کنم» و تقبیح کوچک‌ترین انتقادی به رئیس‌جمهور روحانی؛ ناکارآمدی را علاوه بر دولت و شورای شهر؛ در دامان مجلس نیز گذاشتند. یادآور می‌شود عبداله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و از جمله کسانی است که می‌گفت دولت روحانی رحم اجاره‌ای و صلح‌طلب است.
این نکته هم گفتنی است که مدعیان اصلاح‌طلبی بیشترین استفاده را از دولت برای کسب رانت و قدرت و پیشبرد برخی نقشه‌های رادیکال خود کردند اما اکنون که نارضایتی گسترده مردم را به عنوان دست‌پخت خود می‌بینند تمام تقصیرها را گردن دولت می‌اندازند.

سخنگوی کارگزاران: از تدابیر رهبری برای ثبات و امنیت کشور تشکر می‌کنم
سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید ما در حزب، مخالف گران‌کردن ناگهانی قیمت بنزین بودیم و این را از طریق جهانگیری منتقل کرده بودیم.
حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره بی‌تدبیری دولت گفت: دسترسی ما به آقای جهانگیری است، آقای رئیس‌جمهور که قدسی هستند و در دسترس نیستند ولی آقای جهانگیری در جلسات کارشناسی که برگزار می‌کردند و من را هم دعوت می‌کردند، در هر جلسه‌ای که بحث بنزین مطرح می‌شد من می‌گفتم که حتی با هدف تامین کسر بودجه هم مطلقا دست به بنزین نزنید، آنها یک حرف دیگری می‌زدند که آن هم در همین اعتراضات باطل شد و آن اینکه می‌گفتند ما می‌خواهیم به طبقات ضعیف جامعه که در اثر فشارهایی که از سال گذشته به آنها وارد شده است و درآمدهایشان با مخارجشان سازگار نیست یک یارانه بدهیم و این یارانه را می‌خواهیم از افزایش نرخ بنزین تامین کنیم یعنی از طبقات مرفه بگیریم و به طبقات ضعیف بدهیم؛ اتفاقا همه فشار این افزایش نرخ بنزین برای حاشیه شهرها بود یعنی دقیقا برعکس، معلوم شد که مصرف بنزین اگر در شمال شهر تهران برای دور دور است در شهریار و شهر قدس و... برای کاسبی است، اینها مسافرکش هستند و با این بنزین زندگی می‌کنند. این عدم شناخت از جامعه خیلی مسئله مهمی است.
ما گفته بودیم یک افزایش تدریجی داشته باشیم. برای قیمت ارز و قیمت حامل‌های انرژی هیچ راهی جز این نیست که در یک بازه زمانی طولانی تدریجا اصلاح شود. به همان اندازه‌ای هم که تورم ایجاد می‌شود به همان اندازه هم باید حقوق‌ها ترمیم شود و هیچ راهی جز این نداریم. وی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد مردم در ماجرای بنزین از ما رنجیده‌اند، شما بروید و نظرسنجی کنید. یک مدیریتی که می‌خواهد بفهمد زیر پوست جامعه چه خبر است یک نظرسنجی می‌کند، من با قاطعیت می‌گویم که اگر نظرسنجی کنید ۹۵ درصد مردم از این کار رنجیده‌اند.
 مرعشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره تأکید رهبری به دبیر شورای عالی امنیت ملی برای در پیش گرفتن رأفت اسلامی نسبت به کسانی که مرتکب شرارت در ماجرای اخیر نشده‌اند، اظهار داشت: به‌تازگی مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه آقای علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن موافقت با مفاد آن، بر ضرورت رفتار همراه با رأفت اسلامی با معترضان آسیب‌دیده و بازداشت‌شدگان تاکید داشته‌اند. همان‌طور که حمایت ایشان در روز یکشنبه از تصمیم سران قوا، فصل‌الخطابی برای مدیریت ثبات و امنیت کشور شد، پاسخ شایسته و به موقع رهبری به گزارش آقای شمخانی هم فصل نوینی را در فضای سیاسی و اجتماعی ایران رقم زد و مجموعه اقداماتی که قرار است به دنبال فرمان رهبری انجام شود می‌تواند بخش مهمی از دردها و آلام حوادث ناگوار هفته‌های اخیر را جبران کند. من به عنوان سخنگوی کارگزاران و یک ایرانی از این اقدام سریع و به موقع مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم.
سخنگوی کارگزاران همچنین با اشاره به طرح انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخاب نامزدها از طریق نظرسنجی از میان اعضای احزاب اصلاح‌طلب گفت: این اصلا فرع است؛ طرح سرا و بقیه طرح‌ها مثل‌ گریه کردن سر قبری است که در آن جنازه‌ای وجود ندارد. همه اینها بر مبنای یک خوش‌بینی است که فردا شما ۲۰۰ نفر آدم تایید صلاحیت شده در تهران دارید و می‌خواهید از این ۲۰۰ تا به ۳۰ تا برسید، می‌گویم که در این قبر جنازه نیست. ما می‌توانیم بگوییم که نظر درستی نیست. برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کار خیلی خوب جواب می‌دهد، برای مجلس چون فرصت برای تایید صلاحیت نهایی و شروع تبلیغات ۴۸ ساعت بیشتر وقت نیست، در ۴۸ ساعت هم نمی‌شود چنین پروسه سنگینی را انجام داد به اضافه اینکه شما باید از قبل اوراقتان را آماده کنید و چاپ کنید؛ یعنی به لحاظ زمان‌بندی نمی‌رسیدیم که انجام دهیم؛ شاید هم اجرایش به انتخابات ریاست‌جمهوری برسد.

از کرامات «آشنا» چه عجب؟!
قدیم‌ترها وقتی می‌خواستند به رفتارورزی غیرمسئولانه و فرافکنی طرف اشاره کنند؛ می‌گفتند:«کی بود کی بود من نبودم» این روزها در ادبیات عامیانه، می‌گویند: «داداش داری ‌اشتباه می‌زنی» حالا حکایت دولتمردان ما و گفتار و رفتار این روزهای آنان مصداق همین تعابیر شده است.
سایت خرداد از سایت‌های حامی دولت، ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: تنی چند از مسئولان محترم دولت در روزهای اخیر (البته با این قید که مسبوق به سابقه است) حرف‌هایی می‌زنند و نقدهایی مطرح می‌سازند که خواننده را دچار حیرت و تعجب کرده و چند علامت سؤال جرقه و حتی انفجار می‌زند.
اولین نمونه از این دست اظهارات مشعشع و مطنطن، متعلق به جناب مستطاب حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری و البته مغز متفکر و لیدر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری است. ایشان اخیرا در توئیتی به موضوع گرانی بنزین اشاره کرده و به انتقاد از نحوه اجرای طرح پرداخته و گوشزد فرموده‌اند که این اقدام تاثیر ویرانگری داشته و ذهن‌ها را ملتهب کرده است.
از کرامات شیخ ما چه عجب، پنجه را باز کرد و گفت یک وجب! خوب برادر ارجمند دیگر فقط مرحوم حافظ که دست ایشان هم از دنیا کوتاه است نمی‌داند که این سبک اجرا چه کرد و چه پیامدهایی داشت. حرف تازه چه داری؟
البته مهم‌تر از هر چیزی در این بیانات مشعشع آن است که گویی حسام‌الدین آشنا نه یکی از مهم‌ترین چهره‌های حلقه نزدیکان روحانی با سمت‌های عالی رسمی و سخنگویی غیررسمی دولت در فضای مجازی، بلکه یک شهروند معمولی است.
نه عزیز دل، شما نمی‌توانی و نمی‌بایست این‌گونه حرف بزنی، شما باید مسئولیت‌پذیر باشید، راه‌حل ارائه بدهید و راهکار داشته باشید، کاری که برای آن حقوق می‌گیرید. شما و دیگر دولت‌مردان در مقام یک کنشگر مدنی نیستید، شما مسئول و سبب‌ساز اتفاقات اخیر و کلیه عملکردهای دولت هستید، لطفا‌ اشتباهی نزنید و روی اعصاب و روان ملت راه نروید!

نامزد ما روحانی نبود همان بود که عالیجناب سرخپوش می‌خواندیم(!)
پس از سخنگوی کارگزاران، دبیرکل سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب هم مدعی شد روحانی نامزد اصلاح‌طلبان نبوده است.
اخیراً مرعشی مدعی شد روحانی اصولگراست و ما او را قرضی گرفتیم! پس از وی، محمد سلامتی در گفت‌وگو با انتخاب اظهارداشت: «عملکرد حسن روحانی بر جایگاه و پایگاه اصلاح‌طلبان بی‌تأثیر نبوده است اما خوشبختانه بر این باور هستم که مردم درک خاصی از وضعیت اصلاح‌طلبان دارند. آنها می‌دانند که جریان اصلاحات تحت شرایطی خاص، از حسن روحانی حمایت کرد. واقعیت این است که در سال 92 گزینه اصلاح‌طلبان مرحوم آیت‌الله هاشمی بود و یقین دارم اگر ایشان ردصلاحیت نشده بودند اکنون شاهد چنین روندی نبودیم.
این ادعا در حالی است که برخی سران «سازمان»، از طراحان اصلی ترور شخصیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم بودند و به او لقب ناجوانمردانه «عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای دادند» بعدها محسن هاشمی طی مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد تصریح کرد ستاد انتخابات اصلاح طلبان (به ریاست مصطفی تاج‌زاده عضو «سازمان») از عوامل تقلب علیه هاشمی و ممانعت از ورود وی به مجلس ششم بود.
سلامتی در بخش دیگری از گفت‌وگو اظهار داشت: «دولت در مقطع کنونی، عملکرد درستی نداشت. افزایش قیمت بنزین فضایی از التهاب را در کشور ایجاد کرد که هیچ‌گونه دلیل منطقی و خاصی نداشت. اکثریت مردم هم به کشور و نظام علاقه دارند و به نوعی مشکلات را تحمل می‌کنند اما متأسفانه تصمیم گرفته شده هیچ‌گونه پشتوانه اقتصادی نداشت و با وضعیت معیشتی و اقتصادی شهروندانی که گرفتار در فشارهای ناشی از تورم چندسال اخیر هستند، همخوانی نداشت.»
وی افزود: «دولت به اهداف تعیین‌شده خود نرسیده و نخواهد رسید. تصور ابتدایی دولت این بود که با این اقدام می‌تواند سطحی از درآمد را کسب کند؛ در حالی که خود در همان ابتدا اعلام کرد که بخش عظیم این افزایش قیمت مقرر شده میان 60 میلیون یا تعدادی بیشتر از مردم توزیع شود.
وی همچنین گفته است: «از همان ابتدای امر رابطه اصلاح‌طلبان با دولت روحانی که دولتی اصولگرای معتدل است بر مبنای رویکرد دوگانه حمایت همزمان با انتقاد بوده است. واقعیت این است که دولت روحانی، دولتی اصلاح‌طلب نبوده و نیست لذا هنوز اصلاح‌طلبان هنوز خود را ملزم به کمک و حمایت از دولت روحانی می‌دانند. اگر واقع‌بین باشیم باید بگوییم بدون حمایت اصلاح‌طلبان حسن روحانی نمی‌توانست برنده انتخابات باشد. متأسفانه به تدریج انتقادات از دولت روحانی به دلیل ضعف در زمینه‌های سیاست‌گذاری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر وجه حمایتی غلبه پیدا کرده است.»
سلامتی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان به دلیل رویکردهای اشتباه اتخاذ شده از سوی حسن روحانی، به شکل روزافزون در مسیر فاصله گرفتن از او قرار  گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که اکنون می‌توان گفت دولت در یک جناح قرار گرفته و اصلاح‌طلبان در جناح دیگر. اصلاح‌طلبان در برابر خواسته‌های مردم مسئول هستند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این خواسته‌ها در دولت روحانی متحقق نمی‌شود؛ در نتیجه شاهد افزایش انتقاد اصلاح‌طلبان هستیم.