kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
در فلوریدا

افسر عربستانی آمریکایی‌ها را به گلوله بست /آل‌سعود به غلط کردن افتاد

به دنبال تیراندازی افسر سعودی در یک پایگاه نظامی در فلوریدا به روی نظامیان آمریکایی که منجر به کشته شدن 4 تن و جراحت دست‌کم 8 نفر شد، مقامات سعودی دستپاچه شده و برای دلجویی از آمریکایی‌ها رسما به تکاپو و غلط کردن افتادند.



سرویس خارجی-

 7 صبح جمعه به وقت محلی و عصر جمعه به وقت ایران بود که خبر رسید، یک عضو نیروی هوایی سعودی به نام «محمد سعید الشمرانی» که به منظور آموزش‌های نظامی در آمریکا به سر می‌برد، چهار نفر را در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در ایالت فلوریدا به ضرب گلوله به قتل رسانده و هشت تن دیگر را زخمی کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این واقعه در «پایگاه دریایی هوایی پِنساکولا» رخ داد و به دنبال آن افسر سعودی به ضرب گلوله‌های نیروهای آمریکایی کشته شد. این پایگاه نظامی حدود ۱۶ هزار نظامی و ۷۴۰۰ کارمند غیرنظامی دارد و روز جمعه پس از این حادثه برای ساعاتی قرنطینه شده بود.
آن طور که رسانه‌های سعودی نوشته اند، این دانشجوی افسری عربستانی در حال فراگیری علوم هوایی در آمریکا بوده است. انگیزه این حمله هنوز مشخص نشده اما بر اساس برخی گزارش‌ها به دنبال این حمله «ملک سلمان» شاه سعودی بلافاصله طی یک تماس تلفنی با ترامپ تلاش کرده اقدام این افسر سعودی را یک «اقدام جنایتکارانه شخصی» جا بزند که «هیچ ارتباطی با مردم عربستان و آل‌سعود» ندارد.
 رئیس‌جمهور آمریکا در این باره طی توییت نوشته: «ملک سلمان گفت مردم عربستان سعودی به شدت از این اقدام وحشیانه خشمگین شده‌اند و افزوده است که اقدامات این شخص تحت هیچ عنوانی نمایانگر احساسات مردم سعودی که عاشق مردم آمریکا هستند، نیست»(!) رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه پیام توئیتری خود نوشته: «شاه گفت که مردم سعودی از اقدامات وحشیانه فرد شلیک‌کننده به شدت خشمگین هستند و این فرد بیان‌کننده احساسات مردم سعودی که مردم آمریکا را دوست دارند، نمی‌باشد.» خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز در این باره گزارش داد ملک سلمان به سازمان امنیت عربستان دستور داده تا با سازمان‌های امنیتی آمریکا در راستای رسیدن به تمام اطلاعاتی که به مشخص شدن ابهامات تیراندازی جوان سعودی در پایگاه نظامی فلوریدای آمریکا کمک می‌کند، همکاری کند.
به گزارش فارس «رون دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا نیز در واکنش به این تیراندازی گفته ابهامات زیادی درباره فرد شلیک‌کننده به عنوان یک فرد خارجی و عضو نیروی هوایی سعودی وجود دارد: «این فرد برای آموزش به خاک آمریکا آمده و سپس دست به این اقدام زده است. کارشناسان باید انگیزه این اقدام را دریابند. تحقیق در این باره را دفتر تحقیقات فدرال با همکاری وزارت دفاع انجام خواهند داد.» مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که در حال بررسی تروریستی بودن این حمله هستند.
انگیزه افسر عربستانی
الشِمرانی پیش از اقدام به تیراندازی در توییتر خود نوشته بود: «من مخالفِ گسترش شر در جهان هستم، هم‌اکنون آمریکا به یک کشور تماماً شر تبدیل شده است...من علیه تو نیستم، تنها به این دلیل که آمریکایی هستی، من به دلیل آزادی‌هایت از تو متنفر نیستم، بلکه من از تو متنفرم زیرا تو هر روز از جرایم حمایت مالی می‌کنی و دست به جنایت می‌زنی آنهم نه فقط علیه مسلمانان بلکه علیه انسانیت».
همزمان رسانه‌های آمریکا اعلام کردند پلیس این کشور در ادامه تحقیقات درباره این تیراندازی مرگبار، ۶ تبعه سعودی در آمریکا را بازداشت کرده است. به گفته پلیس، ۳ نفر از افراد بازداشتی متهم به فیلمبرداری از مهاجم هنگام تیراندازی هستند. این دومین بار در هفته گذشته است که یک پایگاه نظامی در آمریکا هدف حمله مسلحانه قرار می‌گیرد. روز چهارشنبه نیز یک دریادار دو تن از کارکنان پایگاه نظامی «پرل هاربر» را به ضرب گلوله کشت.