kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد

کاهش معافیت‌های مالیاتی مؤثرترین راه‌ افزایش درآمد دولت

یک کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر موثرترین راه برای افزایش درآمد، کاهش معافیت مالیاتی است زیرا توسعه پایه‌های مالیاتی ممکن است زمان‌بر باشد.





هادی ترابی‌فر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی در کشور گفت: در شرایطی که امکان فروش نفت و استفاده از درآمد آن وجود ندارد، بار تامین بودجه بر مالیات وارد می‌شود. در بیشتر کشورها نسبت مالیات به میزان تولید ناخالص داخلی، رقم بالایی است.
وی افزود: در حال حاضر ما مالیات ارزش افزوده، مالیات بر سود عملکرد شرکت‌ها، مالیات بر حقوق و مالیات بر مشاغل داریم ولی مالیاتی تحت عنوان مالیات بر مجموع درآمد نداریم، مالیات بر مجموع درآمد با حذف معافیت‌های چند باره و در نظر گرفتن هزینه‌های قابل قبول، می‌تواند درامدهای مالیاتی را افزایش دهد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: در موردی دیگر در ایران سود سپرده‌های بانکی به موجب ماده 145 قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است. معافیت سود سپرده‌های بانکی بدین معنی است که سپرده‌گذاری در بانک و کسب سود قطعی به عنوان یک فعالیت بدون ریسک شناخته می‌شود و جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد را کاهش می‌دهد.
ترابی‌فر اضافه کرد: با اشاره به مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: یکی دیگر از پایه‌های مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه است. این مالیات از پولی که از مابه التفاوت خرید و فروش یک خانه نصیب شخص می‌شود، اخذ میگردد. نکته مهم آنکه این مالیات مربوط به افرادی است که بیش از یک خانه دارند.
وی راهکار دیگر افزایش درآمد مالیاتی دولت را کاهش معافیت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر موثرترین راه برای افزایش درآمد، کاهش معافیت مالیاتی است. زیرا توسعه پایه‌های مالیاتی ممکن  است زمان‌بر باشد. در پیش‌نویس بودجه سال 1399 هم مجلس مواردی از معافیت‌ها را کاهش داده است.
این کارشناس اقتصادی در مورد معافیت مناطق آزاد از مالیات ارزش افزوده گفت: این نوع مالیات مصرف‌کننده را هدف قرار می‌دهد. بنابراین با توجه به هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد که افزایش تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال است، این مالیات اثر سوء بر آن نخواهد داشت. حذف معافیت مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضروری است.
ترابی‌فر راهکار سوم افزایش درآمد مالیاتی را جلوگیری از فرار مالیاتی دانست و بیان کرد: بحث بعدی بررسی تراکنش‌های بانکی مودیان و استفاده از طرح جامع مالیاتی می‌باشد که سالیان زیادی اجرا نشده است. این حق هر حاکمیتی است که جهت وصول مالیات بتواند مودیان را از این طریق رصد کند.
این تحلیلگر مسائل مالیاتی در مورد معافیت هنرمندان از مالیات گفت: چرا باید کارگر و کارمند با حقوق چهار میلیونی خود مالیات بپردازد اما بازیگر پر درآمد معاف باشد؟ کشورهای دیگر به شکل سرسختانه‌ای با مالیات بازیگران برخورد می‌کنند به طوری که گاهی کار بازیگران به مصادره خانه و جریمه‌های سنگین مالی کشیده است. حال من نمی‌دانم با چه منطقی می‌خواهیم هنرمندان را از پرداخت مالیات معاف کنیم.