kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
رهبر انقلاب فقط مصوبه سران قوا را تایید کردند

ربیعی و واعظی ادعای بنزینی مطهری را تکذیب کردند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت، اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه «رئیس‌جمهور مخالف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بودند و بنا بر دستور رهبر انقلاب این طرح اجرا شده است» را تکذیب و تأکید کردند که رهبر انقلاب صرفاً مصوبه سران قوا را تأیید کردند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در روز یازدهم آذرماه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران درباره سؤالی پیرامون افزایش قیمت بنزین گفت: «یکی دو سالی هست که این مسئله به‌عنوان یک امر ضروری در کشور مطرح شده است؛ مجلس این اختیار را به دولت داده بود دولت هم انجام می‌داد با اینکه ضرورت کار را می‌دانست هر دفعه بهانه‌ای می‌آورد و از این اقدام سر باز می‌زد. مجلس هم چندبار خیز برداشت ولی هیچ پیشنهادی رأی نیاورد و دولت و مجلس توپ را در زمین هم می‌انداختند و زیر بار نمی‌رفتند؛ اینجا رهبری وارد شدند و فشار آوردند که چرا هیچ کاری نمی‌کنید به دولت چند بار گفته بودند مسئله بنزین چه شد و چرا اقدامی نمی‌کنید با اینکه دولت و مجلس مخالف بودند ولی این‌کار را انجام دادند.»
شایان‌ذکر است علی مطهری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس سعی کرده است، ضرب انتقادات به دولت (در اجرای بد مصوبه افزایش قیمت بنزین) و همچنین انتقادات به مجلس (عدم نظارت در اجرای بد مصوبه افزایش قیمت بنزین) را تعدیل کرده و به‌گونه‌ای القا کند که این طرح بنا بر «دستور» رهبر انقلاب اجرا شده است.
و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در روز 26 آبان ماه در درس خارج فقه در بخشی از سخنان خود با تأکید بر حمایتشان از مصوبات با پشتوانه کارشناسی، فرمودند: «اولاً وقتی یک ‌چیزی مصوبه سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند بعضی‌ها مضر می‌دانند، بنابراین من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم. من این را گفتم، حمایت هم می‌کنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته.»
واعظی: حرف مطهری را تأیید نمی‌کنم
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفتگو با مهر، در خصوص اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور مخالف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بودند و بنا بر دستور رهبر انقلاب این طرح اجرا شده است، اظهار داشت: «خیر، این‌گونه نیست.» و «آقای رئیس‌جمهور مخالف اجرای این طرح نبودند. اگر آقای مطهری این صحبت را کرده باشند که رئیس‌جمهور مخالف بودند و رهبر انقلاب دستور دادند من تأیید نمی‌کنم.»
ربیعی: رهبر انقلاب صرفاً مصوبه سران قوا را تأیید کردند
سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه دولت و مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده‌اند و این تصمیم با اصرار رهبری انجام گرفت، اظهار داشت: آنچه رهبر بر آن مُصر بودند، اصلاح ساختار اقتصادی کشور بود. عدم واردات کالاهای غیرضروری، جلوگیری از قاچاق، حرکت به سمت صادرات و جدا کردن بودجه از نفت ازجمله مواردی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن اصرار داشتند.
وی ادامه داد: آنچه بنده خودم در جلسات سران قوا شاهد بودم، آن بود که رهبری مصوبه سران سه قوه را تأیید کردند و حتی یک‌بار این مصوبه خدمت ایشان ارسال شد، اما بازگشت داده شد و فرمودند هر سه قوه با هم توافق نظر داشته باشند. سران قوا آن را امضا کردند و ایشان هم مصوبه سران قوا را تأیید فرمودند.
ربیعی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم دفاع رهبری از این تصمیم، اقدام درستی بود. تفکیکی هم که ایشان بین اغتشاشگران و جوانان هیجانی انجام دادند، تفکیک درست و راهگشایی بود، چراکه بالاخره ما هم نقصان‌هایی داشتیم و ساختار اقتصادی کشور، ساختار درستی نیست و مردم دچار هیجان شدند. همچنین اشاره‌ای که در رابطه با جانباختگان مطرح کردند، موجب شد تا تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کنیم.
بی‌شرمی بنزینی!
تسنیم در واکنش به اظهارات علی مطهری در گزارشی نوشت: «آنچه همواره مورد تأکید و پیگیری مقام معظم رهبری بوده، اصلاح الگوی مصرف انرژی است که ایشان در سخنرانی‌های مختلف نسبت به اهمیت آن مسائلی را بیان فرمودند. حال آنکه تأکید مقام معظم رهبری را در خصوص اصلاح الگوی مصرف انرژی، در کنار اقدام نابخردانه دولت قرار داده و اینگونه نتیجه‌گیری کنیم که طرح بنزینی دولت، با فشار رهبری اینگونه اجرا شد، جز «بی‌شرمی» و «کتمان حقایق به قصد فریب افکار عمومی»، چه می‌تواند تفسیر شود؟
بهتر است دولت و مشخصاً اصلاح طلبان، دست از این بازی بی شرمانه خود برداشته و آثار آنچه از اقدام نابخردانه بنزینی بر جامعه تحمیل کرده‌اند را پذیرفته و آنطور که مقام معظم رهبری فرمودند، از این پس تلاش کنند که این اقدام، کمترین آثار منفی را برای مردم در پی داشته باشد.»