kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰

ترامپ بار دیگر از آشوبگران حمایت کرد

حمایت‌های ترامپ از کسانی که آنها را «معترض» می‌خواند در حالی صورت می‌گیرد که وی چندین مرتبه در سخنرانی‌هایش، ملت ایران را «ملتی تروریست» خوانده و با تشدید تهدید و تحریم علیه ایران، سیاست «فشار حداکثری» را در پیش گرفته است.


  سرویس سیاسی-

ترامپ که برای شرکت در اجلاس هفتادمین سال تأسیس ناتو به لندن سفر کرده بود، روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که از اعتراضات در ایران حمایت نمی‌کند!
رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا آمریکا از تظاهرات‌کنندگان ایرانی حمایت می‌کند؟» گفت: «نمی‌خواهم در این مورد حرف بزنم ولی جواب نه است.»
از مردم شجاع ایران حمایت می‌کنیم!
وی که به نظر می‌رسد نتوانسته بود ناراحتی اطرافیان تندرو و مخالفان به‌اصطلاح برانداز جمهوری اسلامی را تحمل کند، ساعتی بعد‌از اظهارنظرش درباره عدم‌حمایت از معترضان در ایران، دست به توییت شد و با انتشار پیامی در حمایت از آشوبگران نوشت: «ایالات‌متحده آمریکا از مردم شجاع ایران که برای رسیدن به آزادی تظاهرات می‌کنند، حمایت می‌کند. ما در دولت از آنها حمایت کرده‌ایم و خواهیم کرد.»
همچنین وی در نشست خبری با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در جمع خبرنگاران توضیح داد که منظور او عدم حمایت مالی از معترضان بوده است! ترامپ در این نشست خبری گفت: «ما کاملاً از آنها [معترضان ایرانی] حمایت می‌کنیم و از ابتدا هم از آنها حمایت کرده‌ایم.»
کمک مالی هم می‌کنیم!
رئیس‌جمهور آمریکا با دستپاچگی و در توضیحی ناشیانه گفت: «وقتی از من در مورد حمایت از مردم ایران پرسیدند، منظور به‌طور کامل منتقل نشد که آیا منظور حمایت مالی است؟ و ما از مردم ایران حمایت مالی نکرده‌ایم. فکر نمی‌کنم حتی کسی از معترضان از ما درخواست کمک مالی کرده باشد که اگر هم بکنند، ما احتمال دارد کمک کنیم.
ترامپ افزود: ولی ما از آنها به‌طورجدی حمایت می‌کنیم. مردمی که در ایران اعتراض می‌کنند، به دنبال آزادی خود هستند و ما به‌طور کامل از آنها حمایت می‌کنیم. درنتیجه خواستم به‌طور کامل پاسخ هرکسی که ممکن است پرسشی در این مورد دارد را داده باشم. از ما خواسته نشده که از مردم ایران حمایت مالی کنیم که فکر می‌کنم پرسش مزبور این را می‌خواست بداند و من فقط خواستم مطمئن شوم که همه به‌طور کامل متوجه شده باشند.»
احتمالاً هزاران نفر کشته شده‌اند!
رئیس‌جمهور ابله و مذبذب آمریکا برای آنکه ژست حمایت از مردم ایران بگیرد، صبح سه‌شنبه در کنفرانس مشترک با دبیرکل ناتو نیز گفته بود: «در همین لحظه که ما صحبت می‌کنیم ایران در حال کشتن احتمالاً هزاران نفر است. به همین دلیل بود که اینترنت را قطع کردند تا مردم نبینند چه اتفاقی در جریان است.»
گفتنی است که وی چند روز بعد از آغاز ناآرامی‌های اخیر، در یک پیام توئیتری با گرفتن ژست دروغین طرفداری از مردم ایران مدعی شده بود: «ایران به‌حدی ناآرام شده است که دولت سیستم اینترنت را به‌کلی قطع کرده است تا مردم بزرگ ایران نتوانند درباره خشونت‌های مهیبی که در این کشور رخ می‌دهد، صحبت کنند. آنها خواستار شفافیت در حد صفر هستند و فکر می‌کنند که جهان نخواهد فهمید که حکومت ایران چه تراژدی و مرگی را رقم می‌زند.»
توهین‌های ترامپ به ملت ایران
رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا که از روزهای آغازین ناآرامی‌های اخیر از آشوبگران حمایت کرده بود، هنوز هم تلاش دارد تا با ژست هواداری از مردم ایران، اراذل آدمکش را تحریک به آشوب و اغتشاش کند.
نکته قابل‌تأمل آن است که حمایت‌های ترامپ از کسانی که آنها را «معترض» می‌خواند در حالی صورت می‌گیرد که وی چندین مرتبه در سخنرانی‌هایش، ملت ایران را «ملتی تروریست» خوانده و با تشدید تهدید و تحریم علیه ایران، سیاست «فشار حداکثری» را در پیش گرفته است.
ترامپ همچنین از زمان آغاز به کارش در کاخ سفید، سیاست ممانعت از ورود شهروندان ایرانی به خاک آمریکا را در پیش گرفته است.
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه آی‌تی‌وی انگلیس با تکرار اهانت خود علیه مردم ایران گفته بود: «آن‌ها یک ملت شماره 1 تروریست در جهان در آن زمان [زمانی که من رئیس‌جمهور شدم] بودند و احتمالاً امروز هم هنوز هستند.»
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت اخیراً در تحلیلی به بررسی جریان اعتراض‌ها در ایران پرداخته و نوشته بود: «دولت ترامپ در حالی از همراهی و کمک به مردم ایران سخن می‌گوید که با تحریم داروها و بانک‌ها برای نقل‌وانتقال مالی دقیقاً جان مردم ایران و بیماران را درخطر انداخته است.»
ایندیپندنت نوشت: «وقتی دولت ترامپ می‌گوید از مردم ایران حمایت می‌کند، به‌نظر می‌رسد که این ادعا صادقانه و معتبر نیست. درست است که اعتراض‌های اخیر به دنبال افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاده است اما نقش مهم آمریکا در مشکلات اقتصادی ایران و بالا رفتن قیمت بنزین را نباید نادیده گرفت.»
گفتنی است که در ایام ناآرامی‌های اخیر، ترامپ، پمپئو و سایر مقامات آمریکایی و سناتورهای کنگره آمریکا، تمام‌قد به میدان آمده و تحریک و تهییج ‌اشرار و آشوبگران را در دستور کار خود قرار داده بودند.