kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
یک کارشناس اقتصادی:

دولت می‌تواند سه چهارم بودجه را از مالیات تامین کند


یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بودجه دولت حدود 400 هزار میلیارد تومان است، گفت: دولت از محل گسترش
پایه های جدید مالیاتی، اصلاح فرایندها و ساختارهای مالیات ستانی و کاهش فرار مالیاتی می توانست بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.
وحید شقاقی شهری در گفت و گو با خبرگزاری مهر در مورد ضعف های دولت در تنظیم لایحه بودجه ۹۹، اظهار داشت: سال آینده هدف دولت بستن بودجه بدون نفت است البته دولت ناگزیر به اجرای این سیاست است؛ جهت گیری دولت اختصاص درآمدهای نفت به طرح های عمرانی است.
وی افزود: دولت فروش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه با نرخ بشکه‌ای ۶۰ دلار برای سال آینده در نظر گرفته که مجموع این عدد همان ۱۲ میلیاد دلار می شود. دولت به احتمال زیاد برای درآمد مالیاتی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان و برای چاپ اوراق مالی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت بودجه سال آینده را بالای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بست، گفت: مجموع درآمد مالیاتی، اوراق مالی، واگذاری دارایی‌ها و بنگاه ها و سایر جزء منابع دولت محسوب می شود این در حالیست که مجموع این اعداد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان با مصارف دولت فاصله دارد.
شقاقی ادامه داد: یعنی دولت با یک کسری بزرگ در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه خواهد شد که باید مشخص کند از کدام منبع می خواهد این کسری را پوشش دهد. دولت می تواند به سمت مواردی همچون دستکاری نرخ سایر حامل های انرژی، مولدسازی دارایی‌های دولت و یا افزایش انتشار اوراق مالی برود.
وی اضافه کرد: (راهکار دیگر) اینکه هزینه های جاری را تا ۳۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دهد. در حالیکه می خواهد حقوق کارکنان را تا ۱۵ درصد افزایش دهد و احتمالا حقوق کارگران هم ۲۰ درصد رشد خواهد کرد از سوی دیگر نیز شاهد تشدید نیازمندی های صندوق‌های
بازنشستگی نسبت به امسال خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی افزود: دولت نمی تواند با کمتر از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه را تنظیم کند. هنوز مشخص نیست دولت چگونه می خواهد کسری را پوشش دهد و ممکن است بخشی را از درآمدهای حاصل از صادرات نفت تامین کنند. متاسفانه دولت فرصت های
پیش روی خود را برای تامین منابع درآمدی از دست داد.
شقاقی شهری ادامه داد: دولت فرصت هایی همچون اصلاح نظام مالیاتی، مولدسازی دارایی‌های دولت، بهبود وضعیت صندوق های بازنشستگی و اصلاح ساختارهای اداری را از دست داد در حالیکه می توانست
از این محل درآمدزایی خوبی داشته باشد.
وی افزود: به عنوان مثال دولت از محل گسترش پایه‌های جدید مالیاتی، اصلاح فرایندها و ساختارهای مالیات ستانی و کاهش فرار مالیاتی می توانست بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در مجموع دولت تلاش خواهد کرد بخش عمده ای از کسری بودجه خود را از طریق اوراق مالی و بدهی پوشش دهد، اما ایراد کار اینجاست که اگر این اوراق از یک حدی بیشتر چاپ شود در توان اقتصاد ایران نیست و به نوعی آینده فروشی محسوب می شود.