kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
رویارویی با دشمنان به روایت 40 سال پیشرفت و آبادانی- بخش پایانی

کنار زدن دشمن در عرصه اقتصاد با صادرات غیرنفتی



هدیه آقاپور
دشمن در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن فکر نمی‌کرد آثار تحریمی بر ایران به سمت توسعه و خودکفایی برود، 40 سال تحریم‌های ظالمانه و ناروا در حق ملت ایران نه تنها جمهوری اسلامی ایران را به زانو در نیاورد بلکه باعث شد تا در عرصه‌های مختلفی مانند دفاعی و پزشکی... روی پای خود بایستیم.
تحریم‌های اقتصادی و فتنه‌ها دو کید بزرگ دشمن بود تا نه تنها چوب لای چرخ اقتصاد گذاشته شود بلکه اقتصاد کشورمان به طور کامل از بین برود اما غافل از اینکه تحریم‌های اقتصادی نسخه تکراری دشمن بود.
در توضیح تکمیل‌تر می‌توان به 8 سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس اشاره کرد که دشمن شدیدترین تحریم نظامی را اعمال کرد و همین امر باعث تجلی یک اتفاق عظیم به نام خودکفایی در صنعت دفاعی شد.
 امروز نیز با بی‌رحمانه‌ترین و شدید‌ترین تحریم اقتصادی مواجه هستیم که می‌بینیم در برخی بخش‌ها به یُمن اقتصاد مقاومتی، پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست.
صادرات غیرنفتی و توسعه اقتصادی
یکی از موضوعاتی که در اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است بحث صادرات غیرنفتی است.
رابطه مثبت و معنی داری بین افزایش صادرات غیرنفتی و رشد اقتصادی كشورها وجود دارد و دولت‌ها در راستای افزایش صادرات غیرنفتی با اعمال سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های مطلوب و مناسب برای دستیابی به اهـداف توسـعه اقتصادی گام برمی دارند تا از این طریق منابع درآمدی خود را با توجه به مصارف مورد نیاز تأمین كنند.
در این میان صادرات غیرنفتی نه تنها از دیدگاه ارز آوری آن، بلكه از نظـر ایجاد اشتغال در داخل كشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.
عرضه كالاهای ایرانی در بازارهای جهانی در این شرایط سخت تحریم، نشانه توانمندی و عزم ملی و پیامی برای تمامی ملت هاست. کشوری كه در بازارهای رقابتی دنیا حضور نداشته باشد روز به روز تضعیف خواهد شد.
تاکید بر توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یک استراتژی مهم، از جمله روش‌های دستیابی به اقتصاد مقاومتی می‌باشد.
این سیاست علاوه بر خارج نمودن کشور از حالت تک محصولی، منجر به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی که فشار اصلی تحریم‌ها نیز بر این جریان درآمدی می‌باشد، البته کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز به مفهوم کنار گذاشتن نفت و گاز از اقتصاد ملی نیست، بلکه به معنای جلوگیری از خام فروشی نفت و جلوگیری از ایجاد رانت برای افرادی است که با درآمدهای حاصل از نفت و گاز ارتباط نزدیک دارند.
کاهش اتکا به نفت و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی
کاهش اتکا به نفت از طریق کاهش واردات و افزایش صادرات غیرنفتی یا کالاهای استراتژیک متکی بر نفت مانند پتروشیمی و در مجموع حمایت از تولید ملی و توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی و فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی، رفع تهدیدات احتمالی، توجه به نخبگان، استفاده از فناوری‌های نوین، تعامل مثبت با اقتصاد جهانی و اخذ تجربه‌های موفق جهانی و بومی سازی آنها برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است.
ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «ما کارنامه جمهوری اسلامی را در سطح بین‌المللی بسیار درخشان می‌بینیم، الحمدلله در همه زمینه‌ها ملت رشید ایران به رهبری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب رشد زایدالوصفی را داشتند.»
وی ادامه می‌دهد: «طی سفرهای خارجی که در دو سال گذشته داشتیم مشاهده کردیم بسیاری از مردم جهان و حتی مسئولین کشورها به ستایش رهبر معظم انقلاب می‌پرداختند که چگونه با هوشمندی مسئولین آمریکایی را در همه زمینه‌ها کنار می‌زند و توطئه آنها را خنثی می‌کند و این برای ما یک افتخار است که ایران در قامت یک ابر قدرت در برابر آمریکا و اروپا که تلاش داشتند جمهوری اسلامی ایران را به زانو در بیاورند ایستاده است.»
حسن‌بیگی می‌افزاید: «در هر زمینه‌ای که متمرکز بر توصیه‌ها و رهنمودهای رهبری شدیم پیشرفت بسیار حاصل شد، مانند مسائل دفاعی یا در بخش پزشکی دانشمندانی که بسیار در بحث پزشکی و داروها و موضوع هسته‌ای بسیار کوشیدند و امروز جمهوری اسلامی در سطح جهانی این ادعا را دارد که بدون حضور هیچ کشوری به این پیشرفت‌ها دست پیدا کرده است.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «دنیا نمی‌تواند دیگر پیشرفت‌های ما را در ابعاد مختلف انکار کند، امروز ما در بُعد پهپادی و موشکی در رتبه سوم جهان قرار داریم، در مسائل دفاعی کاملا خودکفا شده‌ایم، در مورد پزشکی در سطح یک ابرقدرت به جامعه خدمات‌رسانی می‌کنیم و در زمینه فرهنگی اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با پیش از انقلاب پیشرفت ما بسیار حیرت انگیز بوده است، امروز هر ایرانی در قالب یک کارشناس می‌تواند به مسائل بنگرد و تحلیل داشته باشد.»
وی اضافه می‌کند: «در حوزه کشاورزی نیز امروز ۱۳۰ میلیون تن تولید محصولات داریم و در این بخش خودکفا هستیم.»
حسن‌بیگی تاکید می‌کند: «یکی از مواردی که امروز خود آمریکایی‌ها به آن اعتراف می‌کنند و به ترامپ خرده می‌گیرند این است که سیاست‌های خصمانه آنها باعث شده ایران در همه زمینه‌ها به اقتصاد مقاومتی روی بیاورد و این اقتصاد مقاومتی ایران را از دیگران بی‌نیاز کرده و تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد:» نگرانی مقام معظم رهبری امروز در این رابطه است که ما با وجود داشتن جمعیت جوان و منابعی که داریم باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کننده‌های بخش غیرنفتی در جهان شناخته شویم اما متاسفانه عده‌ای به غلط سخنان رهبری را تفسیر می‌کنند در حالی که ایشان فرمودند نفت بفروشید و ثروت آن در جهت رشد صادرات غیرنفتی استفاده کنید نه اینکه نفت فروخته شود و پول آن برای هزینه‌های جاری و حقوق جاری صرف شود.»
وی یادآور می‌شود: «برخی به غلط تفسیر می‌کنند که حضرت آقا گفتند نباید نفت بفروشید در حالی که ایشان چند سال قبل به وزارت نفت گفتند به جای اینکه خام‌فروشی کنید سعی‌نمایید نفت را تبدیل به فرآورده‌های نفتی کنید و از این ثروت ملی درآمد بیشتری کسب کنید.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید می‌کند: «در بخش اقتصادی وضعیت خوبی داریم اما مشکلمان آن جایی است که برخی نفوذی‌ها ثروت کشور را بلاتکلیف می‌کنند.»
وی اضافه می‌کند: «نباید فراموش کنیم که دنیای غرب توان مقابله با جمهوری اسلامی ایران را ندارد بنابراین نگاه به خارج داشتن به هیچ عنوان نمی‌تواند سیاست درستی باشد.»
صنعت دفاعی
یک الگوی موفق در اقتصاد مقاومتی
بدون شک صنعت دفاعی کشورمان یک الگوی موفق برای اقتصاد مقاومتی است.
پیشرفت‌ها در صنعت دفاعی ایران نتیجه ایستادگی در مقابل متجاوزان و حرکت عظیم علمی ایران از سال‌های گذشته تاکنون است.
در این عرصه پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آمده است و نتیجه این پیشرفت‌ها مستحکم‌تر شدن پایه‌های اقتدار و امنیت ایران در مقابل تهدیدها بوده است.
نیروهای مسلح ایران امروز در زمینه سخت‌افزاری و نرم افزاری صنعت دفاعی توانایی فوق‌العاده‌ای دارند.
نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آنها توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.
ایران با استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس و با به کار گیری تخصص و دانش بومی در صنایع دفاعی توانسته‌ است، طیف‌ متنوعی ازموشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند.
اندیشکده آمریکایی «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در گزارشی از ایران به عنوان کشوری یاد می‌کند که بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک و راکت را در اختیار دارد.
 این اندیشکده در بخشی از گزارش خود تصریح می‌کند: اگرچه برخی معتقدند تحریم‌های تسلیحاتی توانسته‌اند پیشرفت ایران در حوزه فناوری را متوقف کنند، اما این کشور روش‌هایی را برای بهبود ظرفیت‌های خود به‌رغم وجود تحریم‌ها پیدا کرده است.
این گزارش اذعان می‌کند: با وجود تحریم‌های بین‌المللی، قوانین صادراتی، و معاهداتی که دسترسی ایران به موتورهای توربوفن و توربوجت، و سایر اجزای مهم مورد نیاز در تولید وسایل نقلیه هوایی را محدود می‌کنند، مهندسان فنی ایرانی در حوزه پهپادها هم‌چنان به این قطعات ضروری دسترسی دارند.
سید حسین افضلی نماینده مردم اقلید فارس و عضو کمیسیون عمران در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌ها علیه کشورمان کلید خورد از جمله توطئه‌های نظامی که جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را رقم زد یا تهاجم فرهنگی و جنگ تمام عیار اقتصادی امروز.»
وی ادامه می‌دهد:» دشمن در توطئه جنگ اقتصادی ابتدا تلاش کرد تا جداسازی ملت از حاکمیت را رقم بزند و کشور را نسبت به غرب وابسته نگه دارد که با بینش رهبری این توطئه خنثی شد.»
افضلی می‌افزاید: «برخلاف آنچه که دشمن فکر می‌کرد در بسیاری از عرصه‌ها هم به خودکفایی رسیدیم هم به مرحله توسعه و عرضه جهانی و می‌بینیم که توطئه‌های آنان جواب عکس داده و همبستگی ملت بیشتر شده است، البته در این زمینه کج سلیقگی‌هایی هم وجود دارد.»
عضو کمیسیون عمران مجلس می‌افزاید: «دشمن با همه امکاناتی که در اختیار داشت و ایران هراسی که صورت داد نتوانست به اهداف خود برسد و امروز می‌بینیم که محبت ایرانیان در قلب بسیاری از مردم کشورهای جهان ریشه دوانده و با وجود اینکه اطراف کشور ما را بستند و سعی کردند عرصه را بر ما تنگ کنند جمهوری اسلامی ایران به رشد و بالندگی رسید.»
وی خاطرنشان می‌کند: «قطعا پیشرفت صنایع دفاعی در شرایط تحریمی از جنس اقتصاد مقاومتی است و باید از آن درس بگیریم.»
فتنه‌های فرهنگی و رویش‌های انقلابی
اگر به تقابل استکبار جهانی در سه دهه گذشته نگاهی بیندازیم، در می‌یابیم که در دهه اول تقابل در حوزه نظامی بود که سراسر این دهه جنگ، کودتا و ترور می‌باشد.
اما از ابتدای دهه دوم، بحث فراگیر عمومی در جامعه ایرانی مسئله «تهاجم فرهنگی» بود.
تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، هجوم فرهنگی و... مفاهیمی است که بر سر زبان‌ها افتاد و گسترش یافت. مقام معظم رهبری از همان اولین سال‌های پایان دفاع مقدس، دست دشمنان را خوانده و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگی آنان دادند.
البته باید توجه داشت در دنیای امروز کشورها نمی‌توانند دیواری به دور خود بکشند و از برخورد فرهنگ جامعه خود با فرهنگ‌های بیگانه در امان باشند. اگرفرهنگ جامعه‌ای توان خود را از دست بدهد و مردم از فرهنگ خود گسسته شوند قدرت درست اندیشیدن از آنها سلب می‌گردد و در این دریای ارتباطات غرق می‌شوند.
تقویت باورهای دینی و پی ریزی بینشی درست در زمینه تعالیم دینی و سیاست می‌تواند چون سنگری نفوذناپذیر مردم را در برابر بمب‌باران فرهنگی دشمن محافظت نماید و سود‌جویان غرب را ناکام و ناامید سازد و مردم را به جهت گیری صحیح رفتاری رهنمون شود و از ناهنجاری‌ها باز دارد.
اما با وجود شبیخون‌ها و تهاجم فرهنگی توانستیم با رویش‌های انقلابی از این توطئه دشمن عبور کنیم.
 رهبر معظم انقلاب درباره رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب می‌گویند؛ ما یک ملّت زنده‌ای هستیم، خوشبختانه انقلاب زنده است، انقلاب جوان است. اینها منتظر بودند بنشینند تا انقلاب پیر بشود؛ ماها پیر می‌شویم، [امّا] انقلاب پیر نمی‌شود. انقلاب بحمدالله در اوج نشاط و جوانی و توانایی و فعّالیت و زایندگی و تولیدکنندگی است. وقتی شما به این جوان‌های انقلابی نگاه می‌کنید، تصدیق می‌کنید که انقلاب دارد همچنان تولید می‌کند و زایش دارد؛ دائم رویش در انقلاب وجود دارد. ۲۲/۳/۹۶
نباید فراموش کرد نقشه دشمن در راستای تداوم شبیخون فرهنگی و اجرای سناریوهای مختلف برای نفوذ در درون و ایجاد بحران هویتی است.
حسن خسته بند نماینده مردم بندر انزلی و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «همان طور که حضرت آقا فرمودند در بخش‌های مختلف توانستیم دشمن را کنار بزنیم.»
وی ادامه می‌دهد: «دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌هایی را به وجود آورد که بدترینشان گروه تروریستی منافقین بود که بیش از ۱7۰۰۰ نفر از مردم کشورمان را به شهادت رساند، پس از آن جنگ دفاع مقدس را به ما تحمیل کردند در حالی که هیچ نتیجه‌ای نگرفته و وجبی از خاک کشورمان کم نشد.»
خسته بند تصریح می‌کند: «وقتی دشمن دید نمی‌تواند با جنگ نظامی کاری از پیش ببرد توطئه فرهنگی را آغاز کرد و جنگ رسانه‌ای یا به قول حضرت آقا شبیخون فرهنگی را کلید زد که الحمدلله با بصیرت مردمی و روشنگری‌هایی که صورت گرفت چندان موفق نشدند، البته نمی‌گویم که اصلاً موفق نشدند اما در مجموع با توجه به دلارهایی که خرج کردند موفقیت آنچنانی برایشان رقم زده نشد.»
عضو کمیسیون عمران اضافه می‌کند: «پس از تهاجم فرهنگی و فتنه‌های ۷۸ ، ۸۸ و ۹۸ پیگیری شد که با نفوذی‌هایی که در کشور داشتند با همراه کردن برخی خواص بتوانند غائله بحران‌هایی را ایجاد کنند اما در همین سه مرحله هم نتوانستند کاری از پیش ببرند چرا که با بصیرت افزایی مردمی و هوشیاری مقام معظم رهبری آتش فتنه‌ها خاموش شد.»
نسخه اقتصاد مقاومتی دقیقا در شرایط تحریمی ارائه شد تا در این عرصه هم بتوانیم دشمن را کنار بزنیم آن هم در وضعیتی که خود آمریکا به بی‌اثر شدن تحریم‌ها اعتراف می‌کنند، این یعنی یک فرصت طلایی که اگر به آن نگاه خارجی داشته باشیم قطع به یقین سوخت می‌شود.