kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

نتانیاهو یک قدم تا زباله‌دان تاریخ



 اظهارات دادستان کل رژیم صهیونیستی علیه «بنیامین نتانیاهو » نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ضربه مهلکی به جایگاه و آینده سیاسی وی به شمار می‌رود؛ برخی تحلیلگران و رسانه‌های غربی می‌گویند به رغم عبور نتانیاهو از مهلکه‌های سیاسی متعدد، اکنون وضعیت به اندازه‌ای سخت است که به احتمال زیاد، مرگ سیاسی وی را به دنبال خواهد داشت.
گویا قرار است نتانیاهو سال ۲۰۱۹ را در بدترین شکل به پایان برساند. در واقع اظهارنظر رسمی مقام‌های قضایی رژیم صهیونیستی در مورد رسیدگی به پرونده‌های فساد نخست‌وزیر این رژیم، باعث شده است این احتمال مطرح شود که وی پس از دو شکست در انتخابات و ناتوانی از تشکیل کابینه، شاهد مرگ سیاسی خود در زندان باشد.
رسانه‌ها در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند که در جریان رسیدگی قضایی به فعالیت اقتصادی و مالی نتانیاهو و خانواده وی، اتهام‌های گوناگونی مطرح است. دریافت هدیه از افراد ثروتمند، دلالی برای یک رسانه مطرح و فشار برای انتشار مطالبی خاص و در نهایت موضوع خریدهای تسلیحات دریایی از آلمان سه پرونده‌ای است که علیه وی باز شده و به شدت افکار عمومی صهیونیست‌ها را به خود مشغول کرده است.
در همین شرایط، دادستان کل اسرائیل علیه نتانیاهو کیفرخواستی را صادر کرده است و همزمان می‌گوید لزومی ندارد وی در دوره رسیدگی قضایی به پرونده، از مقام خود کناره‌گیری کند.
شرایط خاص سیاسی
تحولات کنونی در اراضی اشغالی از دو جنبه منحصر به فرد است؛ نخست آنکه صهیونیست‌ها احتمالا باید به سومین انتخابات سراسری تن دهند و از طرف دیگر، برای اولین بار یک نخست‌وزیر در حین انجام وظایف، متهم شناخته می‌شود.
نکته فاجعه بارتر برای حزب «لیکود» و رهبر آن (نتانیاهو)، وضعیت به شدت نامطلوب آنها در افکار عمومی است. ناتوانی نتانیاهو و «بنی ‌گانتس» رقیب وی و رئیس‌حزب «آبی و سفید»، در تشکیل کابینه ائتلافی، این احتمال را مطرح ساخته است که برای بار سوم در کمتر از یک سال گذشته، رژیم صهیونیستی شاهد برگزاری انتخابات سراسری دیگری باشد. در همین شرایط، حزب لیکود بدترین شرایط را در افکار عمومی دارد. این سقوط به گونه‌ای است که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند لیکود شکستی سخت‌تر از دور قبل را از ائتلاف چپگرای «آبی و سفید» متحمل شود.
همین مسائل موجب شد تا طی چند روز گذشته تعدادی از ساکنان تل‌آویو تجمعات اعتراضی را در برخی میادین این شهر برگزار کنند. این معترضان خواستار برکناری «نخست‌وزیر مجرم» و رسیدگی به اتهامات وی شدند.
اتهاماتی که به تازگی از سوی دادستان علیه نتانیاهو مطرح شده، جایگاه وی را بسیار شکننده‌تر از قبل کرده است. دادستان کل، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به کلاهبرداری، دریافت رشوه و نقض سوگند متهم کرد و همین امر، دورنمای آینده سیاسی وی را به شدت تیره و تار ساخته است. یک علت آن است که وی تنها نخست‌وزیر اسرائیل است که در حین حضور در این جایگاه به صورت رسمی متهم می‌شود. جالب اینجا است که دادستان تاکید دارد برای رسیدگی به اتهامات نتانیاهو لزومی ندارد وی از مقام خود کناره‌گیری کند. به همین دلیل است که افکارعمومی و حتی حزب لیکود به دنبال برکناری نتانیاهو هستند.
بر این اساس، سرنوشت نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، نخست‌وزیر آینده و حتی احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی دوباره تا چند هفته دیگر مشخص خواهد شد.
با این حال خود نتانیاهو در واکنش به تحولات اخیر، مدعی شد که پلیس و سیستم قضایی اسرائیل متعصبانه علیه حزب راستگرای لیکود موضع گرفته است. اگرچه فرایند رسیدگی به اتهامات، طول خواهد کشید، اما آنها می‌خواهند با این فضاسازی‌ها، باعث افزایش نظارت‌ها بر مقام‌های سیاسی و حتی فعالیت‌های نخست‌وزیر شوند.
این حاشیه‌سازی‌های نتانیاهو از نگاه روزنامه «نیویورک تایمز»، مشابه جوسازی‌ها و اتهاماتی است که دوستان وی در واشنگتن، به ویژه شخص «دونالد ترامپ» دنبال می‌کنند.
پایان دوران بی‌بی
برخی تحلیلگران سرنوشت «بی‌بی» یا همان نتانیاهو و «ایهود اولمرت» را تا حدودی شبیه به یکدیگر ارزیابی می‌کنند. اولمرت هم که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده، به علت اقدامات سیاسی و مجرم شناخته شدن در چند پرونده فساد، مجبور به استعفا و سپس، به ۶ سال زندان محکوم شد. وی به تدریج از فضای سیاسی رژیم صهیونیستی محو شد و اکنون در گمنامی کامل قرار دارد. جالب اینجا است که نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ به جای وی به نخست‌وزیری رسید.
بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها غربی، نتانیاهو را همچون جادوگری می‌بینند که می‌تواند با توانایی‌های خود، از هر چالش سیاسی جان سالم به در ببرد. بسیاری از کارشناسان همین موضوع را گواهی بر دوره طولانی نخست‌وزیری وی می‌دانند به نحوی که نتانیاهو در این زمینه رکورددار است. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، نخست‌وزیر اسرائیل تاکنون با موقعیتی این چنین سخت روبه‌رو نشده بود؛ شرایط کنونی آزمونی برای توانایی‌های نتانیاهو به شمار می‌رود زیرا دادستان کل اسرائیل اعلام کرده است همزمان با نخست‌وزیری، به اتهامات وی در زمینه رشوه و فساد هم رسیدگی می‌کند.
خبرگزاری فرانسه هم طی گزارشی با عنوان «پایان شاه بی‌بی»، آورده است که کیفرخواست قضایی به مفهوم پایان کار نتانیاهو خواهد بود. در حقیقت، چگونگی پایان یافتن بیش از یک دهه نخست‌وزیری برای وی، به کابوسی تبدیل شده است.
رژیم صهیونیستی به مدت نزدیک به یک سال است کابینه رسمی ندارد و اکنون باید باز سه هفته دیگر منتظر باشد تا وضعیت انتخابات مجدد مشخص شود. اکنون با نظر دادستان کل، مشخص خواهد شد که آیا نخست‌وزیری که اتهامی علیه وی مطرح است، قادر به تشکیل کابینه می‌شود.
با این حال برخی نزدیکان نتانیاهو در کابینه اعتقاد دارند که وی هیچگاه در دادگاه محکوم نخواهد شد. این درحالی است که روزنامه «هاآرتص» به نقل از چهره‌های سیاسی تاکید دارد که نتانیاهو یک قربانی نیست، بلکه یک متهم است.
 تحلیلگر شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بر این باور است که نتانیاهو به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که برکناری وی تا حد ممکن طولانی، دردناک و مخرب باشد.
طبق تحلیل فوق، اقدام دادستان کل رژیم صهیونیستی، ضربه مهلک سیاسی بی‌سابقه‌ای بود که به احتمال زیاد، پایان حیات سیاسی نتانیاهو را رقم خواهد زد. این خروج احتمالی اما، ویژگی‌های مهمی را به همراه خواهد داشت؛ نخست آنکه وی برای باقی ماندن در عرصه سیاسی به شدت خواهد جنگید. با توجه به خصوصیات شخصی، برای نتانیاهو هیچ چیزی به اندازه خودش مهم نیست. بنابراین، هر کاری را انجام می‌دهد و واکنش‌های تهاجمی را نشان خواهد داد. وی دشمنانش از جمله پلیس، دستگاه قضایی و دادستان کل را به راه‌اندازی کودتا و ریختن خون وی و خانواده‌اش متهم کرده است.
نکته دوم آن است که نتانیاهو به هیچ وجه برای خروج از قدرت عجله ندارد. مهم‌ترین اتهام وی، دریافت رشوه است که رسیدگی به آن، زمان زیادی را تلف می‌کند. البته نوع واکنش حزب لیکود هم برای وی بسیار مهم است. اگر این حزب رهبر تازه‌ای را برای خود معرفی کند تاحدودی از فشارها را کم می‌کند. در این شرایط، نامزد دور بعدی انتخابات یا نوع رقابت دو حزب اصلی و حتی شکل کابینه بعدی ممکن است متفاوت باشد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی