kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
ماموریت سخت تکواندو در ایستگاه پایانی

حسینی و مردانی در روسیه سهمیه المپیک کسب می‌کنند؟

۴ نماینده ایران در فینال رقابت‌های گرندپری برای کسب سهمیه‌های المپیک ماموریتی سخت و دشوار پیش روخواهند داشت.

مرحله فینال رقابت‌های گرندپری با حضور ۱۶ تکواندوکار برتر رنکینگ از فردا جمعه ۱۵ آذر در مسکو برگزار می‌شود.
آرمین‌هادی‌پور در وزن ۵۸- کیلوگرم، میرهاشم حسینی و سروش احمدی در وزن ۶۸- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم، ۴ نماینده اعزامی ایران به این رقابت‌ها هستند که در پایان دوئل رقابت‌های گرندپری برای کسب سهمیه المپیک به روی شیاپ چانگ خواهند رفت.
به نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها به ترتیب ۸۰، ۴۸ و ۲۸٫۸۰ امتیاز در راستای افزایش رنکینگ المپیک تعلق می‌گیرد و ۱۶ نفر برتر رنکینگ در هر وزن برای رسیدن به مدال و افزایش امتیاز سهمیه المپیک در ایستگاه پایانی رقابت سخت و جذابی برابر هم خواهند داشت.
بر اساس قانون فدراسیون جهانی تکواندو، در هر ۴ وزن المپیکی در نهایت ۱۶ تکواندوکار در توکیو حضور خواهند داشت. از این میان ۵ نفر نخست رنکینگ که در پایان رقابت‌های فینال گرندپری مسکو مشخص می‌شوند جواز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند، یک نفر از طریق رقابت گرنداسلم موفق به کسب سهمیه می‌شود، ۸ نفر از رقابت‌های قاره‌ای کسب سهمیه آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا(دارندگان طلا و نقره در هر وزن المپیکی) جواز حضور در المپیک را به‌دست می‌آورند و نفر نخست رقابت‌های اقیانوسیه نیز به این جمع اضافه خواهد شد. یک نفر باقیمانده در هر وزن نیز(جمعا ۴ نفر)، ۲ نفر سهم میزبان رقابت‌های المپیک است که اوزان آن را خودشان مشخص می‌کنند و ۲ نفر دیگر نیز از طریق وایلد کارت از طریق شورایی در فدراسیون جهانی که معمولا به کشورهای ضعیف می‌دهند، اختصاص داده خواهد شد.
در ادامه آخرین وضعیت نمایندگان اعزامی ایران به این رقابت‌ها و جایگاه آنها در رنکینگ اوزان المپیکی اشاره شده است.
وزن ۵۸- کیلوگرم: شانس بالای‌هادی‌پور
 برای حضور در توکیو
 آرمین‌‌هادی‌پور در میان دیگر نمایندگان ایران بهترین جایگاه را در رنکینگ دارد.‌هادی‌پور در حال حاضر با ۳۳۶ امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد و در حال حاضر المپیکی است. با توجه به حضور ۲ نماینده از کره در صدر جدول که در نهایت یک نفر از آنها انتخاب خواهد شد و همچنین فاصله ۵۰ امتیازی با نفر ششم و ۱۰۲ امتیازی با نفر هفتم این وزن، شانس حضور چهره با آتیه و تکنیکی تکواندوی ایران در المپیک توکیو بالا خواهد بود.
وزن ۶۸- کیلوگرم: کار سخت میرهاشم در مسکو
اگر کارشکنی انگلیس به عنوان میزبان رقابت‌های جهانی در دادن ویزا به سید میرهاشم حسینی انجام نمی‌شد و وی در این رقابت‌ها به روی تاتامی می‌رفت، وی کار بسیار راحت‌تری برای کسب سهمیه المپیک داشت و شاید کارش به مسکو کشیده نمی‌شد. نماینده وزن ۶۸- کیلوگرم تکواندوی ایران در حال حاضر با ۲۹۶/۸۸ امتیاز در رده هفتم برترین‌های رنکینگ المپیک جای دارد. نفر پنجم این وزن خاویر پرز اسپانیایی است که تنها با ۱۹ امتیاز اختلاف دو پله بالاتر از میرهاشم قرار دارد. حسینی با صعود به فینال و کسب مدال طلای فینال گرندپری مسکو می‌تواند المپیکی شود و از این حیث کار بسیار سختی را در میان برترین‌های جهان در این وزن دارد.
سروش احمدی دیگر نماینده شایسته ایران در این وزن است که با ۲۳۷ امتیاز در رده دوازدهم رنکینگ جای دارد و پیروزی او مقابل رقبا می‌تواند راه میرهاشم را برای رسیدن به المپیک را بیش از پیش هموار کند.
وزن ۸۰- کیلوگرم: ایران بدون نماینده
 در وزن سوم المپیک
با توجه به وضعیت بد تکواندوی ایران در وزن ۸۰- کیلوگرم و نداشتن شانس جهت حضور در المپیک، فدراسیون تکواندو و کادر فنی از همان ابتدا بر روی این وزن برنامه‌ای نداشت و تمرکز خود را بر روی ۳ وزن دیگر المپیکی معطوف کرد و هیچ نماینده‌ای نیز در بین ۱۶ نفر برتر رنکینگ ندارد.
وزن ۸۰+ کیلوگرم: اوج حساسیت در وزن آخر المپیک
سجاد مردانی چهره باتجربه تکواندوی ایران در این وزن با ۲۶۰ امتیاز در جایگاه هفتم رنکینگ قرار گرفته است. مردانی نیز اختلاف امتیازی چندان زیادی با نفرات بالاتر از خود ندارد و احتمالا با کسب مدالی خوشرنگ در مسکو می‌تواند سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در وزن آخر را از آن ایران کند.
ماهاما چو از انگلیس تنها با ۱۱ امتیاز اختلاف هم اینک در جایگاه پنجم حضور دارد و مصاف احتمالی او با مردانی در دور دوم از اهمیت زیادی برای هر دو تکواندوکار برخوردار است. مردانی به شرط درخشش در مسکو و رسیدن به فینال و در بهترین حالت کسب مدال طلا می‌تواند دیگر چهره المپیکی ایران باشد و کار را در مسکو تمام کند.