kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

نظرسنجی دانشگاه مریلند؛ مردم ایران به رغم دشواری اقتصادی مخالف آشوب هستند(خبر ویژه)

دو نظرسنجی خارجی پیشین درباره اعتراضات مشابه اعتراضات اخیر در ایران نشان می‌دهد به‌رغم اوضاع سخت اقتصادی، اکثر ایرانی‌ها از اقدامات امنیتی دولت خود حمایت کرده و مخالف آشوب‌های داخلی هستند.



راشاتودی با اشاره به اغتشاش اخیر در ایران می‌نویسد، اعتراضات اولیه مردم در مخالفت با افزایش بهای بنزین واقعی بود، مسئله‌ای که دولت هم بلافاصله پذیرفت، ولی برای درک واکنش ایرانی‌ها در روزهای اخیر نگاهی به نظرسنجی مشترک مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه مریلند و موسسه نظرسنجی ایران‌پل مستقر در تورنتو می‌اندازیم که بلافاصله بعد از اغتشاشات 2017 و 2018 و همچنین در ماه‌های می، آگوست و اکتبر 2019 انجام شد.
آنچه در نگاه اول به چشم می‌خورد این‌که ایرانی‌ها در نظرسنجی سال 2018، 86 درصدشان مشخصا با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند. در نظرسنجی سال 2018 تنها 16 درصد ایرانی‌ها از این ادعا که مردم ایران خواستار تغییرات اساسی در سیستم سیاسی هستند، حمایت کردند و 77 درصد مخالف آن بودند.
راشاتودی با اشاره به اقدام نیروهای امنیتی در مقابله با آشوب افزود: به‌رغم سرخبر رسانه‌های غربی، بیشتر ایرانی‌ها از واکنش دولت در قبال اغتشاشگران حمایت کرده‌اند به‌گونه‌ای که 85 درصد ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که دولت برای مقابله با آشوبگران که به خشونت متوسل شده و یا به اموال عمومی آسیب می‌رسانند، باید سرسخت‌تر باشد.
راشاتودی با اشاره به ناامنی در همسایگی ایران می‌نویسد، ایرانی‌ها خود را در حال جنگ با آمریکا می‌بینند که باید مقابل براندازی، خرابکاری، جاسوسی، توطئه‌چینی، نفوذ مرزی و غیره بایستند.
ایران از جانب آمریکا و برخی متحدانش نظیر انگلیس، اسرائیل و عربستان هدف جنگ سایبری است و لذا جای تعجب ندارد که مقامات ایران، اینترنت را قطع کردند.