kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
کارشناس اقتصادی:

معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها تبعیض بین مردم است

یک کارشناس اقتصادی از اقدام دولت در معافیت مالیاتی سلبریتی‌های با درآمد میلیاردی انتقاد کرد.




سید حسن موسوی فرد، در برنامه تلویزیونی پایش (شبکه اول سیما) با اشاره به درخواست وزیر ارشاد در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان، اظهار داشت: این درخواست تعجب برانگیز است. چرا که این قشر پردرآمد هستند.
وی درخصوص بازنگری در معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: مالیات مسئله‌ای نیست که در آن تبعیض قائل شد، به خصوص در صنوفی که پر درآمد هستند. هنرمندانی که فعالیت‌های تبلیغی دارند، درآمدشان بسیار زیاد است. بنابراین این درخواست وجهی ندارد. البته همه هنرمندان نیز درآمد بالایی ندارند و سلبریتی‌ها منظور است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بر اساس گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، فرار مالیاتی در کشور بین 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این رقم تا 100 هزار میلیارد تومان هم گمانه‌زنی می‌شود.
گفتنی است، برخی هنرمندان در حالی از پرداخت مالیات معاف هستند که درآمدهای بسیار بالایی دارند، برای مثال حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما چندی پیش گفته بود فقط برای هزینه خانواده‌اش در خارج از کشور باید ماهیانه مبلغ 10هزار دلار تأمین کند، عددی که امروز به رقمی برابر با 135میلیون تومان می‌رسد و در یک سال به یک میلیارد و 620 میلیون تومان می‌رسد. حال سؤال این است که این فرد یا افرادی از این دست نباید مالیات بپردازند؟
سایت مشرق درخصوص اصول بازاریابی بازیگران نیز مدعی شد: «رقمی که بازیگر طبق برگه قرارداد می‌گیرد با رقمی که به‌ حساب وی واریز می‌شود، تفاوت بسیاری دارد. به‌عنوان مثال بازیگری 500 میلیون تومان دستمزد واقعی می‌گیرد، اما از تهیه‌کننده‌اش می‌خواهد که رقم دستمزد وی در قرارداد را 700 میلیون تومان تنظیم کند. این اتفاق سبب می‌شود تا بازیگر برای فیلم بعدی خود، به رقم 700 میلیونی قرارداد قبلی‌اش توجه داشته باشد و از تهیه‌کننده فیلم جدیدش بخواهد که مثلا 20 درصد بیشتر از فیلم قبلی به او پرداخت کند که می‌شود 850 میلیون.»
قانون چه می‌گوید؟
ماجرا از این قرار است که براساس پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی، لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی-هنری در حوزه‌هایی مانند انتشارات کمک درسی، سینما و موسیقی، حراج‌های غیرشفاف، آثار تجسمی با گردش‌های مالی بالا که پیش از این در قانون وجود داشت اعمال خواهد شد و از این پس صنعت فرهنگ و هنر نیز به صف مالیات‌دهندگان خواهد پیوست.
در این پیش‌نویس، پیشنهاد داده شده که بند «ل» از ماده 139 مالیات‌های مستقیم حذف شود. این ماده -که چندان در قانون مالیات باز نشده است- طی یک دستورالعمل به امضای عیسی شهسوار خجسته، رئیس‌کل وقت سازمان امور مالیاتی کشور و احمد مسجدجامعی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل مبسوطی تعریف شده است.
طبق این دستورالعمل و جدول ارائه شده بخش وسیعی از فعالان فرهنگی مشمول معافیت می‌شود. برای مثال یکی از این حرفه‌ها بازیگری سینما است که براساس همین دستور از پرداختن مالیات معاف شده‌اند. البته در زمان انتشار این دستور العمل در سال‌های نخستین دهه هشتاد، هنوز خبری از پدیده سلبریتی‌ها و درآمدهای آن‌چنانی و سینمای رانتی و شبهه‌های پولشویی وجود نداشت، به عبارتی هم اکنون لازم است اصلاحی در این قانون صورت بگیرد.
با این حال، در روزهای اخیر سخن از حذف معافیت مالیاتی هنر و فرهنگ در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به میان آمده اما رئیس‌سازمان برنامه و بودجه از مخالفت کلی دولت با این طرح خبر داده است.